مدیرکل دفتر برنامهریزی و بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای جایگزینی واحدهای فرسوده نیروگاه بعثت با توربینهای کلاس F ساخت داخل، گفت: اجرای این پروژه موجب کاهش ۷۸ درصدی ضرایب آلایندگی در نیروگاه خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، ساناز جعفرزاده با اشاره به واحدهای نیروگاهی کلاس F که راندمان بالایی دارند، گفت: فناوری کلاس F از سه سال گذشته تعریف شد و چند نمونه ۱۰۰ درصد وارداتی به کشور وارد شد، اما بعد از منعی که از سوی شرکتهای سازنده برای واردات به ایران مطرح شد، با همکاری مپنا سعی کردیم به نمونه ساخت داخل حرکت کنیم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهره برداری تولید شرکت برق حرارتی افزود: اولین نمونه آن قرار است با نیروگاه بعثت که یکی از قدیمیترین نیروگاههای ما است و راندمان پایینی دارد جایگزین شود. با این جایگزینی نزدیک به ۷۸ درصد کاهش ضرایب آلایندگی در نیروگاه رقم میخورد. راندمان کلاس F در سیکل کامل ۵۸ تا ۵۹ درصد است.
به گفته جعفرزاده به دلیل اینکه نیروگاه بعثت جانمایی خاصی دارد و به مناطق مهمی مثل مترو تهران برقرسانی میکند، نمیتوان بار تولید را از این مجموعه برداشت. برای این نیروگاه تمامی کارها انجام شده و وزارت نیرو بیش از دو سال منتظر صدور مجوز از سازمان محیط زیست است. در صورت صدور مجوز نیروگاه جایگزین بعثت، دو سال آینده این نیروگاه قابل بهره برداری است. اگر جایگزینی به هر دلیلی رخ ندهد مجبور به حفظ واحدهای فرسوده حتی با قدمت ۶۰ سال هستیم.
این مقام مسئول با اشاره به نوع تعریف وزارت نیرو از نیروگاههای فرسوده و جایگاههای آنها در مدار تولید برق گفت: نیروگاههای گازی سیکل باز داریم که ممکن است با راندمان ۲۸ درصد در مدار باشند که نیروگاههای بازنشسته هستند که در تعریف وزارت نیرو به عناون نیروگاههای تبصره ۱۰۰ شناخته میشوند. این نیروگاهها فقط در ۱۰۰ روز پیک تابستان که افزایش جهشی در نیاز مصرف برق داریم مورد بهره برداری قرار میگیرند و در خارج از این بازه از آنها استفاده نمیشود. البته برخی از اینها نیروگاههایی هستند که راندمان بالاتری دارند، اما با توجه به جانمایی ویژهای که دارند به دلیل ملاحظات در برنامه بازنشستگی قرار ندارند و جایگزین خواهند شد.
جعفرزاده خروج این نیروگاهها از مدار را عامل افزایش متوسط راندمان در زمستان دانست و گفت: بخشی از نیروگاههای مازوت سوز در زمستان به تعمیرات میروند، اما اصل اثرگذاری راندمانی در زمستان، خروج واحدهای گازی تبصره ۱۰۰ است که تنها در پیک تابستان در مدار هستند و همین موضوع باعث میشود متوسط راندمان وضعیت بالاتری باشد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهره برداری تولید شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه بخاری نصب شده تقریبا ۱۸ هزار مگاوات است و چیزی که در زمستان از آن بهره برداری میشود ۸ هزار مگاوات است. این ۸ هزار مگاوات در شرایطی که کمبود گاز وجود دارد مجبور به استفاده از سوخت جایگزین گازوئیل و مازوت هستند.
او ادامه داد: از ابتدای سال در نیروگاهها ۸۲ درصد از سوخت گاز، ۷ درصد از سوخت گازوئیل و مابقی هم از مازوت تامین سوخت انجام گرفته است. در فصل زمستان شاید بتوان گفت که سهم گاز از سبد سوختی نیروگاهها حدود ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد بقیه از گازوئیل و مازوت تامین میشود.
جعفرزاده در پایان گفت: راندمان محقق شده ما در سال گذشته حدود ۳۹ درصد بود و پیش بینی میکنیم که امسال افزایش راندمان جدی را داشته باشیم، اما مشروط بر اینکه سبد سوختی ما حداقل مشابه سال گذشته باشد. زمانی که سبد سوختی ما به سمت سوخت مایع تغییر پیدا میکند، از نیروگاههایی با راندمان بالا کمتر میتوانیم استفاده کنیم. شرایط بهینه راندمانی زمانی است که نیروگاهها با گاز بهره برداری شوند. با حفظ شرایط پارسال، وضعیت راندمانی افزایشی خواهد شد.
انتهای پیام/