1
آب و انرژی در سالی که گذشت؛

از اختلال در سامانه سوخت تا انعقاد قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی

  • کد خبر : 125799
  • 28 اسفند 1402 - 11:40
از اختلال در سامانه سوخت تا انعقاد قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی
حوزه نفت و انرژی در طول یک سال گذشته فراز و فرودهایی داشت که در این گزارش به مهمترین اخبار و وقایع این حوزه در طول سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از  خبرنگار مهر، حوزه نفت و انرژی در طول یک سال گذشته فراز و فرودهایی داشت که در این گزارش به مهمترین اخبار و وقایع این حوزه در طول سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

توزیع ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین در دومین روز فروردین‌

در دومین روز از تعطیلات نوروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد ۱۴۰۲، ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال (دوم فروردین ۱۴۰۱) با ۱۱۳ میلیون لیتر، ۸.۶ درصد رشد یافته است.

بر اساس این گزارش، در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و آخرین روز پارسال، بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این عدد رکورد بی‌سابقه‌ای در مصرف بنزین کشور به شمار می‌رود.

برنامه افزایش ۷۷۰۰ مگاواتی تولید برق کشور برای عبور از تابستان

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های جدید و ارتقای نیروگاه‌های موجود تا تابستان سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

سخنگوی صنعت برق افزود: وزارت نیرو در سال دوم دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ای مشتمل بر ۱۴۰ اقدام را تنظیم کرده که شامل سه بخش تولید و تأمین برق، مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌های ضروری برای رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع کشور در تابستان ۱۴۰۲ می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: این ۱۴۰ برنامه در حوزه تولید منجر به افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید به میزان ۶ هزار مگاوات و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود و رفع نیروگاه‌های آسیب‌دیده در مجموع به میزان یک هزار ۷۰۰ مگاوات است و بر این اساس ۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های موجود افزوده خواهد شد تا بتوان تابستان را از لحاظ ظرفیت تولید به شکل مطمئن‌تری پشت سر بگذاریم.

مصرف بنزین در ۱۲ فروردین به ۱۲۸ میلیون لیتر رسید

بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، آمار مصرف بنزین کل کشور در دوازدهم فروردین‌ماه امسال به ۱۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵.۴ افزایش نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ (یکم تا دوازدهم فروردین‌ماه) ۱۱۵ میلیون لیتر و ۶۰۰ هزار لیتر بوده است.

مصرف بنزین کشور در روز دوازدهم فروردین در مقایسه با روز پیش از آن (یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) ۱۶.۱ درصد افزایش یافته است.

افزایش بیش از ۳ میلیارد مترمکعبی مصرف گاز طبیعی در سال ۱۴۰۱

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از مصرف ۲۴۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد این مقدار نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۳ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

درآمد ۱۶ میلیارد دلاری حاصل از صادرات پتروشیمی در سال گذشته

مرتضی شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره اینکه سال گذشته ۲۷ میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به نقاط هدف صادر شد، گفت: درآمد ارزی صنعت پتروشیمی از محل صادرات محصولات ۱۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

صادرات نفت در دولت سیزدهم ۲ برابر شد

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: صادرات نفت‌خام و میعانات گازی در مقایسه با زمانی که دولت تحویل گرفته شد، دو برابر شده است. این به‌معنای آن است که امکانات، تأسیسات، لجستیک و خدمات دریایی خارک، به‌طور کامل در اختیار صادرات است و از طرفی شرکت میترینگ، خدمات پهلودهی و هدایت کشتی‌ها و ناوگان حمل‌ونقل صادراتی، توانمندی دارد و یک ناوگان کامل است.

مسائل آبی ایران با کشورهای همسایه در دست پیگیری است

محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدامات جایگزین مذاکره برای دریافت حق‌آبه هیرمند از کشور افغانستان، اظهار داشت: وزارت نیرو بر اساس معاهدات فی‌مابین طبیعتاً مسئول بخشی از اقدامات فنی و بخشی از اقدامات حقوقی است.

وی ادامه داد: در این راستا با برگزاری جلسات کمیساران و سایر جلسات حتی در سطح وزیر نیرو موضوعات مطرح، پیگیری شده و باز هم پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر نیرو درباره اقدامات جایگزین آب رودخانه هیرمند، گفت: قطعاً وقتی منابع آبی هر منطقه‌ای با مشکل مواجه شود، وزارت نیرو دست روی دست نمی‌گذارد، یقیناً طرح‌های جایگزین داریم و اجازه نمی‌دهیم در حوزه آب شرب مشکلی پیش بیاید.

گازهای مشعل پارس جنوبی به‌زودی فروخته می‌شوند

احمد باهوش مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه عزم جدی در دولت سیزدهم و وزارت نفت کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی در منطقه عسلویه است، گفت: این موضوع در دولت سیزدهم با حمایت‌های رئیس‌جمهوری، هیئت وزیران و وزیر نفت به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه خبر داد و افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی هم به‌صورت اجرایی و فنی مواردی که به آلایندگی محیط زیست از جمله آب، خاک و هوا منجر می‌شود را شناسایی کرده و بر این اساس تعویض قطعات و تجهیزاتی که به دلیل فرسودگی دچار آلایندگی می‌شوند، در دستور کار قرار گرفته است تا با تجهیزات نو جایگزین شوند.

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، نصب این قطعات آثاری به سزا در کاهش ارسال گاز به مشعل‌ها خواهد داشت.

میعانات گازی ذخیره شده روی آب به صفر رسید

جواد اوجی وزیر نفت (شنبه، ششم خردادماه) در نشست گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد به دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشور اشاره و اظهار کرد: متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت ما خوب نبود و ۷۸ میلیون بشکه میعانات نیز روی دریا داشتیم و در زمستان سال ۹۹ نیز به‌دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم.

وی افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: در شرایطی که در گذشته ۷۸ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

افزایش ۴ هزار لیتری مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته

خسروی معاون بهره برداری آبفای تهران در ارتباط تلویزیونی گفت: متأسفانه به دلیل افزایش دما مصرف آب روز به روز افزایش پیدا می‌کند به طوری که اکنون بیش از ۵۰ هزار لیتر در ثانیه مصرف آب در روز جاری وجود دارد.

وی ادامه داد: این میزان از مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۴ هزار لیتر افزایش پیدا کرده است.

به گفته این مقام مسئول با توجه به خشکسالی هایی که داشتیم نزدیک به ۵۰ میلیون متر مکعب در سدهای آب شر تهران کمبود آب داریم.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=125799

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.