5

کاهش ۲۵ درصدی ذخایر سدهای استان مرکزی نسبت به سال گذشته

  • کد خبر : 47239
  • 23 فروردین 1400 - 20:45
کاهش ۲۵ درصدی ذخایر سدهای استان مرکزی نسبت به سال گذشته
"عزت اله آمره‌ای" با اشاره به اینکه حجم مخازن سدهای بزرگ استان (سد کمال صالح و سد الغدیر ساوه) 372.6 میلیون متر مکعب است، افزود: از این حجم در حال حاضر 282 میلیون متر مکعب پر شده که در مقایسه با سال گذشته همین زمان با حجمی معادل 354 میلیون مترمکعب، کاهش 25 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی از کاهش ۲۵ درصدی ذخایر دو سد بزرگ استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “عزت اله آمره‌ای” با اشاره به اینکه حجم مخازن سدهای بزرگ استان (سد کمال صالح و سد الغدیر ساوه) ۳۷۲٫۶ میلیون متر مکعب است، افزود: از این حجم در حال حاضر ۲۸۲ میلیون متر مکعب پر شده که در مقایسه با سال گذشته همین زمان با حجمی معادل ۳۵۴ میلیون مترمکعب، کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

*کاهش ۸۵ درصدی آب ورودی به سد الغدیر ساوه
آمره‌ای ادامه داد: سد الغدیر ساوه در حال حاضر با ورودی ۲٫۵ مترمکعب و حجم ۲۰۶ میلیون مترمکعب، ۷۵ درصد ظرفیت آن پر است و این در حالی‌است که در سال گذشته با دبی ورودی ۱۸ مترمکعب در ثانیه دارای حجمی معادل ۲۶۷ میلیون مترمکعب، ۹۳ درصد ظرفیت آن پر بود.

*کاهش ۸۰ درصدی آب ورودی به سد کمال صالح
وی افزود: از سویی سد کمال صالح که وظیفه تامین آب شرب شهر اراک و صنایع منطقه را به‌عهده دارد در حال حاضر با ورودی ۱٫۵ متر مکعب و حجم ۷۶ میلیون متر مکعب، ۸۰ درصد ظرفیت آن پر است و این در حالی‌است که سال گذشته با ورودی ۸ متر مکعب در ثانیه ۸۷ میلیون مترمکعب آب داشته و با ۹۳ درصد از ظرفیت خود آب مورد نیاز را تامین می‌کرد.
 

 

نیروگاهیان

*کاهش ۲۵ درصدی مخازن سدهای استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: در حال حاضر در مجموع ۷۵٫۵ درصد از ظرفیت دو سد بزرگ استان پر بوده و این در حالی است که در سال گذشته این میزان ۹۵ درصد بود و با بارش‌های خوب در ماه‌های فروردین و اردیبهشت هر دو سد سرریز داشتند.
آمره‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت حجم ذخایر سدها و لزوم تامین حداقل نیاز ذی‌نفعان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی و پیش‌بینی بارش‌ها نیاز به بهره برداری و برنامه‌ریزی مناسب جهت ذخیره آب مورد نیاز جهت ماههای پایانی سال و حتی ابتدای سال آینده میباشد که در این راستا از کشاورزان عزیز دشت ساوه درخواست میگردد جهت حفظ منابع آب و بهره برداری مستمر از کاشت محصولات پر آب بر تابستانه جدا خودداری نموده و افرادی که در شبکه آبیاری حقابه ندارند مانند سال‌های گذشته در صورت نداشتن سایر منابع آب مطمئن از کاشت محصولات خودداری نمایند زیرا شرکت آب منطقه‌ای هیچگونه برنامه یا تعهدی در قبال تامین آب بجز حقابه بران را نخواهد داشت.
آمره ای در پایان از شهروندان عزیز ساوه و شهر اراک درخواست کرد حداکثر صرفه جویی در مصرف آب را به‌عمل آورند تا از آبی با کیفیت و کمیت بالا برخوردار گردند.
گفتنی است سدهای ساوه و کمال صالح به ترتیب با حجمی معادل ۲۷۷٫۶ و ۹۵ میلیون متر مکعب وظیفه تامین آب در استان مرکزی و کنترل سیلاب و تولید برق آبی را به‌عهده دارند.
سد ساوه علاوه بر تامین آب شرب وظیفه تامین آب سطح وسیعی از اراضی و باغات شهرستان ساوه را به‌عهده داشته و در طی دو سال گذشته با بارش‌های مناسب علاوه بر کنترل سیلاب‌های منطقه باعث ذخیره و تامین آب اراضی منطقه و تامین آب شرب شهر شده است به‌طوری‌که حداقل تنش در منطقه به‌وجود آمده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=47239
  • نویسنده : سمانه کمال‌آبادی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.