2
یادداشت؛

انرژی ارزان، اما گران

  • کد خبر : 92558
  • 26 آذر 1401 - 18:43
انرژی ارزان، اما گران
استفاده از انرژی خورشیدی نه مشکل استخراج مواد اولیه و نه برطرف‌کردن پسماند سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای و نه مشکلات سیاسی و اجتماعی نیروگاه‌های برق هسته‌ای را دارند. با استفاده از انرژی خورشیدی نیاز انرژی کشور به‌خوبی و ارزان و بدون پسماند و تنش‌ها و دردسرسازی بین‌المللی تأمین و عامل بهبود کیفیت زندگی مردم هم می‌شود.

روزنامه شرق/ رسول اژئیان، استاد سابق دانشگاه علم و صنعت

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، اگرچه استفاده از انرژی لایزال خورشیدی در ایران با ۲۴۰۰ ساعت تابش سالانه با شدت تابش ۵٫۵ کیلووات ساعت بر مترمربع منطقی‌ترین راه تأمین انرژی کشور محسوب می‌شود، اما دولت‌های ایران از دیرباز تأمین انرژی را بر پایه هیدروکربن‌های فسیلی با ارزش‌افزوده بسیار بالا قرار داده‌اند. با وجود اینکه مصرف سوخت فسیلی عامل آلودگی شدید زیست‌محیطی و منشأ امراض قلبی-عروقی، روحی-روانی، انواع سرطان‌ها و تولید گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن است. بنابراین بر مسئولان فرض است که با چرخشی خردمندانه در سیاست انرژی کشور و با منطقی‌کردن قیمت سوخت فسیلی در داخل کشور ضمن مقابله با مصرف بی‌رویه این هیدروکربن‌ها با ارزش‌افزوده بسیار بالا یارانه‌ها را در جهت ارتقای سلامت جامعه و توسعه زیرساخت‌های کشور و اشتغال (به‌خصوص برای جوانان) هزینه کنند که اگر سیاست انرژی به سمت انرژی خورشیدی سوق داده شود، ضمن تأمین ارزان و پاک انرژی کشور، کیفیت زندگی مردم و سلامت جامعه هم ارتقا خواهد یافت.
فلات‌قاره ایران با ۳۰۰ روز آفتابی و متوسط هشت ساعت تابش در روز منبع عظیمی از انرژی پاک و ارزان خورشیدی در اختیار دارد که با بهره‌برداری از آن انرژی کشور را بدون آلودگی ناشی از سوزاندن هیدروکربن‌های فسیلی و احتمال خطرآفرین‌شدن نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌کنند. میانگین انرژی خورشیدی رسیده به سطح کره زمین در هر ثانیه بین ۲۴۰ تا ۳۰۷ ژول بر مترمربع (بستگی به شرایط اقلیمی) برآورد می‌شود که میانگین شدت تابش خورشید بر فلات‌قاره ایران تقریبا دو برابر و یا بیشتر از میانگین شدت تابش جهانی است و در برخی از مناطق کویری تا سه برابر میانگین جهانی و با دمایی تا ۷۰ درجه (چاله کویر) هم می‌رسد. با این حساب ایران یکی از مستعدترین مناطق دنیا برای استفاده رایگان از این انرژی پاک، بی‌خطر و لایزال است که به غفلت نادیده گرفته می‌شود.
اگر همین ۵٫۵ کیلووات بر مترمربع شدت تابش میانگین را در ۹۰ درصد مساحت تحت تابش از ۱٫۶ میلیون کیلومترمربع ایران ضرب کنیم، در هر هشت ساعت تابش ۷٫۹۲ هزار میلیارد کیلووات ساعت و یا ۲۸٫۵ میلیارد گیگاژول (۲۸٫۵۱۰۱۸) انرژی خورشیدی به ایران هدیه داده می‌شود. این مقدار انرژی در پنل‌های فوتوولتائیکی سیلیکونی با بازدهی کم ۱۸ درصد به حدود ۵٫۱۳ میلیاردگیگاژول (۵٫۱۳۱۰۱۸ ژول) برق پاک قابل تبدیل است. اگر بخواهیم این مقدار انرژی را توسط واحدهای حرارتی فسیلی تولید کنیم، به نیروگاه الکتریکی با توان تولید حدود ۶۰ میلیون مگاوات (۱۰۱۲ ۵۹٫۴ وات) با ۲۴ ساعت کار نیاز است که حدود ۹۰۰ برابر توان ۶۵ هزار مگاواتی توان تولید فعلی برق کشور است. البته تولید این مقدار برق خورشیدی عملا غیرممکن است، اما مقدار آن حدود ۶۰ هزار برابر توان تولید اسمی برق (با هزار مگاوات) و ۸۵ هزار برابر توان تولید عملی (با ۷۰۰ مگاوات) نیروگاه اتمی بوشهر است. این مقدار انرژی را می‌توان به‌صورت حرارتی در کلکتورهای حرارتی و یا پنل‌های فوتوولتائیکی استحصال و استفاده کرد. با سوزاندن هیدروکربن‌های فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی و بخاری‌های خانگی و یا در اتومبیل‌ها ضمن آلوده‌شدن محیط زیست با گازهای خطرناک و گلخانه‌ای و نابودی اکسیژن تنفسی انسان‌ها و موجودات زنده ارزش‌افزوده بسیار بالای هیدروکربن‌ها هم هدر رفته و عامل مصرف بی‌رویه این ذخایر استراتژیک فسیلی توسط نسل حاضر و تجاوز به سهمیه نسل‌های آینده کشور می‌شود. چون این هیدروکربن‌ها قابل تبدیل‌شدن به پلاستیک‌ها و نیمه‌رساناهای آلی هستند و با ذخایر رادیواکتیویته کشور به تمام نسل‌های این سرزمین تعلق دارد.

 

 

نیروگاهیان

استفاده از انرژی خورشیدی نه مشکل استخراج مواد اولیه و نه برطرف‌کردن پسماند سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای و نه مشکلات سیاسی و اجتماعی نیروگاه‌های برق هسته‌ای را دارند. با استفاده از انرژی خورشیدی نیاز انرژی کشور به‌خوبی و ارزان و بدون پسماند و تنش‌ها و دردسرسازی بین‌المللی تأمین و عامل بهبود کیفیت زندگی مردم هم می‌شود.
به عنوان مثال افزایش ۳۵ هزار مگاوات توان تولید انرژی الکتریکی مورد نظر دولت فعلی با پنل‌های خورشیدی با بازدهی ۱۸ درصد با قیمت هر وات حدود ۲۰ سنت به حدود ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذای نیاز دارد که این مبلغ از ۳٫۵ ماه یارانه سالانه ۸۲ میلیارد دلاری دولت قابل تأمین است و با توجه به عمر مفید ۲۰ساله نیروگاه‌های خورشیدی با بودجه‌ای معادل ۴٫۵ روز از یارانه فوق یعنی هر سال ۱٫۱ میلیارد دلار با دوره استهلاک ۲۰ سال است و با یک بار سرمایه‌گذاری این پنل‌ها برق پاک برای ۲۰ سال قابل تأمین است. برای این طرح به مساحتی حدود ۸۴۹ کیلومترمربع نیاز است که آن را می‌توان در مزارع خورشیدی و زمین‌های کوچک نزدیک به مراکز مصرف و یا از طریق صفحات خورشیدی بر سقف مجتمع‌های مسکونی، سالن‌های ورزشی، اماکن اداری و مساجد و خانه‌های مسکونی نصب کرد. به‌عبارتی دیگر این انرژی را می‌توان از تابش خورشید با تعداد زیادی واحدها و زمین‌های دایر و بایر در محل مصرف بدون هزینه انتقال برق و اختلال‌ها در شبکه توزیع تولید کرده و نیاز مردم را بدون هزینه مواد اولیه و آلایندگی و نابودی هیدروکربن‌های فسیلی و اکسیژن تنفسی تأمین کرد.
شدت تابش خورشید در روزهای تابستانی در کویر مرکزی (چاله کویر) ایران تا سه برابر میانگین جهانی و دمایی بالاتر از ۵۰ درجه گزارش شده است. اگر همین شدت تابش متوسط ۵٫۵ کیلووات ساعت بر مترمربع را در مساحت ۷۷۶۰۰ کیلومترمربعی کویر مرکزی ضرب کنیم، در هر ثانیه حدود ۱٫۵۴ میلیاردگیگاژول انرژی پاک بر آن فرود آمده و بلااستفاده هدر می‌رود. این انرژی عظیم را می‌توان با آبگرمکن‌های خورشیدی استحصال و در بلوک‌های حرارتی ذخیره کرده و یا توسط پمپ‌های گرمایی دمای آن را برای استفاده ژنراتورهای الکتریکی افزایش داده و از آن برق تولید کرد. هر مقدار از وسعت کویر را بتوان با کلکتورهای گرمایی و در حاشیه‌های معتدل و آرام کویر با سلول‌های فوتوولتائیکی پوشاند، ضمن کویرزدایی انرژی قابل ملاحظه‌ای به دست می‌آید.
به نظر نگارنده بهتر است صفحات فوتوولتائیک از خارج خریداری شده و بقیه تجهیزات مانند مبدل‌های برق مستقیم به متناوب (DC to AC)، تابلو برق، پایه‌های پنل‌ها و داربست‌ها در داخل کشور تولید و نصب و نگهداری توسط نیروهای خودی انجام شود که عامل توسعه اشتغال پایدار و کاهش مشکل بی‌کاری مزمن‌شده جامعه ما هم هست. چون به نظر نگارنده در حال حاضر تولید پنل‌های سیلیسیومی به دلیل هزینه هنگفت سرمایه‌گذاری، آلودگی شدید محیط زیست با برخی ترکیبات خطرناک حاصل از احیای مستقیم سیلیس (مانند مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و مونوکسید سیلیسیوم) و همچنین خطر انفجار پاتیل‌های ذوب و خالص‌سازی سیلیکون و یا در احیای سیلیس به روش سیلان‌ها با خروج اسید کلریدریک به اتمسفر به مصلحت شرایط آلوده فعلی ایران نیست.
درحالی‌که ایران بر روی کمربند آفتابی و یکی از مستعدترین مناطق دنیا برای استفاده از انرژی لایزال، پاک و بی‌خطر خورشیدی است، اولویت‌دادن به برق فسیلی آلاینده و خطرآفرین و دردسرساز هسته‌ای خلاف منطق و عقل سلیم و غیرمسئولانه به نظر می‌رسد. یکی از مزیت‌های انرژی خورشیدی بر نیروگاه‌های حرارتی فسیلی و هسته‌ای در امکان نصب واحدهای کوچک بر سقف خانه‌ها و اماکن اداری است. یعنی تولید برق در محل مصرف نیاز مردم را بدون افت ولتاژ و هزینه‌های انتقال برق و بدون حوادث و اختلال در شبکه و احتمال قطع برق تأمین می‌کند و هم عامل مهمی در دفاع غیرعامل خانوارها محسوب می‌شود. با توجه به اینکه براساس آمار کشورهای اروپایی حدود ۴۰ درصد سوخت سالانه در تابستان‌ها برای تأمین آب گرم جهت شست‌وشو و استحمام مصرف می‌شود؛ قسمت اعظم این انرژی را می‌توان با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی بر سقف ساختمان‌ها به‌راحتی، ارزان و بدون آلودگی تأمین کرد.
علاوه‌براین در نیروگاه‌های کوچک برق خورشیدی بر سقف خانه‌ها عمده هزینه‌های نگهداری و انتقال برق به محل مصرف حذف می‌شود. تولید برق به یک بار سرمایه‌گذاری هوشمندانه دولت و مردم برای صفحات خورشیدی نیاز داشته و هزینه مواد اولیه و برطرف‌کردن پسماند را هم ندارد.
مسلما مصرف انرژی عامل پیشرفت و افزایش رفاه اجتماعی شده و خواهد شد، اما این سؤال نیز جایز است که این رفاه به چه قیمتی به دست می‌آید؟ و آیا رفاه بیشتر به قیمت نابودی اکسیژن تنفسی بشر و خاموشی زمین می‌ارزد؟ مثال بشر امروزی مانند فردی است که در اتاق دربسته بدون درز نشسته و از گرم‌شدن با گاز خفه‌کننده مونوکسید کربن خوشش می‌آید که این آسایش، عاملی است برای پایان حتمی او و همچنین پایان حیات در کره خاکی و ما بی‌خیال به مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی و نابودی اکسیژن حیاتی و بدون مسئولیت با یارانه دولتی ادامه می‌دهیم. لذا بهتر است یک بار برای همیشه به جای راه‌حل مقطعی و عوام‌پسندانه و مسکن‌های زودبازده جرئت دست‌زدن به یک جراحی نجات‌بخش اما دردآور در سیاست انرژی کشور را فارغ از نظرسنجی‌های انتخاباتی و گرایش‌های سیاسی داشته باشیم و با این نگاه قدم‌های اساسی برای تأمین انرژی کشور همراه با سلامت و نشاط جامعه را برداریم، که هم‌اکنون هم بسیار دیر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=92558
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.