6

پروژه فاضلاب کرمان؛ رکورددار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور

  • کد خبر : 37838
  • 18 آذر 1399 - 20:30
پروژه فاضلاب کرمان؛ رکورددار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور
پس از آنکه اجرای پروژه فاضلاب با اعتبارات دولتی با تنگناها و مشکلاتی مواجه شد، با مدیریت مجموعه وزارت نیرو و سرمایه گذاری بخش خصوصی، این پروژه به معامله ای برد- برد تبدیل شد تا هم مردم از منافع بهره برداری پروژه فاضلاب بهره مند شوند و هم بخش خصوصی و صنایع استان از این پروژه منتفع گردند.

رقم سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی در سه پروژه فاضلاب شهرهای کرمان، سیرجان و زرند به عنوان بالاترین رقم جذب سرمایه گذاری، استان کرمان را به رکورددار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، پس از آنکه اجرای پروژه فاضلاب با اعتبارات دولتی با تنگناها و مشکلاتی مواجه شد، با مدیریت مجموعه وزارت نیرو و سرمایه گذاری بخش خصوصی، این پروژه به معامله ای برد- برد تبدیل شد تا هم مردم از منافع بهره برداری پروژه فاضلاب بهره مند شوند و هم بخش خصوصی و صنایع استان از این پروژه منتفع گردند.

پروژه ای که قطعا در سال های آینده از آن به عنوان یکی از نمونه های موفق سرمایه گذاری بخش خصوصی نام برده خواهد شد.

در حال حاضر اجرای پروژه فاضلاب به گواه آمار و ارقام در سه شهر کرمان، سیرجان و رزند با روند خوب و قابل ملاحظه ای در حال انجام است و پیش بینی می‌شود این پروژه ها در موعد مقرر یا حتی در برخی جبهه ها پیش از موعد تعیین شده به سرانجام برسد.

در همین ارتباط محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان آخرین پیشرفت‌ها در این پروژه را تشریح کرد و گفت: در شهر کرمان زمانی که پروژه به سرمایه گذار تحویل داده شد ۴۸۰ کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب و ۷٫۶ کیلومتر از خط انتقال اجرا و ۳۰ هزار و ۳۴۸ انشعاب نصب شده بود؛ همچنین یک ایستگاه بالابر ایجاد و ۲مدول تصفیه خانه با ظرفیت ۳۰ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در مدار بهره برداری قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه ارزش قرارداد سرمایه گذاری در زمان انعقاد، ۱۳۹۶ میلیارد تومان بود که امروز ارزش ریالی آن به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته افزود: تا پایان شهریور ماه ۳۱۰ میلیارد تومان از سوی سرمایه گذار در پروژه فاضلاب هزینه شده که شامل ۱۷۲کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی، ۹ کیلومتر خط انتقال و نصب ۷۲۴انشعاب است.

طاهری با اشاره به اینکه در طول اجرای این پروژه برای ۹۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی شده بیان کرد: بهره برداری از این پروژه نیز برای ۳۰۰ نفر ایجاد شغل مستقیم و دائم خواهد کرد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه براساس تعهدات سرمایه گذار را ۱۳٫۳۷ درصد و پیشرفت کلی پروژه را ۴۱٫۳۷ درصد ذکر و خاطرنشان کرد: قرار است امسال ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اجرا شود که در همین راستا ۱۳ پیمانکار اجرای شبکه، ۱۰ پیمانکار تولید قطعات بتنی، ۲ پیمانکار تصفیه خانه و یک پیمانکار در بخش ایستگاه بالابر مشغول فعالیت هستند.

طاهری در ادامه درخصوص آخرین وضعیت پروژه فاضلاب سیرجان نیز اظهارداشت: ۴٫۴۶کیلومتر از خط انتقال این پروژه تا پیش از واگذاری به سرمایه گذار توسط شرکت آبفا استان اجرا شده بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارزش این پروژه در زمان انعقاد قرارداد ۱۴۶ میلیارد تومان بود یادآور شد: در حال حاضر با نرخ کنونی ارزش این قرار داد در فاز یک بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که تاکنون سرمایه گذار ۱۵۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸۳ کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی اجرا شده که با توجه به تعهدات سرمایه گذار که احداث ۳۸۸کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب است ۴۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه را ۴۲ درصد اعلام و تأکید کرد: در جریان اجرای این پروژه نیز برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی شده که پس از بهره برداری، برای ۲۰۰ نفر به صورت دائم شغل ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اظهارداشت: قرار است سرمایه گذار این پروژه در سال جاری ۱۳۲ کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب را اجرا کند که برای این منظور در حال حاضر با سه پیمانکار شامل هفت جبهه کاری برای اجرای شبکه، یک پیمانکار برای ساخت قطعات بتنی در حال فعالیت است.

وی گفت: همچنین قرار است تا پایان اسفند ماه مدول اول تصفیه خانه فاضلاب سیرجان نیز وارد مدار بهره برداری شود.

به گفته طاهری ۲۵٫۶ درصد از این پروژه باید از محل اعتبارات عمرانی دولتی و ۷۴٫۴ درصد آن از محل سرمایه گذاری اجرا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جزئیات پروژه فاضلاب زرند پرداخت و با ذکر این نکته که اجرای ۱۰۰ درصد این پروژه به عهده سرمایه گذار است بیان کرد: ارزش سرمایه گذاری این پروژه درزمان انعقاد قرارداد ۲۱۷٫۵ میلیارد تومان بود که در حال حاضر این عدد به بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

طاهری افزود: اکنون پروژه فاضلاب زرند با ۲۲٫۵ میلیارد سرمایه گذاری موفق به اجرای ۵۲ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب شده است و در مدت اجرای آن برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۱ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است که این عدد پس از بهره برداری به ۱۰۰ نفر به صورت دائم می رسد.

به گفته وی تعهد پیمانکار در سال ۹۹ اجرای ۱۹۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب است که برای دستیابی به این هدف چهار پیمانکار در حال فعالیت و کار انعقاد قرارداد با چهار پیمانکار دیگر در جریان است.

این مقام مسئول یادآور شد: در مجموع قرار است در سال جاری در سه پروژه فاضلاب کرمان، سیرجان و زرند، ۵۷۲ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان توسط سرمایه گذاران اجرا شود.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=37838
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.