4

کاهش ۶۰ درصدی سد شهر بیجار و ۳۶ درصدی سد سفیدرود در استان گیلان

  • کد خبر : 91499
  • 13 آذر 1401 - 3:40
کاهش ۶۰ درصدی سد شهر بیجار و ۳۶ درصدی سد سفیدرود در استان گیلان
"مرتضی میرزایی" گفت: درحال حاضر ۴۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد شهر بیجار ذخیره شده است که این میزان نسبت به 100 میلیون مترمکعب ذخیره سال گذشته در همین زمان بیش از  ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: آورد آب سدهای مخزنی شهربیجار و سفیدرود در استان گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۶۰ و ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مرتضی میرزایی” گفت: درحال حاضر ۴۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد شهر بیجار ذخیره شده است که این میزان نسبت به ۱۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره سال گذشته در همین زمان بیش از  ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: هم اینک دبی ورودی آب به سد شهر بیجار به طور متوسط حدود نیم‌متر مکعب بر ثانیه است، اما طی سال گذشته در همین زمان بیش از سه متر مکعب بر ثانیه آب وارد مخزن سد شهر بیجار می‌شد.

 

 

نیروگاهیان

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای گیلان همچنین از کاهش ۳۶ درصدی ذخیره سد سفید رود خبر داد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب این سد ۱۲۰ میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۸ میلیون مترمکعب بوده است.

وی، ورودی آب به سد سفید رود را در حال حاضر ۱۲ مترمکعب بر ثانیه عنوان و بیان کرد: ورودی آب در سال گذشته در همین زمان ۲۰ مترمکعب بر ثانیه بود.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت) در ۳۵ کیلومتری شهر رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD با حجم کل مخزن ۱۰۵ میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است که روی رودخانه زیلکی ساخته شده است.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۱ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را از سد سفیدرود تامین می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=91499
  • نویسنده : مهدی لطفی چهارده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.