1
رییس هییت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های کشور :

بازگشت دوباره خاموشی ها|نیروگاه های حرارتی در پایان خط| خسارت خاموشی ها ۱۰۰ برابر هزینه تولید برق

  • کد خبر : 126037
  • 01 فروردین 1403 - 10:50
بازگشت دوباره خاموشی ها|نیروگاه های حرارتی در پایان خط| خسارت خاموشی ها ۱۰۰ برابر هزینه تولید برق
«تابستان سختی در راه است» این همان جمله ای است که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید توانیر آن را مطرح کرده است

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از بازار، «تابستان سختی در راه است» این همان جمله ای است که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید توانیر آن را مطرح کرده است. افزایش متوسط دما در حالی انتظارها برای مصرف برق را بیشتر کرده که به دلیل کاهش بارندگی ها در عمل امکان استفاده از نیروگاه های برق آبی هم وجود ندارد. شاید این دو عامل در کنار هم باعث شده که سکاندار ساختمان نیایش ماه ها پیش از شروع پیک مصرف نسبت به تامین برق در روزهای گرم بهار و تابستان ابراز نگرانی کند. در کنار عوامل طبیعی موثر در افزایش مصرف، عوامل انسانی متعددی هم وجود دارد که شرایط را برای صنعت برق سخت کرده است. بر اساس آنچه علی نیکبخت رییس هییت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های کشور می گوید: مشکل اصلی صنعت برق مربوط به سیاست گذاری های اشتباه است. سیاست گذاری هایی که به نظر من تغییری در آنها ایجاد نشده است. به همین دلیل پیش ببنی می کنم که در تابستان ۱۴۰۳ شرایط بدتری را نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

به گفته او، اصرار به ثابت نگه داشتن قیمت برق آن در شرایطی بود که قیمت ارز بیش از ۵۰ برابر شده و تورم بالایی بر کشور حاکم است، بحران بزرگی را در صنعت برق ایجاد کرده است. نه تنها درآمدهای موجود در این صنعت دیگر هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد، بلکه نگهداری و تعمیرات نیروگاه ها از محل بودجه های حاصل از فروش برق، هم دیگری شدنی نیست.

نیکبخت که پیر شدن نیروگاه های حرارتی را مهم ترین تهدید صنعت برق می داند، می گوید: عمده نیروگاه های برق حرارتی(نیروگاه های سیکل ترکیبی و بخار) که بیشترین سهم از تولید برق را بر عهده دارند، امروز حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال سن دارند. به عبارت دیگر ما در حال نزدیک شدن به پایان عمر نیروگاه های حرارتی خود هستیم.

متن کامل گفتگو با علی نیکبخت رییس هییت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های کشور را در ادامه می خوانید:

*نگاهی به وضعیت سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنعت برق نشان می دهد که از حدود یک دهه پیش سرمایه گذاری در این صنعت متوقف شده است. چه شد صنعتی که متاسب با نیاز و حتی بیش از نیاز کشور در حال توسعه بود، به چنین سرنوشتی دچار شده است؟

به واسطه سیاست گذاری های درست بعد از جنگ شاهد بلوغ و بومی سازی صنعت برق بودیم. این بلوغ ابتدا در صنایع توزیع و انتقال اتفاق افتاد. بعد از آن با تولد مجموعه های بزرگی، تولید در سایر بخش های این صنعت هم آغاز شد. البته در کنار مجموعه های بزرگ، مجموعه های کوچک زیادی هم رشد کردند. حالا این شرکت ها به عنوان شرکت های مهندسی و احداث این توان را دارند که خاستگاه های تولید و تامین برق را در حوزه های تجدید پذیر و حرارتی باشند. صنعت برق که در دهه های گذشته شاهد رشد و شکوفایی خوبی بوده، حالا به دلیل سیاست گذاری های اشتباه در مقوله قیمت گذاری دچار انحراف شده است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=126037

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.