4

استاندارد معیارهای طراحی و مهندسی دودکش نیروگاههای بخاری و سیکل ترکیبی

  • کد خبر : 7547
  • 03 مهر 1398 - 12:01
استاندارد معیارهای طراحی و مهندسی دودکش نیروگاههای بخاری و سیکل ترکیبی

استاندارد معیارهای طراحی و مهندسی دودکش نیروگاههای بخاری و سیکل ترکیبی مقدمه: در این آیین نامه سعی بر آن بوده است که از ابتدا با درنظر گرفتن خاک زیر شالوده و ارتباط مهندسی ژئوتکنیک، مکانیک خاک و مهندسی سازه، طراحی شالوده دودکش هماهنگ با آن صورت گیرد. در فصل اول آیین نامه تصریح می شود […]

استاندارد معیارهای طراحی و مهندسی دودکش نیروگاههای بخاری و سیکل ترکیبی

مقدمه:

در این آیین نامه سعی بر آن بوده است که از ابتدا با درنظر گرفتن خاک زیر شالوده و ارتباط مهندسی ژئوتکنیک، مکانیک خاک و مهندسی سازه، طراحی شالوده دودکش هماهنگ با آن صورت گیرد.
در فصل اول آیین نامه تصریح می شود که بارگذاریهای وارده بر شالوده دودکش دقیقا همان بارهایی است که از سازه دودکش به پایین منتقل می شود، لذا باید شدت این بارها به تفکیک بارهای مرده، زنده، باد، زلزله و غیره را از مرحله قبل یعنی بارگذاری سازه داشته و به آن بارهای این مرحله یعنی وزن شالوده، خاک روی آن و غیره اضافه شود. نحوه اعمال نیرو در فصل چهارم شرح داده می شود. .

در فصل دوم به دو پارامتر اساسی موردنیاز مهندس محاسب شالوده یعنی ظرفیت باربری مجاز . و ضریب واکنش بستر با اشاره شده است. روابط محاسباتی مربوطه، آزمایشات مکانیک خاک برای تعیین Ks و و اصلاح نتایج آزمایش در این فصل آورده شده است.

در فصل سوم، روش آنالیز شالوده دودکش که براساس روش پی وینکلر است بیان گردیده است. در این روش سطح شالوده به نحو مقتضی شبکه بندی شده و در هر زیرگره، فنرى فرضی مدل میگردد. این فنر نیروی فشاری را تحمل و با توجه به سختی آن کاهش طول میدهد ولی نیروهای کششی را تحمل نمی کند. سختی این فنر فرضی با توجه به سطح باری که می برد (با توجه به شبکه بندی) محاسبه و اعمال میگردد. حال مدل سازهای شالوده دودکش حاضر است و با اعمال بارهای موجود باید آنالیز گردد. این آنالیز با توجه به حجم گسترده محاسبات و تعداد بسیار زیاد گره ها و درجات آزادی معمولا توسط نرم افزار کامپیوتری صورت می گیرد. این نرم افزار می تواند، نرم افزار کلی محاسبات سازه ای با نرم افزار خاص آنالیز و طراحی شالوده های گسترده باشد که حالت اخیر ارجح است و دلایل آن بررسی شده است. پس از آنالیز میزان لنگرو برش و نیروی محوری در المانهای مختلف سازه بدست می آید که براساس آن طراحی صورت می گیرد. معمولا به کمک نرم افزار نمودارهای لنگر و برش در نواحی مختلف شالوده رسم می شود که به کمک این نمودارها مهندس طراح دید بهتری نسبت به وضعیت شالوده پیدا میکند.

در فصل چهارم، طراحی برای خمش و برش در شالوده ها مطابق ضوابط استاندارد بیان شده است.خمش در شالوده های گسترده مطابق خمش دالها می باشد. بهتر است شالوده به نواحی مختلف تنش

<<دانلود فایل کلیک کنید>>

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=7547

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.