6
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان خبر داد:

کاهش ۶۰ درصدی ورودی آب به سدهای زنجان

  • کد خبر : 49487
  • 21 اردیبهشت 1400 - 21:45
کاهش ۶۰ درصدی ورودی آب به سدهای زنجان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، با تاکید بر کسری حدود 60 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای استان خاطرنشان کرد: حدود 118 میلیون متر مکعب آب کمتری به سدهای استان وارد شده است که با قراردادن اولویت شرب و حقابه‌های ضروری، سعی در مدیریت نمودن خروجی آب این سدها داریم تا در آینده با مشکل بیشتری مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، از کاهش حدود ۶۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “اسماعیل افشاری” در گفت‌وگو با بخش ویژه خبری ساعت ۲۰ شبکه اشراق زنجان با اشاره به ذخایر و منابع آبی استان اظهار داشت: این منابع به دو بخش آب زیرزمینی و آب سطحی تقسیم می‌شوند و آب سطحی قابل رویت است، ولی آب زیرزمینی قابل رویت نیست و متاسفانه همین موضوع موجب شده است که با کسری بیشتری در این حوزه به‌دلیل مصرف بی‌رویه‌ای که از سوی کشاورزان و بهره برداران استان شاهد هستیم روبرو شویم.
وی تصریح کرد: آب یک منبع نامحدود نیست و ما نیز از الطاف خداوند ناامید نیستیم، اما یک عزم ملی و عقلانیت و اجماع کلی نیاز است تا از این وضعیت خارج شویم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، با تاکید بر کسری حدود ۶۰ درصدی آب ورودی به مخازن سدهای استان خاطرنشان کرد: حدود ۱۱۸ میلیون متر مکعب آب کمتری به سدهای استان وارد شده است که با قراردادن اولویت شرب و حقابه‌های ضروری، سعی در مدیریت نمودن خروجی آب این سدها داریم تا در آینده با مشکل بیشتری مواجه نشویم.
افشاری گفت: سال قبل ۲۹۱ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان وجود داشت که امسال با ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش، ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب در این سدها موجود است و این موضوع، صرفه‌جویی حداکثری همشهریان و هم استانی‌های عزیز را می‌طلبد.

 

 

نیروگاهیان

دبیر شورای حفاظت استان زنجان با اشاره به لزوم بسیج ارگان‌ها و مردم استان برای گذر از بحران آب، تاکید کرد: برای شرایط کنونی وظایفی در قالب کارگروه طرح سازگاری با کم آبی برای استان‌ها تدوین شده است که شرکت آب منطقه‌ای زنجان و سازمان جهاد کشاورزی استان به‌عنوان متولیان اصلی این کارگروه و دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی به‌عنوان همیاران و همسنگران این کارگروه بایستی عزم خود را برای مدیریت بهینه منابع آب زیرزمینی و سطحی استان جزم نمایند.
وی ادامه داد: پروژه‌های مختلفی برای موضوع طرح سازگاری با کم آبی تعریف شده که از آن جمله می‌توان به انسداد چاه‌های غیرمجاز، احیای کشت‌های گلخانه‌ای که حقابه آنها تعریف شده است و همچنین عدم توسعه اراضی کشاورزی و عدم تخطی کشاورزان و بهره برداران از اراضی آبخور اولیه که این شرکت حساسیت ویژه ای در این خصوص دارد و با متخلفان برابر قانون توزیع عادلانه آب برخورد خواهد شد تا جایی که می‌تواند منجر به ابطال پروانه بهره‌برداری آنان گردد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، از کشاورزان و بهره برداران استان خواست تحت هیچ شرایطی اراضی کشاورزی خود را به افراد غیربومی اجاره ندهند، چرا که یکی از عوامل اصلی بیابان زایی و از بین رفتن کیفیت خاک استان همین کشت‌های بی‌رویه و غیراصولی است که توسط این افراد صورت می‌گیرد و در نتیجه، آینده استان را به مخاطره می‌اندازد.انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=49487
  • نویسنده : احمدعلی غلام آزاد
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.