1
عضو کمیسون انرژی مجلس:

اجرای طرح‌های «پاداش» صرفه‌جویی برق برای گذر از اوج بار مصرف موثر و موفق بوده است

  • کد خبر : 106449
  • 06 تیر 1402 - 18:35
اجرای طرح‌های «پاداش» صرفه‌جویی برق برای گذر از اوج بار مصرف موثر و موفق بوده است
هادی بیگی ‌نژاد گفت: ما در کشور با ناترازی برق مواجهیم و همه اطلاع دارند کسری تراز تولید و مصرف برق از یک عددی که فراتر برود، قطعی برق رخ می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این که اجرای طرح‌های پاداش صرفه‌جویی برق در بخش‌های مختلف به خصوص خانگی مؤثر بوده است، این رویکرد را سبب پیشگیری از سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور برای مشکلات مقطعی ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا، هادی بیگی ‌نژاد گفت: ما در کشور با ناترازی برق مواجهیم و همه اطلاع دارند کسری تراز تولید و مصرف برق از یک عددی که فراتر برود، قطعی برق رخ می‌دهد.

نماینده ملایر با بیان این که محاسبه کسری برق به طور دقیق امکان‌پذیر نیست، افزود: به طور تقریبی می‌دانیم که در دوره اوج بار مصرف برق که عمدتاً نیز در تیر و مردادماه است، با ۲۰ هزار مگاوات کسری میان تولید و مصرف مواجه هستیم که ساعات آن نیز از ۹ صبح آغاز شده و تا ساعت ۷ عصر ادامه پیدا می‌کند.

بیگی‌نژاد ادامه داد: در شرایط ناترازی اگر مصرف برق از ۶۹ هزار‌مگاوات فراتر برود، قطعی برق رخ خواهد داد، این در حالی است که بخش عمده ناترازی مربوط به فعالیت سیستم‌های خنک‌کننده بوده و ما در سایر ایام سال مشکل ناترازی و کمبود برق نداریم .

وی افزود: به همین دلیل نیز وزارت نیرو و دولت اقدام به برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی مصرف میان بخش خانگی، صنایع عمده و چاه‌های کشاورزی که مصرف‌کنندگان عمده برق هستند کرده و اعلام کرده‌اند اگر بتوان برق صنایع عمده و کشاورزی را مدیریت کرد، مشکل حل خواهد شد.

بیگی نژاد تصریح کرد: دولت و وزارت نیرو راهی را در پیش گرفته‌اند که کمترین آسیب و محدودیت را برای مصرف برق مردم ایجاد کند و بر این اساس هر اقدامی که منجر به صرفه جویی و کاهش مصرف برق بخش خانگی شود، مانند در نظر گرفتن پاداش برای صرفه‌جویی مفید خواهد بود.

 

 

نیروگاهیان

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر برای جبران کسری و ناترازی برق بخواهیم مثلاً یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی ایجاد کنیم به ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز خواهیم داشت، اما اگر بتوانیم با پیش‌بینی پاداش برای صرفه‌جویی مردم، این میزان برق را صرفه‌جویی کنیم،طبیعتاً بهتر خواهد بود.

نماینده مردم ملایر افزود: تجربه اعطای پاداش مدیریت مصرف برق چه در بخش خانگی و چه برای سایر بخش‌ها مانند کشاورزی و صنعت مؤثر بوده است و اجرای موفق برنامه درگرو همکاری تمامی ذی‌نفعان از جمله مصرف کنندگان بخش خانگی و سایر مشترکان است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=106449
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.