3
توسط عضو هیات علمی گروه برق صورت گرفت:

چاپ اولین کتاب در حوزه ترانسفورماتورهای هوشمند

  • کد خبر : 36138
  • 27 آبان 1399 - 14:47
چاپ اولین کتاب در حوزه ترانسفورماتورهای هوشمند
ترانسفورماتورهای هوشمند یکی از تجهیزات الکترونیک قدرت نوظهور هستند که به دلیل مزایای فراوان، مورد توجه طراحان و بهره‌بردارن سیستم‌های قدرت قرار گرفته ا‌ند.

حسام رهبری گفت: بعد از تحقیقات گسترده اولین کتاب ترانسفورماتورهای هوشمند را در حوزه برق و قدرت به چاپ رساندیم، عنوان این کتاب ” عملکرد ترانسفورماتورهای هوشمند در سیستم_های قدرت ” است و برای اولین بار در کشور نوشته و چاپ می شود زیرا این کتاب مفهوم جدیدی از ترانسفورماتور را ارائه می دهد که کاملا با ترانسفورماتورهای معمول متفاوت و جدید است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از کرمان؛ دکتر رهبری مقام در خصوص نگارش این کتاب در عرصه برق گفت: ترانسفورماتورهای هوشمند یکی از تجهیزات الکترونیک قدرت نوظهور هستند که به دلیل مزایای فراوان، مورد توجه طراحان و بهره‌بردارن سیستم‌های قدرت قرار گرفته ا‌ند.

وی ادامه داد: این ترانسفورماتورها بسیاری از ضعف‌ها و مشکلات ترانسفورماتورهای سنتی را نداشته و با وجود فراهم ساختن قابلیت‌های ترانسفورماتورهای معمولی، انعطاف‌پذیری کنترلی سیستم‌های قدرت را به شدت افزایش می‌دهند.

این عضو هیئت علمی تاکید کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که این نوع ترانسفورماتورها دارای پتانسیل‌های دیگری نظیر بهبود کیفیت توان و تجمیع منابع تولید پراکنده نیز هستند که باعث می شود در نهایت استفاده از آنها اقتصادی‌تر باشد.

وی با بیان اینکه در آینده سیستم­ های برق به سمت هوشمند شدن حرکت خواهد کرد، ابراز کرد: تا کنون کتابی در ایران با این موضوع منتشر نشده است، لذا در کتابی که به تازگی کار تحقیقاتی آن به پایان رسیده است و در عرصه چاپ قرار گرفته است، ساختارهای بهینه و همچنین روش های کنترلی کارآمد برای ترانسفورماتورهای هوشمند معرفی شده‌ است، مطالب این کتاب برای دانشجویان مهندسی برق و همچنین مهندسین مشغول در صنعت مفید است.

رهبری مقام عنوان کرد: اولین جلد این کتاب را به زبان فارسی و در ایران به چاپ رسانده ایم و به زودی نسخه انگلیسی در حال تکمیل زبان آن نیز به مرحله چاپ خواهد رسید، چرا که هنوز کتابی در این زمینه وجود ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان به جزئیات و انواع ترانسفورماتور ها اشاره کرد وگفت: پکیج قدرتی برق وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را به وسیلهٔ دو یا چند سیم‌ پیچ و از طریق القای الکتریکی از یک مدار به مداری دیگر منتقل می‌کند، به این صورت که جریان جاری در مدار اول (اولیهٔ ترانسفورماتور) موجب به وجود آمدن یکمیدان مغناطیسی در اطراف سیم‌پیچ اول می‌شود، این میدان مغناطیسی به نوبهٔ خود موجب به وجود آمدن یک ولتاژ در مدار دوم می‌شود که با اضافه کردن یک بار به مدار دوم این ولتاژ می‌تواند به ایجاد یک جریان ثانویه بینجامد.

وی افزود: ولتاژ القا شده در ثانویه VS و ولتاژ دو سر سیم‌پیچ اولیه VP دارای یک نسبت با یکدیگرند که به طور آرمانی برابر نسبت تعداد دور سیم پیچ ثانویه به سیم‌ پیچ اولیه‌ است: به این ترتیب با اختصاص دادن امکان تنظیم تعداد دور سیم‌ پیچ‌های ترانسفورماتورمی‌توان امکان تغییر ولتاژ در سیم‌ پیچ ثانویهٔ ترانس را فراهم کرد.
رهبری مقام ادامه داد: یکی از کاربردهای بسیار مهم ترانسفورماتورها کاهش جریان پیش از خطوط انتقال انرژی الکتریکی است، دلیل استفاده از ترانسفورماتور در ابتدای خطوط این است که همه هادی‌های الکتریکی دارای میزان مشخصی ازمقاومت الکتریکی هستند، این مقاومت می‌تواند موجب اتلاف انرژی در طول مسیر انتقال انرژی الکتریکی شود، میزان تلفات در یک هادی با مجذور جریان عبوری از هادی رابطهٔ مستقیم دارد و بنابر این با کاهش جریان می‌توان تلفات را به شدت کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اذعان کرد: با افزایش ولتاژ در خطوط انتقال به همان نسبت جریان خطوط کاهش می‌یابد و به این ترتیب هزینه‌های انتقال انرژی نیز کاهش می‌یابد، البته با نزدیک شدن خطوط انتقال به مراکز مصرف برای بالا بردن ایمنی ولتاژ خطوط در چند مرحله و باز به وسیله ترانسفورماتورها کاهش می‌یابد تا به میزان استاندارد مصرف برسد، به این ترتیب بدون استفاده از ترانسفورماتورها امکان استفاده از منابع دوردست انرژی فراهم نمی‌آمد.

وی تاکید کرد: ترانسفورماتورها یکی از پربازده‌ترین تجهیزات الکتریکی هستند به طوری که در برخی ترانسفورماتورهای بزرگ بازده به ۹۹٫۷۵٪ نیز می‌رسد، امروزه از ترانسفورماتورها در اندازه‌ها و توان‌های مختلفی استفاده می‌شود از یک ترانسفورماتور بند انگشتی که در یک میکروفن قرار دارد تا ترانسفورماتورهای غول‌پیکر چند گیگا ولت-آمپری اما همه این ترانسفورماتورها اصول کار یکسانی دارند که تنها در طراحی و ساخت متفاوت هستند.

رهبری مقام تاکید کرد: سازندگان و استانداردها در کشورهای مختلف هر یک به نحوی ترانسفورماتورها را تقسیم بندی کرده و تعاریفی برای درجه بندی آنها ارائه داده‌اند، برخی ترانس ها را بنا بر موارد و ترتیب بهره برداری آنها ، مانند؛ترانس های کاهنده ,انتقال قدرت ، اتو ترانس و یا ترانس های تقویتی متفاوت شناخته‌اند.

وی افزود: گروهی دیگر ترانس ها را به غیر از ترانسفورماتور اینسترومنتی ترانس جریان و ولتاژ ، ترانس قدرت می ‌نامند و اصطلاحا ترانس قدرت را آنهایی می ‌دانند که در سمت ثانویه آنها فشار الکتریکی تولید می کنند، این نوع تقسیم بندی در عمل دامنه وسیعی را در بر می ‌گیرد که در یک طرف آن ترانسفورماتورهای کوچک و قابل حمل با ولتاژ ضعیف برای لامپ های دستی و مشابه آن قرارمی ‌گیرند و طرف دیگر شامل ترانس های خیلی بزرگ برای تبدیل ولتاژ خروجی ژنراتور به ولتاژ شبکه و خطوط انتقال نیرو است.

رهبری مقام با بیان اینکه در بین دو اندازه ( حد متوسط ) ترانس های توزیع و یا انتقال در مؤسسات الکتریکی و ترانس های تبدیل به ولتاژهای استاندارد قرار دارند، گفت: ترانس ها اغلب به صورت هسته‌ای یا جداری طراحی می‌ شوند که در نوع هسته‌ای در هر یک از سیم پیچ ها شامل نیمی از سیم پیچ فشار ضعیف و نیمی از سیم پیچ فشار قوی هستند و هر کدام روی یک بازوی هسته‌ای قرار دارند.


وی به نوع جداری اشاره کردو افزود: در نوع جداری ، سیم پیچ ها روی یک هسته پیچیده شده‌اند و نصف مدار فلزی مغناطیسی از یک طرف و نصف دیگر از طرف هسته بسته می ‌شود، در اکثر اوقات نوع جداری برای ولتاژ ضعیف و خروجی بزرگ و نوع هسته‌ای برای ولتاژ قوی و خروجی کوچک بکار می ‌روند ( بصورت سه فاز یا یک فاز).
این عضو عیئت علمی ادامه داد: ترانس های تغذیه و قدرت مانند ترانس اصلی نیروگاه ترانس توزیع و اتو ترانسفورماتور ، ترانسفورماتورهای قدرت معمولا سه فاز هستند، اما گاهی ممکن است در قدرت های بالا به دلیل حجم ، وزن زیاد و مشکل حمل و نقل از سه عدد ترانس تک فازاستفاده کنند.

این عضو هیئت علمی به ترانس های صنعتی نیز اشاره و گفت: ترانس های جوشکاری، ترانس های راه اندازی و ترانس های مبدل، ترانس برای سیستم های کشش و جذب که در راه آهن و قطارهای الکتریکی بکار می ‌رود و ترانس های مخصوص آزمایش اندازه گیری ، حفاظت مصارف الکتریکی و غیره از انواع صنعتی این ابزار برقی است.

وی ازنوع جدید ترانسفورماتورهای تقویت جریان موسوم به بوسترفورمر نام برد و تاکید کرد: این نوع در سیستم تغذیه راه آهن استفاده می شوند، در این نوع تراسفورماتورها از روغن استفاده نشده و از سیستم عایقی ساده‌ای به کار رفته است، استفاده از بوسترفورمر از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و برای محیط زیست نیز مضرات کمتری دارد، تکنولوژی به کار رفته در بوسترفورمر، همانند Powerformer ها و Dryformer ها ( ترانسفورماتورهای خشک ) مبتنی بر استفاده از کابل ها است، این ترانس ها از یک کابل فشار قوی تشکیل شده که به صورت یک سیم پیچ به دور یک هسته آهنی پیچانده شده است و در بوسترفورمر از روغن استفاده نشده است.

دکتر رهبری مقام درپایان به جدیدترین نوع ترانسفورماتور هوشمند که درکتاب خود از آن نامبرده است اشاره کرد و این به ثمر نشستن را حاصل حمایت های مادی و معنوی دانشگاه، مجتمع مس سرچشمه و شرکت توزیع برق جنوب استان دانست و از مهندس آرش ظاهرنیا شهربابکی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق- قدرت و کارشناس برق مجتمع مس سرچشمه که در نگارش این کتاب کمک های قابل توجهی داشته است، نام برد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=36138
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری علم و فناوری

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.