5

وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری چه برنامه‌هایی دارد؟

  • کد خبر : 38587
  • 28 آذر 1399 - 15:59
وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری چه برنامه‌هایی دارد؟
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از ۱۴ برنامه آتی این وزارتخانه در حوزه پژوهش و فناوری خبر داد.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از ۱۴ برنامه آتی این وزارتخانه در حوزه پژوهش و فناوری از جمله به استقرار نظام جامع پژوهش و فناوری وزارت نیرو، تدوین برنامه کلان پژوهش و فناوری وزارت نیرو، ایجاد ظرفیت‌های کارآموزی برای دانشجویان و ایجاد فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در صنعت آب و برق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از برق نیوز،مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از ۱۴ برنامه آتی این وزارتخانه در حوزه پژوهش و فناوری خبر داد.

“سیدمحمدمهدی نوربخش” به مناسبت هفته پژوهش از جمله این برنامه‌ها به استقرار نظام جامع پژوهش و فناوری وزارت نیرو، تدوین برنامه کلان پژوهش و فناوری وزارت نیرو، ایجاد ظرفیت‌های کارآموزی برای دانشجویان و ایجاد فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در صنعت آب و برق اشاره کرد.

وی دیگر برنامه‌های آتی پژوهش و فناوری را حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، توسعه زیست بوم نوآوری نیرو، راه‏اندازی صندوق پژوهش و فناوری، راه‏‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو، برنامه دکترای مشترک وزارت نیرو، حمایت از واحد‌های نوآور، ایجاد فن بازار صنعت آب و برق و راه‏ اندازی مرکز نوآوری اجتماعی، راه‌اندازی کارخانه نوآوری آب و آبفا و شبکه متخصصان و پژوهشگران عنوان کرد.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو همچنین گفت: تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری برای ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز دولتی و غیر دولتی است.

نوربخش تاکید کرد: به منظور ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور، با تصویب شورای فرهنگ عمومی، هفته چهارم آذرماه به نام “هفته پژوهش و فناوری ” نامگذاری شده است.

وی اظهار داشت: هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا کلیه ذینفعان ضمن اطلاع از روند‌ها و وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو گفت: مهم‌ترین رسالت هفته پژوهش و فناوری این است که، این تفکر را در اذهان مسئولان و مردم ایجاد و احیا کند که پژوهش و فناوری نقش مهمی در پیشرفت کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه حضور وزارت نیرو در مراسم کشوری هفته پژوهش و فناوری بیش از دو دهه و سابقه برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری بیش از ۵ سال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به شرایط کشور و بیماری کرونا، برگزاری جشنواره به سمت مجازی شدن سوق پیدا کرده است. وزارت نیرو از این شرایط به عنوان یک فرصت جدید برای ایجاد حرکتی نو و زیربنایی استفاده کرده است.

نوربخش گفت: ایجاد زیرساخت جشنواره مجازی، پایه و آغازی برای این تحول است. به عبارت دیگر وزارت نیرو این جشنواره را مبدأ و زیرساختی برای حرکت به سمت بازار عرضه و تقاضای ایده، مهارت، فناوری و محصول در چارچوب زیست‌بوم نوآوری می‌داند. برنامه وزارت نیرو تبدیل این جشنواره به پلتفرمی دائمی برای ایجاد فن‌بازار و ارتباط مستمر میان صنعت آب و برق، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های ارائه دهنده محصولات و خدمات صنعت آب و برق است.

وی اظهار داشت: در این پلتفرم، شرکت‌های عملیاتی نیاز‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی و دستاورد‌های خود را به صورت مجازی در معرض تماشای عموم قرار می‌دهند.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو گفت: از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و شرکت‌های صنعتی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آماده خود را به اشتراک گذاشته و زمینه معرفی و ارتباط در حداقل زمان ممکن و با حداقل هزینه فراهم خواهد شد. در حقیقت این رویداد، مؤلفه و ابزاری مهم در استقرار زیست‌بوم نوآوری نیرو به حساب می‌آید. همچنین از سال جاری، ارزیابی عملکرد سالانه شرکت‌ها در موضوع تحقیقات و فناوری، در حاشیه همین جشنواره صورت پذیرفته و از شرکت‌های برتر در کنار پروژه‌های برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=38587
  • ارسال توسط :
  • منبع : برق نیوز

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.