3
دولت کار و فعالیت در فجر چهل و پنجم؛

۷۸۸ هزار مگاوات ساعت انرژی در نیروگاه طرشت تولید شد

  • کد خبر : 122057
  • 21 بهمن 1402 - 13:49
۷۸۸ هزار مگاوات ساعت انرژی در نیروگاه طرشت تولید شد
سید یحیی نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت با اعلام این خبر، افزود: نيروگاه طرشت (برق آلستوم سابق) به عنوان قديمي‎ترين نيروگاه بخار فعال كشور با بيش از ۶۴ سال بهره‎برداري مستمر به عنوان نماد صنعت برق كشور شناخته مي‎شود. اين نيروگاه در بدو تاسيس برق نيمي از شهر تهران را تامين می‏کرد و در حال حاضر نيز تامین بخشی از برق استان تهران بر عهده اين نيروگاه است.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، سید یحیی نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت با اعلام این خبر، افزود: نیروگاه طرشت (برق آلستوم سابق) به عنوان قدیمیترین نیروگاه بخار فعال کشور با بیش از ۶۴ سال بهرهبرداری مستمر به عنوان نماد صنعت برق کشور شناخته میشود. این نیروگاه در بدو تاسیس برق نیمی از شهر تهران را تامین می‏کرد و در حال حاضر نیز تامین بخشی از برق استان تهران بر عهده این نیروگاه است.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم در راستای نوسازی صنایع، خاصه صنعت برق، این نیروگاه نیز در طرحهای مذکور مورد توجه قرار گرفته و روند جایگزینی دو واحد از چهار واحد بخار قدیمی این نیروگاه با واحدهای جدید و راندمان بالا در دستور کار قرار گرفته است که این موضوع علاوه بر افزایش راندمان و ظرفیت نیروگاه، متضمن صرفه جویی در منابع طبیعی مانند گاز طبیعی و آب و حفظ آن برای نسلهای آتی خواهد بود.
نوبخت افزود: با توجه به قدمت واحدهای بخار این نیروگاه، تمامی فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات این واحدها به مرور زمان بومی‌سازی شده است. به نحوی که در تامین قطعات یدکی، تمامی نیازها با استفاده از پتانسیل ساخت داخل تامین شده و در زمینه خدمات تعمیرات دورهای، نیمه اساسی و اساسی(اورهال) اکثر فعالیت‌ها بدون برون سپاری و با استفاده از توان و تجربه فنی ادارات تعمیرات این نیروگاه صورت میپذیرد.
مدیرعامل نیروگاه طرشت گفت: از آغاز دولت سیزدهم در فصل تعمیرات سالهای ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ قریب به ۱۲۰ روز تعمیرات یاد شده بر روی واحدهای بخار با موفقیت و طبق برنامههای تعمیرات ابلاغی صورت پذیرفته است.
وی یادآور شد: در واحد گازی این نیروگاه نیز که از سال ۱۳۹۸ در مدار تولید قرار گرفته است، تمامی تعمیرات و تامین قطعات یدکی نیز با استفاده از توان سازندگان داخلی محقق شده است؛ به نحوی که در تعمیرات بازدید محفظه احتراق (CI)و بازدید مسیر داغ (HGPI) در دو سال اخیر همچون واحدهای بخار از توان پرسنل فنی و تعمیرات استفاده شده و از طرفی قطعات یدکی مورد استفاده در این مهم نیز در راستای حمایت از بومی‌سازی ساخت قطعات مسیر داغ توربین گاز از سازندگان داخلی استفاده شده است.
نوبخت اضافه کرد: در بسیاری از موارد این نیروگاه به عنوان پیشگام  و پایلوت در استفاده از قطعات بومی‌سازی شده کمک شایانی به زنجیره خودکفایی در تامین قطعات یدکی صنعت برق کشور کرده است؛ به نحوی که در حال حاضر سویلر برنرها، پره ثابت و متحرک ردیف اول، پره ثابت ردیف دوم، شرود سگمنت ردیف اول و دوم منصوبه طی فرایندهای تعمیراتی از شرکتهای داخلی تامین شده است و در تعمیرات آتی نیز لاینر، ترنزیشن پیس و پره متحرک ردیف دوم و پرههای ثابت و متحرک ردیف سوم توربین گاز این نیروگاه نیز از تولیدکنندگان داخلی تامین خواهد شد.
مدیرعامل نیروگاه طرشت افزود: بدین ترتیب این نیروگاه در سالهای اخیر با تعامل صورت گرفته با شرکتهای دانش‌بنیان و توانمند داخلی موفق به تامین تمامی قطعات یدکی اصلی خود از پتانسیل ساخت داخل شده است.
نوبخت در پایان گفت: تمامی تعمیرات صورت گرفته در واحدهای بخار و گازی در این مدت بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته و منطبق با برنامه تعمیرات ابلاغی و بدون تاخیر و با موفقیت صورت پذیرفته است. این نیروگاه همچون سنوات پیشین با تمام ظرفیت در خدمت صنعت برق کشور است، به نحوی که این نیروگاه در دولت سیزدهم بیش از ۷۷۸ هزار مگاوات ساعت برق تولید و تحویل شبکه برق کشور داده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=122057

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.