3

کشور در آستانه خاموشی قرار دارد

  • کد خبر : 15621
  • 03 بهمن 1398 - 17:19
کشور در آستانه خاموشی قرار دارد

در سال جاری رشد مصرف گاز طبیعی خانگی بسیار بیش از انتظار بوده و به همین جهت سهم گاز طبیعی نیروگاه‌ها کاهش قابل توجهی یافته و علیرغم تلاش و همکاری چشمگیر و بی سابقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تامین نفت گاز نیروگاه‌ها در سال جاری، نفت کوره بایستی بالاجبار مصرف شود.   بیشتر […]

در سال جاری رشد مصرف گاز طبیعی خانگی بسیار بیش از انتظار بوده و به همین جهت سهم گاز طبیعی نیروگاه‌ها کاهش قابل توجهی یافته و علیرغم تلاش و همکاری چشمگیر و بی سابقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تامین نفت گاز نیروگاه‌ها در سال جاری، نفت کوره بایستی بالاجبار مصرف شود.

 

 

نیروگاهیان

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از گروه انرژی شروع آنلاین،در همین رابطه معاون تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هشدار اینکه به علت سرمای هوا و بالا رفتن مصرف گاز خانگی، کشور در آستانه خاموشی قرار دارد، از هموطنان درخواست کرد انرژی کمتری مصرف کنند چرا که در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف گاز خانگی ٢۵٠ میلیون لیتر افزایش داشته است.
روز گذشته اکبر اکبری در چهل و دومین جلسه کارگروه آلودگی هوا افزود: از ابتدای امسال تا دیماه ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف شده است یعنی ۶۴ میلیارد مترمکعب در مجموع نفت و گاز و گاز طبیعی به مصرف رسیده است.
وی اظهار داشت: با سرد شدن هوا مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافته و در شرایط فعلی کاهش آن ممکن نیست برای همین تمام ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها رو به اتمام است.
به گفته اکبری، با وجود اینکه ایران که جزو کشورهای در حال توسعه است اما از لحاظ آلایندگی جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد که حل این مسئله باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: دی ماه امسال روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع در بخش نیروگاه‌ها و حمل و نقل کشور مصرف شد که اگر گاز طبیعی را به آن اضافه کنیم میبینیم حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف شده است.
اکبری تاکید کرد: این ارقام نشان میدهد منابع انرژی انرژی به صورت بیرویه در کشور مصرف میشود و از طرف دیگر زمانی که سیستم مصرف مانند تجهیزات و خودروها ناقص باشد به انتشار آلودگی در هوا منجر خواهد شد که اگر فکری به حال این روند افزایشی نشود به مصرف تمام منابع خواهد انجامید.
معاون تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اکنون باید بیشتر نیروگاه‌های ما تجدیدپذیر میبودند، معتقدیم با وجود مشکلات اقتصادی اما میتوانیم با استفاده از فناوریها و پتانسیل داخل این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنیم، باید فکری به حال مصرف انرژی در کشور بکنیم چون منبع آلاینده‌های زیست محیطی و هوا هستند.
وی گفت: روزانه ۸۰ میلیون لیتر توزیع تولید بنزین پاک و ۶۰ میلیون لیتر نفت و گاز پاک داریم و نهایت تلاش خود را برای انتقال سوخت پاک تولید شده به جایگاه‌های عرضه سوخت میکنیم، اکنون در ١۶٠ جایگاه مواصلاتی سوخت با استاندارد یورو ۴ توزیع میشود و در ۴٣٠ جایگاه در کلان‌شهرها بنزین یورو ۴ و ١۶۶ جایگاه کلان‌شهرها نفت و گاز یورو ۴ نیز در حال توزیع است.
از سوی دیگر شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی درباره تامین سوخت نیروگاه‌های حرارتی در فصل زمستان و افزایش مصرف گاز خانگی اطلاعیه صادر کرد که در آن آمده است: «هر چند بیشترین مصرف برق شبکه سراسری در فصل تابستان محقق می شود و چالش اصلی تامین نیاز مصرف شبکه سراسری در فصل تابستان است اما در فصل زمستان نیز موضوع تامین سوخت نیروگاه‌ها چالش مهمی است که هماهنگی کامل زیر مجموعه‌های ذیربط وزارت نفت و وزارت نیرو را می طلبد. سوخت اول قریب به اتفاق نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی است و در صورت در دسترس نبودن کافی این نوع سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع به عنوان جایگزین استفاده می کنند. البته هزینه های تعمیر و نگهداری بویلرها و توربین ها در شرایط مصرف گاز طبیعی به مراتب کمتر از شرایط مصرف سوخت مایع است ضمن اینکه به لحاظ سهولت بهره برداری و آلاینده های زیست محیطی برای پرسنل نیروگاهها نیز گاز طبیعی بر سوخت مایع ارجح است.
با توجه به اینکه قریب به اتفاق مناطق کشور از شبکه گاز طبیعی بهره‌مند هستند مصارف خانگی این نوع سوخت در فصل زمستان بسیار بالاست و سیاست کشور نیز اولویت مصرف خانگی است و مازاد تولید گاز به صنایع مختلف و نیروگاه‌ها اختصاص پیدا می کند. تحت شرایط فعلی در این فصل مصارف سوخت نیروگاه‌ها برای تامین کامل نیاز مصرف شبکه ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است که با توجه به وجود سرمای قابل توجه در اغلب نقاط کشور و افزایش مصرف خانگی گاز طبیعی به حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب امکان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حد ۷۰ میلیون مترمکعب در روز فراهم است و مابقی سوخت مورد نیاز باید توسط سوخت مایع تامین شود. سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها در برخی نیروگاه‌ها از طریق خط لوله و عمدتاً از طریق تانکرهای جاده پیما تامین می شود.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده: بدلیل رعایت مسائل زیست محیطی مصرف نفت گاز بر نفت کوره ارجح است اما با توجه به مصارف قابل توجه نفت گاز در بخش حمل و نقل، صنایع و کشاورزی و همچنین سقف تولید این نوع سوخت در کشور و موجودی مخازن نیروگاه‌ها و انبارهای شرکت پخش امکان مصرف بیش از ۶۵ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز وجود ندارد. بدیهی است که جهت تامین کامل نیاز مصرف شبکه سراسری مابقی سوخت مورد نیاز بایستی توسط نفت کوره تامین شود در غیر اینصورت اعمال خاموشی به مشترکین برق اجتناب ناپذیر است.

در سال جاری رشد مصرف گاز طبیعی خانگی بسیار بیش از انتظار بوده و به همین جهت سهم گاز طبیعی نیروگاه‌ها کاهش قابل توجهی یافته و علیرغم تلاش و همکاری چشمگیر و بی سابقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تامین نفت گاز نیروگاه‌ها در سال جاری، نفت کوره بایستی بالاجبار مصرف شود. مؤثرترین اقدامی که جهت عبور موفقیت آمیز از زمستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و توأم با کاهش مصرف سوخت نفت کوره می توان انجام داد، صرفه جویی و منطقی تر شدن مصرف مشترکین گاز طبیعی و برق است. صرفه جویی حتی ۵ درصد گاز طبیعی و برق که بدون کاهش سطح رفاه خانواده براحتی قابل دستیابی است و شرایط فعلی را بشکل مناسبی تعدیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=15621

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.