3
مدیرعامل نیروگاه پاسارگاد قشم:

بزرگترین ترانسفورماتور قدرت برای استفاده در نیروگاه پاسارگاد قشم داخلی سازی شد

  • کد خبر : 77332
  • 29 اردیبهشت 1401 - 19:41
بزرگترین ترانسفورماتور قدرت برای استفاده در نیروگاه پاسارگاد قشم داخلی سازی شد
سید حسن مداحی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد اظهار داشت: نیروگاه پاسارگاد با توان اسمی ۳۲۰ مگاوات که اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ به شبکه سراسری برق متصل و امروز نیز به طور رسمی با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد، دارای چند ویژگی مهم است.

مدیرعامل نیروگاه پاسارگاد قشم از داخلی سازی بزرگترین ترانسفورماتور قدرت به ظرفیت ۴۰۰ مگاولت آمپر و وزن ۳۰۰ تُن برای استفاده در این نیروگاه سیکل ترکیبی نگین خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا، سید حسن مداحی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد اظهار داشت: نیروگاه پاسارگاد با توان اسمی ۳۲۰ مگاوات که اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ به شبکه سراسری برق متصل و امروز نیز به طور رسمی با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد، دارای چند ویژگی مهم است.

وی با بیان اینکه این پروژه از هیچ منبع مالی و تسهیلات دولتی نظیر صندوق توسعه و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده است، افزود: تمام سرمایه این پروژه به میزان ۹۵ میلیون یورو توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تامین شده است.

مدیرعامل نیروگاه پاسارگاد قشم به داخلی سازی بزرگترین ترانسفورماتور قدرت به ظرفیت ۴۰۰ مگاولت آمپر و وزن ۳۰۰ تن نیز اشاره کرد و گفت: این ترانسفورماتور برای نخستین بار در داخل کشور ساخته شده و در این نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

مداحی همچنین از زمان اجرای پروژه به عنوان سومین ویژگی مهم این نیروگاه نام برد و اضافه کرد: پروژه ساخت این نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی از نقطه شروع و طراحی تا تامین و اجرای کامل حدود ۱۸ ماه طول کشید که برای ساخت یک نیروگاه در این ظرفیت رکورد محسوب می شود.

به گفته وی شرکت موننکو ایران به عنوان مشاور طرح، شرکت هیربدان به عنوان پیمانکار اصلی، شرکت طلوع انرژی و جویبار اندیشه نیرو به عنوان مشاور مدیریت در این پروژه مشغول فعالیت بوده‌ اند.

مدیرعامل نیروگاه پاسارگاد قشم با اشاره به نزدیک شدن فصل گرما و افزایش مصرف برق کشور به‌ویژه در منطقه جنوب و قشم که به دلیل وجود صنایع مختلف و استفاده از دستگاه های خنک کننده، بیشتر نیز می شود، تاکید کرد: نیروگاه پاسارگاد قشم می‌تواند به تامین برق کشور کمک بزرگی کند.

در آیین افتتاح همزمان بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات و ۲۵ پروژه عمرانی، شهری و بهسازی سازمان منطقه آزاد قشم که به طور ویدیو کنفرانسی برگزار شد، «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور و  «افشار فتح الهی» رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز حضور داشتند.

 

 

نیروگاهیان

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت شهر قشم، شیخ محمد امینی امام جمعه اهل سنت شهر طبل، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، محمد محمدحسینی فرماندار شهرستان قشم و جمعی از مسوولان شهرستان، فرماندهان نظامی و انتظامی و معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم از دیگر میهمانان این آیین افتتاحیه بودند.

نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم یکی از پروژه‌های زیرساختی مهم برای توسعه جزیره به شمار می‌رود و با سرمایه گذاری مستقیم بانک پاسارگاد اجرا شده است.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=77332
  • نویسنده : فرهاد شرف پور
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.