2

گام‌ بلند صنعت برق حرارتی برای کاهش ناترازی انرژی در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 111127
  • 08 شهریور 1402 - 20:50
گام‌ بلند صنعت برق حرارتی برای کاهش ناترازی انرژی در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال ۱۴۰۰ آغاز کرده بود که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.

صنعت برق حرارتی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم برای کاهش ناترازی میان تولید و مصرف برق برنامه‌ریزی مدونی را برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها در دستور کار قرار داده که همین امر نقش مهمی در تامین برق پایدار مشترکان طی دو سال اخیر داشته است.

دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال ۱۴۰۰ آغاز کرده بود که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.

بدین منظور با توجه به حساسیت این موضوع وزارت نیروی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار خود برنامه‌ مدون و منسجمی را به منظور افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یاد شده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد.

براساس برنامه پیش‌بینی شده این وزارتخانه مقرر شده است تا در طی چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق خواهد شد.

با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۹۴ انرژی تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود؛ از این رو برنامه ۱۵ هزار مگاواتی در نظر گرفته شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

با توجه به همین برنامه‌ریزی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری بالغ بر هفت هزار و ۳۹۸ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است که این اقدام از طریق سنکرون ۳۹ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت پنج هزار و ۳۹۸ مگاوات و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت دو هزار مگاوات محقق شده است.

واحدهای سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی(سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان(دو واحد)، مهتاب کویر(دو واحد)، شهید باکری(دو واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان(سه واحد)، صبای دهلران(چهار واحد)، پتروشیمی کردستان(سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه بوده است.

همچنین در این مدت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی(دو واحد)، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، ارومیه و سبلان(دو واحد) نیز به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

با توجه به اینکه تولید برق واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی نیازی به سوخت جدید نداشته و از اتلاف انرژی واحدهای گازی تامین نیاز می‌شود، از این رو احداث واحدهای بخار یاد شده زمینه صرفه‌جویی سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مصرف سوخت را در سال فراهم کرده است.

تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید و از سیاست‌های اصلی و راهبردی وزارت نیرو و برق حرارتی به شمار می‌رود که نه‌تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار موثر است و در سال‌های آینده شاهد تاثیرات گسترده آن خواهیم بود. با تبدیل هر واحد گازی به سیکل‌ترکیبی راندمان این واحدها از ۳۲ درصد به ۴۸ درصد افزایش می‌باید که این امر به معنای افزایش نسبی راندمان نیروگاه گازی به میزان ۵۰ درصد است.

انرژی مورد نیاز جهت تولید برق در واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی از طریق استحصال انرژی گرمایی حاصل از دود خروجی توربین‌های گازی که دارای دمای ۵۵۰-۶۰۰ درجه سانتی‌گراد هستند، در بویلرهای بازیاب حرارتی تامین می‌شود که این بازیافت انرژی سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

به طور کلی با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۷۴ هزار و ۳۹۸ مگاوات رسیده است و این واحدها حدود ۸۴ درصد ظرفیت نیروگاهی و ۹۴ درصد تولید برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در حاضر ۶۲۱ واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۴ نیروگاه کشور وظیفه تولید برق پایدار برای مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند که بیش از ۶۸ درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

در کنار بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی، تعمیرات به موقع و با کیفیت واحدهای موجود برای تولید برق پایدار و مطمئن در پیک تابستان نیز از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا در طی دو سال گذشته به منظور افزایش آمادگی واحدهای تولید برق حرارتی در دوره اوج بار بیش از ۱۹۲ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی انجام شده است که انجام مناسب این اقدامات موجب شده است تا ضریب آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی کشورمان از مرز ۹۸ درصد عبور کند. این رقم در حالی است که ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در آمارهای جهانی حدود ۹۵ درصد است.

 

 

نیروگاهیان

یکی از نکات مهم در انجام مناسب تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی تامین و ساخت قطعات راهبردی و تحریمی نیروگاه‌ها است که در همین راستا شرکت برق حرارتی ضمن امضای قرارداد با بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در این راستا موفق شده است تا تنها در طی دو سال گذشته بیش از ۲۴۴ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌ها را ساخت داخل کند.

دولت سیزدهم در طی دو سال اخیر توانسته است با یک برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش ناترازی میان تولید و مصرف برق از طریق بهره‌برداری واحدهای جدید نیروگاهی، ارتقای توان و رفع محدودیت تولید واحدهای موجود، ارتقای راندمان و به طور کلی افزایش ظرفیت تولید برق در کنار طرح‌های تشویقی در حوزه مدیریت مصرف برق پایدار و مطمئنی را در اختیار مشترکان سراسر کشور قرار دهد تا تجربه تلخ قطعی‌های برق پیش از دولت سیزدهم مجددا تکرار نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=111127
  • نویسنده : زهرا جعفری
  • ارسال توسط :

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.