4
یادداشت؛

گذر از تابستان با ظرفیت برق حرارتی

  • کد خبر : 88572
  • 04 آبان 1401 - 21:45
گذر از تابستان با ظرفیت برق حرارتی
کاهش میزان بارندگی در کشور، نسبت به 3 سال گذشته در کنار افزایش تقاضای مصرف برق، بار تعهد شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی را نسبت به تامین انرژی الکتریکی مطمئن و پایدار، افزایشداده به‌گونه‌ای که بیش از 90 درصد برق مورد نیاز شبکه سراسری را در زمان اوج بار تابستان امسال نیروگاه‌های حرارتی تامین کردند.

ابوالفضل موتاب‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی

کاهش میزان بارندگی در کشور، نسبت به ۳ سال گذشته در کنار افزایش تقاضای مصرف برق، بار تعهد شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی را نسبت به تامین انرژی الکتریکی مطمئن و پایدار، افزایشداده به‌گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد برق مورد نیاز شبکه سراسری را در زمان اوج بار تابستان امسال نیروگاه‌های حرارتی تامین کردند.

بدین ترتیب، شرکت تولید نیروی برق حرارتی با عملکرد مطلوب و آمادگی بیش از ۹۸ درصد، توانست کاهش تولید برق ناشی از کمبود آب در نیروگاه‌های برقابی را جبران کند. این تعهد، با توجه به افزایش سالانه میزان تقاضای مصرف برق، بر اهمیت صنعت برق حرارتی در تامین این کالای اساسی می افزاید. البته برای جبران افزایش مصرف برق، وزارت نیرو برنامه‌ جامعی برای توسعه زیرساخت صنعت تولید برق دارد.

هرساله با افزایش جمعیت مشترکان برق در سراسر کشور روبرو هستیم. بنابراین برای جبران این نیاز، طی یک‌سال گذشته، حدود ۴۶۴۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی افزوده شد و در بازه زمانی یک‌ساله، ۳۴۸ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی الکتریکی تحویل شبکه سراسری برق شد. اگر مدیریت مصرف صحیح و همراهی و همدلی ملت مردم عزیز نبود، بدون شک، ناترازی تولید و مصرف انرژی الکتریکی، عبور موفق از پیک تابستان ۱۴۰۱ میسر نمی‌شد.

 

 

نیروگاهیان

البته برای تضمین تولید برق پایدار، برنامه‌های توسعه زیرساخت‌ها در راس اقدامات وزارت نیرو قرار دارد. اما تصور بیشتر مردم نسبت به نیروگاه‌های حرارتی، بر آلایندگی و تاثیر منفی این نیروگاه‌ها بر محیط زیست است. تصوری که مبتنی بر کاهش سهمیه سوخت گاز طبیعی در نیروگاه‌ها در پاییز و زمستان و استفاده از سوخت مایع در این ماه‌ها است.

صنعت برق حرارتی به عنوان جلودار در تولید برق، همواره به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی در معرض نگاه نقادانه بوده است. با بررسی نوع طراحی نیروگاه‌های حرارتی می‌توان دریافت، سوخت اول و اصلی همه واحدهای تولید برق حرارتی در کشور از نوع گاز طبیعی است که در صورت تامین این نوع سوخت، هیچ‌یک از نیروگاه‌ها از سوخت مایع استفاده نخواهند کرد و تنها در مواقعی که سهمیه سوخت گاز برای نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد، از سوخت مایع برای تولید برق استفاده می‌شود.

نکته مهم آن که نیروگاه‌ها در شرایط هوای سرد و ضرورت اختصاص گاز طبیعی به مصارف خانگی از سوخت دوم(سوخت مایع) استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت سهم نیروگاه‌ها در آلایندگی محیط زیست علی‌رغم تولید عمده برق، در مقایسه با عوامل دیگر بسیار کمتر است. طبق تحقیقات به‌عمل آمده، سهم آلایندگی (ذرات معلق) نیروگاه‌های حرارتی در شرایط مصرف سوخت مایع، تنها ۶ درصد و در حدود ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در این صنعت است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد، عمده دلیل آلودگی هوا در شهرها حاصل تردد خودروها و سایر صنایع است. موضوعی که از دید فعالان محیط زیست، پنهان مانده است.

اکنون، در پایان پیک مصرف تابستان و با آغاز فصل تعمیرات، نیروگاه‌ها با انجام گسترده فعالیت‌های تعمیراتی، همراه با تبیین فرهنگ صحیح مصرف، آماده تولید برق پایدار و مطمئن در ماه‌های پیش رو و به ویژه تابستان ۱۴۰۲ هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=88572
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.