3
یادداشت؛

تکاپوی نیروگاه‌های حرارتی برای عبور از خاموشی‌ها

  • کد خبر : 113927
  • 18 مهر 1402 - 20:40
تکاپوی نیروگاه‌های حرارتی برای عبور از خاموشی‌ها
برای نیروگاه‌ها تعطیلی بی‌معناست. تلاشگران صنعت تولید برق در نیروگاه شهید رجایی همگام با همه نیروگاه‌های کشور در تمام ایام سال در جبهه تولیدانرژی الکتریکی خدمت می‌کنند تا رفاه، آسایش و امنیت در گرما و سرما همراه همیشگی هموطنان عزیزمان باشد‌. انتهای پیام/

در روزهای داغ تابستان امسال و سال گذشته که شهروندان به دلیل پیشی گرفتن مصرف بر تولید مانند سال‌های قبل‌تر‌ در ساعاتی از شبانه‌روز شاهد وقوع خاموشی‌ نبودند، تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور که حدود ۹۴ درصد برق کشور را تولید می‌کنند در تکاپوی تولید مستمر و پایدار برای تامین انرژی الکتریکی بودند تا از فصل گرم تابستان با موفقیت عبور کنیم.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از روابط عمومی مدیریت تولید برق شهید رجایی، ابوالفضل موتابها، مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: دو هفته آغازین مردادماه امسال از گرم‌ترین روزهای سال ۱۴۰۲ بود. به‌طوری که در برخی از نقاط کشور دمای هوا تا ۶۶ درجه سانتی‌گراد افزایش و در پی آن تقاضای مصرف برق در کشور روند صعودی داشت و همچنین مصرف برق در ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ به بیش از ۷۳ هزار مگاوات رسید که این میزان مصرف نسبت به سال گذشته از افزایش ۶.۵ درصدی برخوردار بود ولی با این حال نیروگاه‌های حرارتی در پایداری تولید کارنامه‌ای موفق و درخشانی به دست آوردند‌.

تغییرات آب و هوایی و افزایش زودهنگام دمای هوا، همراه با کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری هم بهره‌گیری از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی را کاهش داد و هم به احتمال خاموشی‌ها قوت می‌بخشید؛ ولی با تدابیر شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با انجام تعمیرات کامل و به موقع در نیروگاهها و رسیدن به ضریب آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹ درصد، افتتاح نیروگاه‌های جدید و ارتقای توان و رفع محدودیت‌های تولید و در نتیجه افزایش دو هزار و ۷۴۹ مگاواتی ظرفیت، تخصیص پاداش‌های صرفه‌جویی قابل توجه به مشترکان و سایر اقدامات وزارت نیرو در سال۱۴۰۲، همگی موجب شد تا با تلاش های شبانه‌روزی خانواده بزرگ صنعت برق در پیک تابستان امسال شاهد خاموشی در کشور نباشیم و هموطنان از نعمت برق بهره‌مند باشند و این یعنی “تدبیر.”

پیک تابستان ۱۴۰۲ در حالی پایان یافت که با وجود ناترازی تولید و مصرف برق، میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور در طول یکسال گذشته، سه درصد افزایش یافت که در این میان سهم افزایش تولید برق نیروگاه شهید رجایی قزوین در رقابت بین عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی در نیمه نخست امسال نزدیک به دو درصد بود و این یعنی “افتخار“.

این دو درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاده و در همین مدت هم بیش از یک و هفت دهم درصد بر میزان آمادگی واحدهای سیزده‌گانه‌ نیروگاه افزوده شده‌ و این یعنی “رشد“.

*تولید برق ۳.۵ درصد کشور در نیروگاه شهید رجایی قزوین

تولید برق از مسیر سخت و دشواری عبور می‌کند. مسیری که با حجم زیادی از فعالیت‌های فنی، تخصصی و پشتیبانی همراه است و این نیروگاه با تعهد به انجام وظیفه خود، سالانه حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی، معادل ۳.۵ درصد برق کل کشور را تولید می‌کند. این مهم برگرفته از اهتمام و مسئولیت‌پذیری است که متخصصان این حوزه در خود احساس می‌کنند و این یعنی “تعهد به کار“.

 

 

نیروگاهیان

*برنامه‌ریزی برای انجام ۱۷ برنامه تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی

هر سال در آستانه فصل سرد که مصرف انرژی برق کاهشی می‌شود همه تجهیزات واحدهای این نیروگاه همانند سایر نیروگاه‌ها با هدف کسب آمادگی برای تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز در فصل پرمصرف تابستان، مورد بازبینی قرار می‌گیرد و در این خصوص ۱۷ برنامه گسترده تعمیراتی برای انجام تعمیرات ۱۳ واحد بخاری و سیکل‌ترکیبی این نیروگاه برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی می‌شود.

انجام حجم گسترده‌ فعالیت‌های تعمیراتی در سه حوزه الکتریک، ابزار دقیق و مکانیک از یک سو حضور متخصصان با تجربه و دارای دانش بالا را می‌طلبد و از سوی دیگر تأمین قطعات و تجهیزات لازم برای تداوم فعالیت ۱۳ واحد نیروگاه شهید رجایی در شرایط تحریم‌های اقتصادی کشورمان ضرورتی است که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و با بهره‌گیری از توانمندی متخصصان بومی، در حال انجام است و این هم نتیجه اعتماد به جوانان این مرزوبوم بوده و یعنی”خودباوری و بهبود“.

حال فصل تابستان و پیک مصرف با کارنامه موفق نیروگاه شهید رجایی و همه نیروگاه‌های حرارتی در کمک به تأمین برق مورد نیاز شبکه سراسری، پایان یافته تا در ادامه چرخه تولید و در فصل تعمیرات، سطح آمادگی این نیروگاه ها همچنان بالا باقی بماند و چرخه تولید همواره پایدار باشد.

برای نیروگاه‌ها تعطیلی بی‌معناست. تلاشگران صنعت تولید برق در نیروگاه شهید رجایی همگام با همه نیروگاه‌های کشور در تمام ایام سال در جبهه تولید انرژی الکتریکی خدمت می‌کنند تا رفاه، آسایش و امنیت در گرما و سرما همراه همیشگی هموطنان عزیزمان باشد‌.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=113927
  • نویسنده : امیرحسین ایرانخواه
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی مدیریت تولید برق شهید رجایی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.