3
مديرعامل توانير خبر داد:

وضعیت مطلوب آماده بکاری مولدهای اضطراری برق در کشور/ ضرورت استفاده از پتانسیل سازمان‌ها در استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده مولدهای برق

  • کد خبر : 88854
  • 08 آبان 1401 - 21:30
وضعیت مطلوب آماده بکاری مولدهای اضطراری برق در کشور/ ضرورت استفاده از پتانسیل سازمان‌ها در استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده مولدهای برق
"آرش كردي" در يازدهمين رزمايش سراسري ارزيابي آماده بكاري مولدهاي برق اضطراري مراكز حياتي، حساس و مهم كشور كه امروز با حضور رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور در مركز پايش صنعت برق توانير برگزار شد، گفت: در دنیا دسترسي برق در بخش روستايي 82 درصد و در ايران99.7  درصد است.

مدیرعامل توانیر درباره وضعیت مولدهای اضطراری مراکز درمانی و بیمارستانی گفت: در سال گذشته از بین ۸۴۱ مرکز مورد بررسی، وضعیت ۹۱ درصد از مولدهای برق مطلوب و آماده بکار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پاپگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “آرش کردی” در یازدهمین رزمایش سراسری ارزیابی آماده بکاری مولدهای برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور که امروز با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مرکز پایش صنعت برق توانیر برگزار شد، گفت: در دنیا دسترسی برق در بخش روستایی ۸۲ درصد و در ایران۹۹٫۷  درصد است.
به گفته کردی، از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت مشترکان برق کشور با رشد ۱۱ برابری به ۳۹ میلیون، ظرفیت نصب شده نیروگاهی از ۷۰۲۴ مگاواتی با رشد ۱۳ برابری به ۸۸ هزار و ۷۵۷ مگاوات و پیک بار شبکه با رشد ۲۰ برابری به ۳۴۸۶ مگاوات به ۶۹۴۵۷ مگاوات رسیده است.
مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص وضعیت مصرف برق در کشور نیز گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد از برق کشور در بخش صنعتی، ۳۲ درصد خانگی، ۱۵درصد در بخش کشاورزی، ۸ درصد بخش عمومی، ۷ درصد در بخش تجاری  ۲ درصد در بخش روشنایی معابر به مصرف می‌رسد.
کردی درباره وضعیت همکاری مشترکان در دوران اوج مصرف برق نیز گفت: جلب مشارکت مشترکان در برنامه‌های مدیریت بار از ۸۵ هزار مشترک در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۴۵۶ هزار مشترک در سال جاری افزایش پیدا کرده است.
وی درخصوص وضعیت آماده بکاری مولدهای برق اضطراری نیز گفت: در سال جاری از بین ۴۰۱۹ مرکز مورد بررسی، مولدهای اضطراری ۸۶ درصد از مراکز آماده بکار بوده و تنها ۹ درصد فاقد مولد بوده‌اند.
به گفته مدیرعامل توانیر تعداد مراکز مورد ارزیابی از ۱۱ مرکز در سال ۱۳۹۱ به ۴۰۱۹ مرکز در سال جاری افزایش یافته است.
کردی درباره وضعیت مولدهای اضطراری مراکز درمانی و بیمارستان نیز اظهار داشت: در سال گذشته از بین ۸۴۱ مرکز مورد بررسی، وضعیت ۹۱ درصد از مولدها مطلوب و آماده بکار بوده است.
وی ادامه داد: در بخش استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز سال گذشته از بین ۳۴۶ مرکز مورد ارزیابی، وضعیت ۴۵ درصد مطلوب و ۴۶ درصد فاقد مولد بوده‌اند.

 

 

نیروگاهیان

مدیرعامل توانیر همچنین اضافه کرد: ایجاد اطمینان از تداوم خدمات در برخی از مراکز در زمان بحران، همکاری برخی از مراکز در گذر از پیک سال ۱۴۰۱ و کمک در پایداری شبکه و کمک مولدهای برق خود تامین در اصلاح منحنی بار مصرف روزانه و تغییر فرهنگ مصرف  از جمله دستاوردهای حاصل از ارزیابی‌های آماده بکاری مولدهای اضطراری بوده است.
کردی درباره چگونگی مدیریت پیک بار تابستان نیز اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید اقداماتی صورت می‌گرفت که به هیچ عنوان کاهش تولید و افزایش قیمت صورت نگیرد به همین دلیل آرایش تولید را در سه ماهه اول به گونه‌ای ایجاد کردیم که این دو مسئله دچار معضل نشود.
مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به جمع برنامه‌های مدیریت بار اعم از جابه جایی، کاهش استراتژیک بار و مدیریت مصرف خانگی اظهار کرد: ۹۸۴۳ مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت و نتیجه این اقدام نیز عدم هیچگونه خاموشی برای مشترکان خانگی بود.
به گفته وی، نزدیک به ۶۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت قرار بود ایجاد شود که این مسئله اتفاق افتاد و مجموع این اقدامات موجب شد که صنایع فولادی رشد قابل توجهی داشته باشند، به طوری که ۱۴٫۵ درصد صنایع بزرگ، ۴٫۵ درصد صنایع کوچک و بخش کشاورزی سه درصد رشد داشته است. همچنین مصرف برق عمومی و ادارات با ۳۳ درصد و مصرف بخش خانگی با ۴٫۵ درصد کاهش مواجه بود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل برق کشور نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه مصرف برق و انرژی در کشور افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: بهینه سازی وابستگی صنایع پیش تولید و صنایع زیرساختی به برق از ضروریات کنونی است.
“سردار غلامرضا جلالی” اضافه کرد: در دوسال گذشته با توجه به بیماری کرونا، با دوچالش وابستگی مردم به فضای مجازی و خدمات اینترنتی و وابستگی بخش های ارتباطی به برق مواجه بودیم.
سردار جلالی ادامه داد: برای حل این مسئله باید با روش‌های متنوع به سطح قابل قبولی از وابستگی برسیم تا در صورت بروز هرگونه اختلال در شبکه برق، با قطع خدمات مواجه نشویم.
وی تصریح کرد: زیرساخت شبکه برق به عنوان زیرساخت مادر همه زیرساخت‌های حیاتی محسوب می‌شود که دارای بیشترین وابستگی متقابل با سایر زیرساخت‌های عمومی و حیاتی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=88854
  • نویسنده : روح‌الله حمیدیان
  • ارسال توسط :
  • منبع : پاپگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.