7
مدیرعامل شرکت آبفای کردستان عنوان کرد:

گندزدایی آب ورودی به شهر سنندج با سیستم پیشرفته ازن‌زنی

  • کد خبر : 43815
  • 04 اسفند 1399 - 22:45
گندزدایی آب ورودی به شهر سنندج با سیستم پیشرفته ازن‌زنی
"محمدحسین محمدی" اظهار کرد: هر ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و تغییر دمای هوا، طعم و بوی آب این منطقه نیز دچار تغییراتی می‌شود. این تغییرات دمایی موجب جابجایی (واگردانی) لایه‌های آب سد قشلاق شده و جلبک موجود در لایه‌های فوقانی آب سد به سمت لایه‌های میانی که آب خام از آن برداشت می‌شود، حرکت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان، راه‌اندازی سیستم پیشرفته ازن‌زنی تصفیه‌خانه شماره یک سنندج، شستشوی مداوم مخازن و آغاز عملیات انتقال آب خام با کیفیت از سد آزاد به تصفیه‌خانه را مهمترین اقدامات انجام شده برای ارتقای گوارایی و کاهش طعم و بوی آب شرب سنندج عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،”محمدحسین محمدی” اظهار کرد: هر ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و تغییر دمای هوا، طعم و بوی آب این منطقه نیز دچار تغییراتی می‌شود. این تغییرات دمایی موجب جابجایی (واگردانی) لایه‌های آب سد قشلاق شده و جلبک موجود در لایه‌های فوقانی آب سد به سمت لایه‌های میانی که آب خام از آن برداشت می‌شود، حرکت می‌کند.

وی افزود: پس از انتقال آب خام از سد به تصفیه‌خانه آب سنندج و طی کردن فرآیند تصفیه، جلبک موجود در آب حذف و اثرات ناشی از آنچه باعث ایجاد طعم و بو می‌شود با تزریق ازن به حداقل می‌رسد، اما با این حال مقداری طعم و بوی آن در آب باقی می‌ماند چراکه امکان حذف صد درصدی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آبفای کردستان خاطرنشان کرد: علت این طعم و بو نیز به دلیل وضعیت خاص سد قشلاق است که فعالیت‌های مختلف کشاورزی و دامداری در بالادست آن انجام می‌گیرد و همچنین به دلیل قدمت بالای سد دچار تغذیه گرایی و به دنبال آن موجب تغییر طعم و بوی آب شهر سنندج شده است.
محمدی با بیان اینکه آبفای استان به لحاظ تجهیزات و سیستم‌های آزمایشگاهی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: از آنجا که شرکت آبفای کردستان خود را در قبال تحویل و توزیع آب با کیفیت مسئول می‌داند، اقداماتی برای افزایش گوارایی آب شرب شهر سنندج انجام داده است.
وی افزود: مطابق با برنامه وزارت نیرو مطالعات متعددی برای حل این مشکل انجام شد تا علاوه بر اقداماتی که لازم است در بالادست سد انجام شود، اقدامات دیگری نیز برای ارتقای کیفیت آب از جمله ارتقای تصفیه‌خانه آب شهر سنندج به اجرا درآید که این کارها نیز انجام شده است.
مدیرعامل آبفای کردستان، گندزدایی آب ورودی را مهمترین اقدام انجام شده برشمرد و گفت: قبلا به این منظور از کلر استفاده می‌شد که به دلیل مخاطرات آن، سیستم ازن‌زنی مجهز جایگزین شد و سیستم ازن‌زنی تصفیه‌خانه آب شماره یک سنندج که دهه فجر سال جاری و در سفر “نوبخت” معاون رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید، پیشرفته بوده و برای نخستین بار در سطح کشور بکارگیری می‌شود و مزیت آن ایمنی گندزادیی و حذف کلر است که تأثیر مطلوبی در کاهش طعم و بوی آب دارد.

 

 

نیروگاهیان

محمدی با اشاره به ارتقای سیستم ازن‌زنی تصفیه‌خانه آب شماره ۲ سنندج در سال گذشته، افزود: سیستم ازن‌زنی فعلی که برای تصفیه‌خانه آب شماره یک استفاده می‌شود، به ظرفیت ۹ کیلوگرم در ساعت توسط یک شرکت دانش‌بنیان و طی تنها ۲ ماه تولید و نصب شد که برای آن ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و اقدام مؤثری به منظور حذف حداکثری طعم و بوی آب به‌شمار می‌رود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیگیری و اخذ دستور وزیر نیرو برای رهاسازی ۲ مترمکعب در ثانیه (۲ هزار لیتر در ثانیه) آب خام از سد آزاد به سد قشلاق به منظور جلوگیری از کاهش تراز آب سد و بهبود کیفیت آب سد قشلاق یکی دیگر از اقدامات انجام شده است.
مدیرعامل آبفای کردستان اظهار کرد: برای بهره‌مندی شهروندان سنندجی از آب با کیفیت‌تر، انتقال آب از سد آزاد به صورت ایزوله و مستقیم به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج در دستور کار دولت قرار گرفته که در دهه فجر امسال و در سفر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان کردستان، کلنگ آغاز این پروژه به زمین زده شد.
این مقام مسئول ادامه داد: سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج با هدف تأمین نیاز آب این شهر و روستاهای حاشیه مسیر خط انتقال اجرا می‌شود. در این طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج، ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال و امکان بهره‌مندی بیش از ۷۰۰ هزار نفر در افق ۱۴۲۵ به همراه نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال مهیا می‌شود.
وی تصریح کرد: این پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور مصوب شده که ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای لایحه سال بعد در نظر گرفته شده که امیدواریم در زمان کوتاهی شاهد تکمیل این پروژه در استان کردستان باشیم.
مدیرعامل آبفای کردستان یادآور شد: شستشوی مخازن و شبکه توزیع آب شرب شهر سنندج در پاییز سال‌جاری دیگر اقدامی است که به منظور کاهش طعم و بوی آب شهر سنندج انجام شد.
محمدی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت آبفای کردستان با استفاده از تصفیه‌خانه و آزمایشگاه مجهز مرکزی شرکت طی فرآیندی کامل آب را تصفیه و به استانداردهای لازم برای شرب می‌رساند و تمامی آزمایش‌ها، تأییدکننده کیفیت استاندارد آبی است که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=43815
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.