6

واردات انرژی از ایران برای عراق همچنان معافیت می گیرد

  • کد خبر : 26426
  • 17 خرداد 1399 - 9:45
واردات انرژی از ایران برای عراق همچنان معافیت می گیرد
 در مدت دو سال گذشته که آمریکا، ایران را زیر فشار تحریم ها قرار داده است، همواره سند معافیت واردات انرژی از ایران را برای دولت عراق امضا کرده است، زیرا از یک سو کشورهای منطقه برق زیادی تولید نمی کنند و از طرف دیگر واردات از سایر کشورها صرفه اقتصادی چندانی برای عراق ندارد، البته به تازگی دولت عربستان صعودی اعلام کرده آماده تامین برق مورد نیاز عراق با قیمتی پایین تر از برق صادراتی ایران است.

دبیرکل اتاق ایران و عراق گفت: با توجه به نزدیکی فصل گرما میزان نیاز کشور عراق به واردات برق و گاز از ایران افزایش می یابد زیرا واردات از کشورهای دیگر نیز صرفه اقتصادی چندانی برای دولت عراق ندارد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازخبرنگار خبرگزاری موج،دبیرکل اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه کشور عراق از نظر برق و گاز وابسته به واردات است، گفت: با توجه به نزدیکی فصل گرما میزان نیاز کشور عراق به واردات برق و گاز افزایش می یابد و از آنجایی که واردات از کشورهای دیگر نیز صرفه اقتصادی چندانی برای دولت عراق ندارد، از این رو دولت آمریکا همچنان معافیت از تحریم واردات انرژی از ایران را برای عراق تمدید می کند.

نیروگاهیان

حمید حسینی با بیان اینکه موضوع تجارت ایران و عراق کاملا به بخش خصوصی سپرده شده است، از این رو تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نمی گیرد، افزود: به جز واردات برق و گاز که از سوی دولت عراق انجام می شود واردات سایر اقلام از سوی بخش خصوصی این کشور انجام می شود و از آنجایی که کالاهای ایرانی صرفه اقتصادی مناسبی نسبت به سایر رقبای حاضر در بازار عراق دارند، تجار این کشور ترجیح می دهند همچنان کالاهای مورد نیاز خود را از ایران وارد کنند.

در مدت دو سال گذشته که آمریکا، ایران را زیر فشار تحریم ها قرار داده است، همواره سند معافیت واردات انرژی از ایران را برای دولت عراق امضا کرده است، زیرا از یک سو کشورهای منطقه برق زیادی تولید نمی کنند و از طرف دیگر واردات از سایر کشورها صرفه اقتصادی چندانی برای عراق ندارد، البته به تازگی دولت عربستان صعودی اعلام کرده آماده تامین برق مورد نیاز عراق با قیمتی پایین تر از برق صادراتی ایران است. این موضوع پیش از این نیز بارها تکرار شده، اما هیچگاه به اجرا نرسیده، زیرا مسافت بین نیروگاه های عربستان و عراق بیشتر از مسافت ایران است و این موضوع هدر رفت برق را افزایش می دهد. همچنین با سنکرون شدن شبکه برق ایران و عراق در سال گذشته میزان مبادلات انرژی بین این دو کشور را تسهیل کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=26426

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.