3
با تعويض رديف اول پره‌هاي توربين؛

واحد یک نیروگاه طوس به مدار تولید بازگشت

  • کد خبر : 79572
  • 29 خرداد 1401 - 12:45
واحد یک نیروگاه طوس به مدار تولید بازگشت
"سیدمحمد افخمی مصطفوی" عنوان کرد: همزمان با انجام تعميرات اساسي واحد یک و بر اساس بازديدهاي كارشناسي و فني مشخص شد كه رديف اول پره‌هاي متحرك توربين lp باید تعويض شود، لذا با هماهنگي‌هاي بعمل آمده، آغاز عمليات اجرايي تعويض پره‌هاي رديف اول متحرك در دستور كار قرار گرفت.

مدیرعامل نیروگاه طوس از وارد مدار شدن واحد یک این نیروگاه، پس از تعویض ردیف اول پره‌های توربین برای اولین بار و با استفاده از توان داخلی، همزمان با تعمیرات اساسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “سیدمحمد افخمی مصطفوی” عنوان کرد: همزمان با انجام تعمیرات اساسی واحد یک و بر اساس بازدیدهای کارشناسی و فنی مشخص شد که ردیف اول پره‌های متحرک توربین lp باید تعویض شود، لذا با هماهنگی‌های بعمل آمده، آغاز عملیات اجرایی تعویض پره‌های ردیف اول متحرک در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل نیروگاه طوس افزود: برخی از قطعات مورد استفاده در توربین‌های بخار از جمله پره‌های ثابت و متحرک، به‌دلیل شرایط کاری سخت، دارای عمر محدودی بوده و عوامل مختلفی از جمله میزان پایداری ریزساختار، بارهای ارتعاشی و ثابت وارده، دما و مشخصات خورندگی محیط و نیز میزان تخریب ناشی از سایش و برخورد شیء خارجی، از جمله پارامترهای موثر در عمر قطعات توربینی هستند.

 

نیروگاهیان

افخمی تصریح کرد: در این تعمیرات اساسی، با توجه به بررسی‌های انجام شده مشخص شد، پره‌های ردیف ابتدائی توربین lp به علت سایش ایجاد شده ناشی از کارکرد بخار، در قسمت خروجی بخار از پره، دچار خوردگی سایشی نسبتا کمی شده و پیش‌بینی لازم برای ساخت داخل پره‌ها و در صورت لزوم تعویض آن‌ها در تعمیرات اساسی بعدی انجام شد.
مدیرعامل نیروگاه طوس یادآور شد: پس از دمونتاژ پره‌های کارکرده، پره‌های جدید مونتاژ و با توجه به نقشه‌های موجود، عملیات سایزینگ با استفاده از سنگ‌زنی صورت گرفت.
افخمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تعویض پره و نیاز احتمالی به بالانس در محل روتور، پس از انجام تعمیرات، پیش بینی لازم برای این فرآیند نیز قبل از تعمیرات اساسی انجام شد که خوشبختانه پس از دوردادن توربین تا دور ۳۰۰۰ و پس از آن تا بار کامل و انجام آنالیز ارتعاشات در دوره‌های مختلف، شرایط ارتعاشی توربین به گونه ای شد که نیازی به انجام مجدد بالانس برروی روتور توربین نبوده و تعمیرات آن با موفقیت به پایان رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=79572
  • نویسنده : مسعود سهامیان مقدم
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.