2

چالش مازوت و تولید برق

  • کد خبر : 71448
  • 02 اسفند 1400 - 10:44
چالش مازوت و تولید برق
از چهار دهه گذشته تاکنون سیاست دولت‌های وقت در توسعه صنعت تولید برق حرارتی برپایه استفاده از سوخت گاز به عنوان سوخت اول این نوع نیروگاه‌ها بوده است که هم اکنون این سیاست در حال اجرا بوده و در طراحی نیروگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها هزینه زیادی بر صنعت تولید برق تحمیل می‌کند که اگر از استهلاک تجهیزات نیروگاهی به دلیل استفاده از انواع سوخت مایع بگذریم، تامین این نوع سوخت از نظر ریالی هم هزینه‌های تولید برق را بسیار افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی;

ابوالفضل موتابها، مدیر نیروگاه سیکل‌ترکیبی شهید رجایی: از چهار دهه گذشته تاکنون سیاست دولت‌های وقت در توسعه صنعت تولید برق حرارتی برپایه استفاده از سوخت گاز به عنوان سوخت اول این نوع نیروگاه‌ها بوده است که هم اکنون این سیاست در حال اجرا بوده و در طراحی نیروگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
اما بنابر سیاست‌های کلان کشور و با توجه به محدودیت استحصال سوخت گاز طبیعی، همراه با تعمیرات خطوط انتقال آن از سوی شرکت ملی گاز و مشکلات ناشی از ارسال این نوع سوخت به نیروگاه‌ها در ماه‌های سرد سال، صنایع به ویژه نیروگاه‌ها را با محدودیت دریافت سوخت گاز در ماه‌های سرد سال مواجه کرده است.
استفاده از سوخت مایع برای تداوم تولید برق ضرورتی است انکارناپذیر که در حال حاضر برای بهره‌گیری از انرژی پاک الکتریکی در ماه‌های سرد سال، به دلایل مذکور جایگزینی برای این نوع سوخت در نیروگاه‌هایی با قابلیت سوخت مازوت تصور نمی‌شود.
از سویی نگرانی نسبت به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها افکار عمومی را به سوی بهره‌گیری از سیستم‌های فیلتراسیون در دودکش‌های نیروگاه‌ها برای کاهش آلایندگی محیط‌زیست سوق می‌دهد که در پاسخ به آن باید اشاره کرد که در حال حاضر چنین سیستمی در داخل کشور وجود ندارد.
بنابراین در شرایط فعلی تنها راهکار موجود برای اطمینان از تامین برق پایدار استفاده از سوخت مازوت خواهد بود. البته باید در نظر داشت که تنها ۱۲ نیروگاه از تعداد بیش از ۱۲۰ نیروگاه کشور قابلیت بهره‌گیری از سوخت مازوت را دارند.
از سویی استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها هزینه زیادی بر صنعت تولید برق تحمیل می‌کند که اگر از استهلاک تجهیزات نیروگاهی به دلیل استفاده از انواع سوخت مایع بگذریم، تامین این نوع سوخت از نظر ریالی هم هزینه‌های تولید برق را بسیار افزایش خواهد داد. بنابراین استفاده از سوخت گاز طبیعی همواره در اولویت نیروگاه‌های حرارتی برای تولید انرژی الکتریکی است.

 

نیروگاهیان

اهمیت پایداری تولید برق در جاری زندگی برای تداوم تولیدات در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. با در نظرگرفتن حقیقت استفاده از سوخت مازوت در تعداد محدودی از نیروگاه‌ها و ضرورت بهره‌گیری از برق در زندگی لازم است که در کنار توجه به توسعه زیرساخت‌ها جهت تولید بیشتر گاز طبیعی به همراه گوگردزدایی از مازوت در مبدا(پالایشگاه‌ها) و …، مصرف انرژی الکتریکی را هم هوشمندانه مدیریت کنیم که این امر از راه‌کارهای مهم کمک به حفظ محیط‌زیست است.
کمک به حفظ محیط زیست یک وظیفه اجتماعی برای تمام افراد جامعه است که مصرف بهینه در انواع انرژی(گاز طبیعی، برق) و حتی آب و مواد غذایی یکی از روش‌های موثر در دست‌یابی به این هدف است.
اگر دور ریز غذا نداشته باشیم انرژی فسیلی کمتری برای پخت و پز مصرف می‌شود و یا در ماه‌های سرد سال هنگامی که دمای اتاق از ۳۰ درجه سانتی‌گراد به ۲۲ درجه سانتی‌گراد کاهش یابد، سوخت گاز کمتری در منازل مصرف می‌شود که حاصل این مصرف بهینه، اختصاص سهمیه سوخت گاز بیشتر برای نیروگاه‌ها خواهد بود. بنابراین برای دست‌یابی به هدف کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها علاوه بر راهکارهای کوتاه مدت می‌توان بر مدیریت صحیح مصرف از سوی مصرف‌کنندگان انواع انرژی تکیه کرد.
با دریافت اطلاعات لازم از فرآیند تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه‌ها و کسب آگاهی از سختی‌ها و هزینه‌های لازم برای تداوم آن می توان با گوشه‌ای از فرآیند سخت تولید برق آشنا شد و با دریافت آماری از میزان مصرف برق در دیگر کشورها و مقایسه آن با مصرف انواع انرژی در کشور عزیزمان می‌توان دریافت که از نظر میزان مصرف انرژی الکتریکی و انواع سوخت ها در صدر کشورهای مصرف کننده قرار داریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=71448
  • نویسنده : مهرداد رشتاک
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.