4

پاسخی بر تهدید به خاموشی سندیکای تولیدکنندگان برق/ نعل وارونه شما اثری ندارد

  • کد خبر : 11924
  • 03 دی 1398 - 11:47
پاسخی بر تهدید به خاموشی سندیکای تولیدکنندگان برق/ نعل وارونه شما اثری ندارد

چرا وزارت نیرو باید نرخ خرید برق از کلیه نیروگاه‌ها حتی نیروگاه‌های دولتی با بیش از ۳۰سال عمر و نیروگاه‌هایی که دولت هزینه سرمایه گذاری آن‌ها را بیش از ۵سال پرداخت کرده و یا به قیمت‌های ارزان و با دلار ۱۰۰۰ تومانی واگذار کرده را افزایش دهد تا شما و دوستان راضی به گذاشتن منت […]

چرا وزارت نیرو باید نرخ خرید برق از کلیه نیروگاه‌ها حتی نیروگاه‌های دولتی با بیش از ۳۰سال عمر و نیروگاه‌هایی که دولت هزینه سرمایه گذاری آن‌ها را بیش از ۵سال پرداخت کرده و یا به قیمت‌های ارزان و با دلار ۱۰۰۰ تومانی واگذار کرده را افزایش دهد تا شما و دوستان راضی به گذاشتن منت بر سر این ملت مظلوم و تولید و تامین برق مورد نیازشان نشوید؟ واگذاری نیروگاهها یکی از تاریکترین نقاط صنعت برق بوده و تاراج منابع ملی موجب شد تا امروز وزارت نیرو بدهکار همین سیاست غلط پیشین شده و مافیای تولید مردم را به خاموشی تهدید کند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از سرویس صنعت برق نیوز، نمی‌دانم چرا با خواندن این خبر آدم ناخودآگاه به یاد داستان ضرب المثل نعل وارونه زدن می‌افتد. محمدعلی وحدتی، نخستین مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران (بازار برق ایران) و رییس هییت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی سابق توانیر و ریاست فعلی هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق؛ چالش‌های سرمایه گذاری در بخش تولید برق و احداث نیروگاه‌ها را در جمع خبرنگارانی مطرح کردند که به نظر نمی‌رسد از تاریخچه خصوصی سازی این نیروگاه‌ها مطلع باشند.

وحدتی نگفت وزارت نیرو هزینه بازگشت سرمایه ۵ساله نیروگاه‌ها را (باتوجه به نرخ‌های خرید برق تضمینی) تا چند سال باید از جیب بیت المال و مردم ایران پرداخت کند تا شاید دیگر به خود جرات تهدید این مردم شریف به خاموشی را ندهید؟

نمیدانم چرا این مقام سابق مسئول اشاره نکرد که کشور سالانه نیاز به ۳تا ۵هزار مگاوات احداث نیروگاه جدید دارد (حدود ۷ تا ۸درصد ظرفیت جدید) و چرا وزارت نیرو باید نرخ خرید برق از کلیه نیروگاه‌ها حتی نیروگاه‌های دولتی با بیش از ۳۰سال عمر و نیز نیروگاه‌هایی که دولت هزینه سرمایه گذاری آن‌ها را بیش از ۵سال پرداخت کرده و یا به قیمت‌های ارزان و با دلار ۱۰۰۰ تومانی واگذار کرده را نیز افزایش دهد تا شما و دوستان راضی به گذاشتن منت بر سر این ملت مظلوم و تولید و تامین برق مورد نیازشان شوید؟

چرا تقی زاده بعنوان مدیر بنگاه اقتصادی؛ در کنار این موضوع که هزینه‌های پرداخت اقساط صندوق ذخیره شما افزایش یافته، که البته این موضوع تماما تنها مختص نیروگاه‌های جدید و خرید تضمینی می‌باشد، به نرخ تعدیل اعمال شده در قرارداد‌های خود اشاره‌ای نمی‌کند؟

چرا هیچ کدام از این خریداران خوش شانس بخش خصوصی به مردم نمی‌گویند نیروگاه ۸۰۰ میلیارد تومانی را که با نرخ دلار ۸۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی آن هم تنها با درصد کمی آورده نقدی و به صورت اقساطی خریده اند امروز بالای۶۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. جالب آنکه اصل و سود وام‌ها و مبلغ اقساط نیروگاه را هم با همان نرخ‌های خرید و مدل‌های اقتصادی تعیین و طراحی شده توسط افرادی همچون وحدتی و ملاکی از محل تولید همان نیروگاه پرداخت نموده اند.

با توجه به بازار برق پیچیده و مبهم طراحی شده توسط همان مدیرا دیروز برای امروز و نیز علم به انحصاری بودن برق و نیاز مردم به برق به عنوان یک زیرساخت و نیاز اساسی باعث شده این افراد علاوه بر نعل وارونه زدن به خود اجازه تهدید دولت، وزارت نیرو و در نهایت مردم را دهند.

بخش خصوصی و خصولتی تولید برق در ایران با خصوصی سازی اشتباه ضمن به تاراج دادن منابع ملی به معضلی برای صنعت برق بدل گشته اند که در پی بلعیدن بودجه‌های این صنعت هستند. نه اینکه مشکلی نباشد، اما اگر قرار باشد به ضرر‌های عنوان شده شما رسیدگی شود ابتدا باید ضرر‌هایی که به واسطه واگذاری‌های مساله دار نیروگاه‌ها در ایران به مملکت وارد شده رسیدگی گردد و اگر روزی امکان تحقیق و تفحص فراهم گردد مشخص خواهد شد مافیا‌هایی که این روز‌ها علیه وزارت نیرو و صنعت برق جبهه گرفته اند چطور توانسته اند صاحب بنگاه‌هایی شوند که ثروت بادآورده‌ای را از جیب همین مردمی که تهدید به خاموشی میشوند تصاحب کرده اند. تعداد محدودی از نیروگاه‌های خصوصی وجود دارند خرید و نگهداری آن‌ها مساله دار نبوده است و کیست که نداند خصوصی سازی نادرست نیروگاه‌ها در صنعت برق بزرگترین اشتباه تاریخ صنعت برق است که نه تنها بدهی‌های این وزارتخانه را کم نکرد که بهره برداری از آن‌ها را هم خدشه دار نمود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=11924

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.