1
به نقل از «شانا»

احیای حیات زمین‌های کشاورزی با مشارکت نفت در ساخت سد سرپری

  • کد خبر : 128555
  • 25 فروردین 1403 - 11:42
احیای حیات زمین‌های کشاورزی با مشارکت نفت در ساخت سد سرپری
مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز همسو با مسئولیت‌ اجتماعی شرکت ملی نفت، در تکمیل سد سرپری شهرستان کهگیلویه و بویراحمد مشارکت کرد تا افزون بر احیای حیات در اراضی کشاورزی، این منطقه شاهد کمبود آب در روزهای پرمصرف نباشد.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبربان، مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز همسو با مسئولیت‌ اجتماعی شرکت ملی نفت، در تکمیل سد سرپری شهرستان کهگیلویه و بویراحمد مشارکت کرد تا افزون بر احیای حیات در اراضی کشاورزی، این منطقه شاهد کمبود آب در روزهای پرمصرف نباشد.

به گزارش خبرنگار شانا، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های نفت‌خیز کشور است که بنا به گزارش‌ها، با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالانه و ۸.

۵ میلیارد مترمکعب رواناب، آن‌چنان‌ که باید تاکنون زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است و ماه‌هایی که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد، با کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر همین اساس مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی در مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، برابر تعهدهای اجتماعی آبفای خود، با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال، اقدام به کمک به تکمیل سد سرپری شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد کرد.

این تکلیف از تکالیف مسئولیت‌های اجتماعی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی در مناطق نفت‌خیز در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در کنار بیش از ۱۵۰ طرح دیگر در سال ۱۴۰۲ تکمیل شده است. کلنگ سد سرپری با هدف آبیاری ۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی، کنترل سیلاب رودخانه بیمنجگان، فراهم کردن امکانات تفریحی و گردشگری و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه کهگیلویه زده شده است که روند اجرایی آن در دولت سیزدهم شتاب گرفت.

سد سرپری با ظرفیت ۳ میلیون مترمکعب، ارتفاع ۲۷ متر، طول تاج ۲۳۴ متر، تراز نرمال آب ۷۵۲ و امکان تأمین آب ۴۵۰ هکتار زمین کشاورزی، مهم‌ترین پروژه عام‌المنفعه در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی طرح سد مخزنی سرپری در کیلومتر ۳ جاده دهدشت – بهبهان در جنوب غربی شهرستان دهدشت و در مسیل رودخانه بیمنجگان بین دو روستای سرپری و دره لوک قرار دارد. طریق دسترسی به این محور تا روستای سرپری در مسیر جاده بهبهان دهدشت به‌صورت آسفالت است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=128555

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.