4

۹۵ درصد قطعات نیروگاهی توسط دانش‌بنیان‌ها تولید می‌شود

  • کد خبر : 101950
  • 11 اردیبهشت 1402 - 10:36
۹۵ درصد قطعات نیروگاهی توسط دانش‌بنیان‌ها تولید می‌شود
ابوالفضل موتابها در جریان بازدید معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از نیروگاه شهید رجایی به تشریح ساختار و عملکرد واحدهای این مجموعه پرداخت و گفت: نیروگاه شهید رجایی با داشتن۱۳ واحد بخاری و سیکل‌ترکیبی و تولید سالانه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی نقش مهمی در تنظیم ولتاژ و فرکانس منطقه دارد و ۳.۵ درصد برق کشور را تامین می‌کند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: در مدت پنج سال گذشته ۷۲۴ هزار قطعه با صرف بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل و از خروج ارز ممانعت به عمل آمده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، ابوالفضل موتابها در جریان بازدید معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از نیروگاه شهید رجایی به تشریح ساختار و عملکرد واحدهای این مجموعه پرداخت و گفت: نیروگاه شهید رجایی با داشتن۱۳ واحد بخاری و سیکل‌ترکیبی و تولید سالانه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی نقش مهمی در تنظیم ولتاژ و فرکانس منطقه دارد و ۳.۵ درصد برق کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۹۱  هزار مگاوات است که ۷۴ هزار مگاوات آن توسط نیروگاههای حرارتی تولید می‌شود و نیروگاه‌ها در تولید، تضمین انرژی پایدار و مطمئن نقش آفرین هستند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به جایگاه صنعت برق ایران در جهان بیان کرد: ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در کشور سالیانه ۳۶۰ میلیاردکیلووات ساعت است که در خاورمیانه رتبه اول را داریم.

وی گفت: حدود ۹۵ درصد برق کشور توسط نیروگاههای حرارتی تولید می‌شود و راندمان تولید نیروگاه های حرارتی ۳۹.۱ درصد است که از کشورهای آلمان و کانادا بالاتر است و در رده پانزدهم جهان هستیم.

موتابها با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: در مدت پنج سال گذشته ۷۲۴ هزار قطعه با صرف بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل و از خروج ارز ممانعت به عمل آمده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی افزود: با ۱۰۰ اقدام و ۳۰ فعالیت در مدیریت مصرف زمینه عبور از پیک تابستان را مهیا کردیم و در سال گذشته با ۹۸ درصد آمادگی همه نیازها تامین شد و بدون خاموشی در بخش خانگی و مدیریت در بخش صنعتی و کشاورزی از پیک مصرف عبور کردیم.

موتابها گفت: در ساخت ترانس‌های فشار قوی، توربین‌های گازی و… شاخص هستیم و قادریم در کشورهای دیگر هم نیز نیروگاه بسازیم.

 

 

نیروگاهیان

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه در پنج سال پیاپی توانستیم رتبه اول را در بین نیروگاه‌های کشور کسب کنیم، اضافه کرد: سالانه ۱۷ برنامه تعمیراتی در این نیروگاه داریم که اگر تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدیدهای دوره‌ای انجام نشود نمی‌توانیم نیروگاه را سر پا نگهداریم.

موتابها در پایان اظهار امیدواری کرد که امسال نیز با برنامه‌ریزی مدون و همکاری بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی بتوانیم به خوبی از پیک تابستان ۱۴۰۲ عبور کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=101950
  • نویسنده : سید محمد احمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.