3

افزایش ۵۰ مگاواتی تولید برق در نیروگاه کارون سه

  • کد خبر : 26172
  • 12 خرداد 1399 - 9:50
افزایش ۵۰ مگاواتی تولید برق در نیروگاه کارون سه
حمید صالحی گفت: طی اقداماتی در پایین دست رودخانه کارون از هدر رفت چهار هزار مترمکعب آب در ساعت برای هر واحد و به طور میانگین روزانه 14 هزار متر مکعب آب برای تمامی واحدهای نیروگاهی جلوگیری شد که معادل 50 مگاوات تولید روزانه و متوسط 15 هزار مگاوات انرژی سالانه در نیروگاه قابل استحصال شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت، تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه کارون سه از افزایش تولید ۵۰ مگاوات روزانه در این نیروگاه خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازگزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، حمید صالحی گفت: طی اقداماتی در پایین دست رودخانه کارون از هدر رفت چهار هزار مترمکعب آب در ساعت برای هر واحد و به طور میانگین روزانه ۱۴ هزار متر مکعب آب برای تمامی واحدهای نیروگاهی جلوگیری شد که معادل ۵۰ مگاوات تولید روزانه و متوسط ۱۵ هزار مگاوات انرژی سالانه در نیروگاه قابل استحصال شد.

وی افزود: با بسته شدن قسمتی از مسیر رودخانه پایین دست بر اثر سیلاب سال‌های ۸۵ و ۸۶ و ورود مصالح ناشی از ریزش دپوهای مربوط به حفاری سد و نیروگاه و آوردهای طبیعی حوزه‌های آبریز بالادست دره‌ زنده‌بگور به داخل رودخانه، منجر به ایجاد یک مانع در مسیر رودخانه کارون و به تبع آن افزایش تراز آب رودخانه در پایاب نیروگاه شد که در نهایت باعث کاهش راندمان وعملکرد نیروگاه شده است که در نهایت کاهش توان لحظه‌ای واحدها و طبیعتاً کاهش راندمان و هدر رفت آب به طور ساعتی، روزانه و سالانه شد.

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت مدیریت، تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه کارون سه بیان کرد: با برگزاری نشست‌هایی با دفتر معاونت سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان ضمن در دستور قرار گرفتن عملیات افزایش تولید ۵۰ مگاوات روزانه و افزایش ۱۵ هزار مگاوات، انرژی قابل تولید سالیانه در نیروگاه کارون سه با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به میانگین تولید سالانه نیروگاه کارون سه در سال‌های ۹۳ الی ۹۶ که در حدود دو میلیون مگاوات بوده، توان هدر رفت به میزان ۳۰ هزار مگاوات در سال محاسبه شد که این رقم باتوجه به میزان انرژی تولیدی بر حسب کیلووات و به ازای هر کیلووات ۵۰۰ ریال معادل ۱۵ میلیارد ریال تولید انرژی ناشی از هدر رفت می‌باشد که با برنامه‌ریزی و همت تلاشگران سد و نیروگاه کارون سه از اتلاف آن جلوگیری و با انجام این عملیات ضربتی که هزینه انجام آن به مبلغ ۸۲۰ میلیون ریال می‌رسد در هنگام کاهش ارتفاع مخزن می‌تواند معادل یک نیروگاه ۴۰ الی ۶۰ مگاوات به ظرفیت و توان شبکه برق کشور اضافه کند.

صالحی با مقایسه مقدار توان تولید که ناشی از انرژی‌های تجدیدپذیر است، یادآور شد: در مقایسه انرژی تولیدی با هزینه سوخت‌های فسیلی مبلغ ۶۷ میلیاردریال صرفه‌جویی، هزینه‌ای درسال خواهد داشت و نیز از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری شده که در شرایط کنونی و پیک بار مصرفی می تواند کمک شایانی به شبکه برق کشور کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=26172

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.