0

افزایش ۶ درصدی حجم مخزن سدهای آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 128957
  • 28 فروردین 1403 - 13:00
افزایش ۶ درصدی حجم مخزن سدهای آذربایجان شرقی
 یوسف غفارزاده با بیان اینکه حجم کل در تراز نرمال سدهای یازده‌گانه آذربایجان شرقی 576 میلیون متر مکعب است

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبرگزاری تسنیم،  یوسف غفارزاده با بیان اینکه حجم کل در تراز نرمال سدهای یازده‌گانه آذربایجان شرقی ۵۷۶ میلیون متر مکعب است، اظهار داشت: از حجم کل سدهای استان، ۴۶ درصد معادل ۲۶۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب پرشده که نسبت به پارسال که ۲۶۱ میلیون مترمکعب بود یک درصد از نظر پرشدگی بهتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: بنابر اعلام هواشناسی، میزان بارندگی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد بیشتر شده و همین امر منجر به افزایش روان آب ها در استان و جاری شدن آنها به سمت مخازن سدها شده است.

غفارزاده خاطر نشان کرد: حجم آب ورودی به سدها در سال آبی جاری ۱۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب است که نسبت به سال قبل در همین موقع ۱۸ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: میزان آب ورودی به مخازن سدهای علویان در سال آبی جاری ۳۲ درصد، سهند ۱۹درصد، نهند ۹۷ درصد، ستارخان ۲۵ درصد، قلعه چای ۶۸ درصد، کلقان ۲۰ درصد، تاجیار ۱۱ درصد، زنوز ۴۵درصد، کردکندی سه درصد و ارسباران بیش از ۲ هزار درصد بیشتر شده و تنها سدی که میزان ورودی آن منفی بوده سد آیدوغموش میانه بوده که ۵۴ درصد در مقایسه با سال قبل کمتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۲ سد مرزی ارس و خداآفرین در محدوده عملیاتی این منطقه وجود دارد، گفت: بارندگی های اخیر موجب بهبود وضعیت آبی در این ۲ سد شده به طوری که حجم مخزن این ۲ سد با ۲۳ درصد افزایش به یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

غفارزاده افزود: حجم آب ورودی نیز با ۱۲ درصد رشد، به سه میلیارد و ۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب رسیده و پرشدگی در این ۲ سد مرزی بیش از میانگین سدهای داخلی استان و معادل ۵۳ درصد است.

وی اضافه کرد: سد شهید کاظم‌نژاد بوکان نیز به عنوان تامین کننده آب تبریز، با ۱۹ درصد افزایش در حجم آب ورودی، یک درصد افزایش حج مخزن و ۸۴ درصد پرشدگی نسبت به سال گذشته مواجه است که متاثر از بارندگی های خوب در سال آبی جاری به ویژه ابتدای امسال است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: هرچند بارندگی ها موجب بهبود وضعیت آب های سطحی شده اما وضعیت آب های زیرزمینی استان به دلیل برداشت های بیش از حد، وضعیت عکس دارند و همچنان در وضعیت منفی هستند.

غفارزاده با اشاره به اینکه مهم‌ترین منابع آبی زیرزمینی استان آبخوان های تبریز، شبستر – صوفیان و مرند هستند، گفت: آبخوان تبریز ۷۷۱ کیلومتر مربع مساحت دارد که تراز آبی آن در ۳۲ سال گذشته از زمان آغاز اندازه‌گیری، ۳۴۳ سانتی متر پایین تر رفته و حجم آب آن نیز ۶۶ میلیون مترمکعب کمتر شده، آبخوان شبستر – صوفیان نیز با ۴۷۹ کیلومتر مربع مساحت، در ۳۸ سال گذشته ترازش یکهزار و ۶۹۹ سانتی متر و حجمش یکهزار و ۸۷ میلیون متر مکعب کمتر شده است.

وی گفت: آبخوان مرند نیز با ۵۰۳ کیلومتر مربع مساحت که در حال حاضر به محلی برای ویلاسازی تبدیل شده است به دلیل برداشت بیش از حد آب، در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد و ۲ هزار و ۸۱ سانتی متر از تراز آبی ۴۲ سال پیش پایین رفته و ۶۲۸ میلیون مترمکعب حجم آن کمتر شده است.

غفارزاده افزود: در سال آبی گذشته حجم آب های زیرزمینی استان نسبت به متوسط ۴۰ ساله، ۸۷٫۷۱ میلیون مترمکعب کاهش داشت که اگر چاره اندیشی نشود موجب افزایش فرونشست‌های زمین و بروز خطرات بعدی در استان خواهد شد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=128957

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.