معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه تا پایان مهرماه تنها ۴.۲ درصد از سوخت نیروگاهها مازوت بوده است، گفت: در نیروگاههایی که ناچار به استفاده از سوخت دوم باشند، تاکید بر استفاده از گازوئیل است، اما اگر چارهای نباشد از مازوت استفاده خواهند کرد.
به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا، ناصر اسکندری افزود: ۱۶ نیروگاه از مجموع ۱۲۰ نیروگاه حرارتی کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند که از این تعداد مخزن سوخت مازوت چهار نیروگاه پلمپ است و فقط ۱۲ نیروگاه میتوانند در صورت نیاز از سوخت مازوت استفاده کنند.
وی ادامه داد: نیروگاههای حرارتی به گونهای طراحی میشوند که سوخت موردنیاز آنها گاز طبیعی باشد بنابراین اگر سوخت مایع مورد استفاده قرارگیرد ضمن تحمیل هزینههای زیاد به این نیروگاهها موجب طولانیتر شدن دوره تعمیرات شده و در برخی مواقع نیاز به تعمیرات اساسی پیدا خواهند کرد.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: براین اساس نیروگاههای حرارتی هیچ انگیزهای برای استفاده از سوختی غیر از گاز طبیعی ندارند و بیشتر تلاش آنها تامین گاز است که بهترین نوع سوخت برای عملکرد بهتر نیروگاه است.
بیشتر بخوانید
۶۶ درصد مخازن ذخیرهسازی سوخت نیروگاهها پر شده است/ استفاده از مازوت موجب افزایش ۱.۵ برابری هزینه تعمیرات نیروگاهها میشود
نیروگاه حرارتی تبریز هیچ نفعی در استفاده از سوخت مازوت ندارد/ مشتقات نفتی به سفرههای زیرزمینی نیروگاه نفوذ نکرده است
اسکندری گفت: تامین سوخت زمستانی برای نیروگاهها به دلیل آنکه مردم بیشتر از گاز طبیعی برای گرمایش استفاده میکنند در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و با محدودیت روبرو میشود و براین اساس نیروگاهها که باید برق مورد نیاز کشور را تامین کنند ناگزیر به سمت استفاده از سوخت جایگزین میروند.
وی ادامه داد: از مجموع ۱۲۰ نیروگاه حرارتی کشور ۱۶ نیروگاه امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند که البته مخزن سوخت مازوت چهار نیروگاه به دلیل پیشگیری از آلودهسازی هوا پلمپ است و تنها ۱۲ نیروگاه میتوانند از سوخت مازوت بهره گیرند ولی بیشتر تلاش بر تامین گازوئیل به عنوان سوخت دوم است.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی افزود: تا پایان مهرماه ۹۱.۵ درصد سوخت نیروگاهها از گاز بوده و تنها ۴.۲ درصد سوخت مازوت مصرف شده و تلاش خواهیم کرد در فصل سرد نیز نسبت به تامین گاز برای نیروگاهها اقدام شود.
اسکندری گفت: درجاهایی نیز که الزام به استفاده از سوخت دوم داشته باشیم تاکید بر استفاده از گازوئیل است و در نهایت اگر چارهای نبود از مازوت بهره گرفته خواهد شد.