2
یادداشت؛

چرایی نوسازی نیروگاه‌های برق

  • کد خبر : 62702
  • 11 آبان 1400 - 12:45
چرایی نوسازی نیروگاه‌های برق
امیر طالبی طرقبه، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد: نباید این موضوع را از نظر دور داشت که مسئله راندمان پایین نیروگاه‌های قدیمی در بیشتر موارد با طرح‌های بهینه‌سازی حل نمی‌شود، چراکه راندمان نیروگاه‌های قدیمی نمی‌تواند نسبت به رقمی که در طراحی اولیه پیش‌بینی ‌شده تغییر چندانی داشته باشد.

نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش راندمان و بهره‌وری یک انتخاب نیست بلکه یک الزام اساسی به‌شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی،امیر طالبی طرقبه، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد: نباید این موضوع را از نظر دور داشت که مسئله راندمان پایین نیروگاه‌های قدیمی در بیشتر موارد با طرح‌های بهینه‌سازی حل نمی‌شود، چراکه راندمان نیروگاه‌های قدیمی نمی‌تواند نسبت به رقمی که در طراحی اولیه پیش‌بینی ‌شده تغییر چندانی داشته باشد.
از این رو بایستی به موضوع افزایش راندمان نیروگاه‌های قدیمی با احداث واحدهای سیکل‌ترکیبی جدید توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که تلاش ما برای افزایش راندمان با اتکا به تغییرات فنی و سطحی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افزایش راندمان نیروگاه داشته باشد.
نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش راندمان یک انتخاب نیست، یک الزام اساسی است. به ‌عنوان‌ مثال در صورت نصب واحد سیکل‌ترکیبی در نیروگاه مشهد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای تولید برق در کشور، راندمان این نیروگاه از ۲۷ درصد به حدود ۵۵ درصد افزایش‌یافته و تقریبا دو برابر می‌شود.

 

نیروگاهیان

در همین راستا مذاکرات نصب و جایگزینی واحدهای جدید سیکل‌ترکیبی در نیروگاه مشهد از سال گذشته تاکنون میان شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت مالک انجام شده است و امیدواریم به زودی کلنگ نصب واحدهای جدید نیروگاه مشهد به زمین بخورد.
این اقدام سهم قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت و افزایش توان تولیدی خواهد داشت و به همین دلیل است که عمده نیروگاه‌هایی که در حال احداث بوده یا در طول سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند سیکل‌ترکیبی هستند؛ چرا که این دست از نیروگاه‌ها راندمان بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری دارند و با محیط ‌زیست نیز سازگارتر هستند.
بر همین اساس امیدواریم با نصب واحد جدید در نیروگاه مشهد ضمن افزایش راندمان و تولید نیروگاه، نیاز خط ۶۳ و ۱۳۲ کیلوولت شهر مشهد با امنیت بیشتری برای سال‌های آینده تامین شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=62702
  • نویسنده : عباس گرایی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.