2

بهره‌مندی از الگوریتم‌های هوشمند برای امکان‌سنجی احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تولید پراکنده

  • کد خبر : 75814
  • 06 اردیبهشت 1401 - 12:42
بهره‌مندی از الگوریتم‌های هوشمند برای امکان‌سنجی احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تولید پراکنده
نتايج مطالعات صورت گرفته توسط دو تن از متخصصان صنعت برق نشان داد كه مي‌توان با بكارگيري نتايج حاصل از بررسي‌ها در زمينه امكان سنجي نيروگاه‌هاي خورشيدي فتوولتاييك مبتني بر پارامترهاي اساسي اقليمي و جغرافيايي و جايابي بهينه منابع توليد پراكنده با الگوريتم هاي هوشمند، شاهد بهره وري بيشتري در احداث اين نيروگاه‌ها بود.

نتایج یک مطالعه صورت گرفته توسط متخصصان صنعت برق نشان داد که می‌توان با بکارگیری الگوریتم‌های هوشمند در امکان‌سنجی احداث نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های تولید پراکنده استفاده و بهره‌وری این نیروگاه‌ها را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، نتایج مطالعات صورت گرفته توسط دو تن از متخصصان صنعت برق نشان داد که می‌توان با بکارگیری نتایج حاصل از بررسی‌ها در زمینه امکان سنجی نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک مبتنی بر پارامترهای اساسی اقلیمی و جغرافیایی و جایابی بهینه منابع تولید پراکنده با الگوریتم های هوشمند، شاهد بهره وری بیشتری در احداث این نیروگاه‌ها بود.

برپایه این گزارش، منابع تولید پراکنده به عنوان منابع تولید توان اکتیو علاوه بر کاهش تلفات توان، آزادسازی ظرفیت خطوط، بهبود پروفیل ولتاژ و افزایش قابلیت اطمینان سیستم را در سیستم‌های توزیع فراهم می‌کند. در میان انواع تولیدات پراکنده، منابع تجدیدپذیر نسبت به سایر منابع، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

از این رو در این پروژه ابتدا مکان‌های مستعد برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک بر اساس پارامترهای مهم اقلیمی و جغرافیایی برای اولین بار در استان زنجان شناسایی و در قالب یک نقشه جغرافیایی در نرم افزار ArcGis تهیه شد.

 

 

نیروگاهیان

سپس جایابی منابع تولید پراکنده با در نظر گرفتن افت ولتاژ شبکه، در نرم افزار DIgSILENT با الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات با لحاظ قیود فنی شبکه برای رشد بار ۵ساله(۱۴۰۵ سال هدف مطالعات) با هدف کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ انجام شد. در نهایت با تلفیق نتایج به‌دست آمده از گام‌های مذکور، اطلسی به‌دست آمد که در آن مکان‌های مناسب برای نصب تولیدات پراکنده و نوع آنها مشخص شد.

بر اساس این گزارش، این مطالعه توسط  محمدحسین بابایی و علی منتظری زنجانی در استان زنجان بوسیله نرم افزارهای  DIgSILENT  و ArcGis  انجام شده  است و در پنجاه و چهارمین نشست از سری نشست‌های سه شنبه‌های دانشی برق ارائه شد.

این گزارش حاکی است، سه‌شنبه‌های دانشی با هدف شکل گیری پایگاه مدیریت دانش در بخش توزیع برق راه اندازی شده است و از آنجا که پایگاه مدیریت دانش در حوزه مهندسی توزیع، بستری برای ثبت دانش و تجارب مهندسی شرکت‌ها است، هر سه‌شنبه، از طریق ویدئو کنفرانس، یک مطالعه انجام شده در صنعت توزیع برق ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=75814
  • نویسنده : روح‌الله حمیدیان
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.