2
معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو خبر داد

دلایل ۵ گانه قرار گرفتن روستاها در فهرست جهاد آبرسانی/ ۲۱ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب شرب اجرایی می‌شود

  • کد خبر : 118764
  • 21 آذر 1402 - 23:14
دلایل ۵ گانه قرار گرفتن روستاها در فهرست جهاد آبرسانی/ ۲۱ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب شرب اجرایی می‌شود
مهدی خان احمدی گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های مکرر در سال‌های اخیر و به تبع آن کاهش آورد منابع پایدار آب در دسترس و از طرف دیگر فرسودگی تاسیسات آبرسانی، دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا طرح جهاد آبرسانی را با مدیریت وزارت نیرو اجرایی کند.

معاون مرکز جهاد آبرسانی با اشاره به ۵ عامل قرار گرفتن روستاها در فهرست طرح ملی جهاد آبرسانی گفت: حجم کار تعریف شده در طرح جهاد آبرسانی ۲۱ هزار کیلومتر و معادل ۷ درصد کل خطوط انتقال و شبکه توزیع آب موجود است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، “مهدی خان احمدی” در ارتباط با ضرورت اجرای طرح جهاد آبرسانی توسط وزارت نیرو که با هدف آبرسانی به بیش از ۱۰ هزار روستای کشور دنبال می‌شود، گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های مکرر در سال‌های اخیر و به تبع آن کاهش آورد منابع پایدار آب در دسترس و از طرف دیگر فرسودگی تاسیسات آبرسانی، دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا طرح جهاد آبرسانی را با مدیریت وزارت نیرو اجرایی کند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۹۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع روستایی بیش از ۷۰ هزار کیلومتر لوله‌های فرسوده با عمر بالای ۳۰ سال وجود دارد، ادامه داد: تلفات بالای آب در شبکه‌های فرسوده و مهمتر از همه این‌ها محدودیت اعتبارات دولتی موجب شد تا با شروع دولت سیزدهم روش جدید جهت آبرسانی به روستا‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد.

خان احمدی در همین رابطه اضافه کرد: با شروع دولت سیزدهم آبرسانی به روستا‌ها به ویژه روستا‌های محروم و فاقد آب به عنوان یک مسئله جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در این راستا به عنوان اولین گام با دستور وزیر نیرو ایجاد مرکز جهاد آبرسانی در جهت استفاده بهینه از کلیه ظرفیت‌های موجود در کشور در دستور کار قرار گرفت.

معاون مرکز جهاد آبرسانی درباره روستا‌های هدف در طرح جهاد آبرسانی اظهار داشت: هدف نهایی این پروژه، آبرسانی به کلیه روستا‌های فاقد شبکه آب شرب و یا دارای تنش و بالای ۲۰ خانوار است که البته امکان آبرسانی به روستا‌های زیر ۲۰ خانوار در صورتی که در مسیر اجرای پروژه قرار داشته باشند، نیز وجود دارد.

وی در مورد عمده روستا‌هایی که موضوع هدف کار مرکز جهاد آبرسانی قرار دارند نیز توضیح داد: روستا‌های هدف طرح ملی که تکمیل نشده‌اند ۷۱۳۸ روستا است، روستا‌های فاقد آب که این روستا‌ها شامل روستا‌هایی هستند که فاقد منبع تامین آب و تاسیسات آب هستند، روستا‌های دارای تنش کیفی که شامل روستا‌هایی که دارای تاسیسات آبرسانی و منبع تامین آب هستند، ولی کیفیت آب آن‌ها منطبق با استاندارد‌های کیفی نیست، روستا‌های دارای تنش کمی که شامل روستا‌هایی که دارای تاسیسات آبرسانی و منبع تامین آب هستند، ولی میزان آب تولیدی جوابگوی نیاز آبی نیست، روستا‌های حساس به پیک ساعتی و روزانه مصرف آب و روستا‌های دارای تلفات آب بالا که عمده این روستا‌ها دارای شبکه توزیع یا خط انتقال یا انشعابات فرسوده هستند از جمله روستا‌هایی هستند که در طرح جهاد آبرسانی به آن‌ها آبرسانی خواهد شد و یا شبکه آبرسانی آن‌ها اصلاح می‌شود.

خان احمدی با تاکید بر اینکه حجم کار تعریف شده در طرح جهاد آبرسانی ۲۱ هزار کیلومتر معادل ۷ درصد کل خطوط انتقال و شبکه توزیع آب موجود است، ادامه داد: اگرچه حجم کار تعریف شده چه در بحث توسعه پروژه‌های آبرسانی و چه در بحث ارتقا و بازسازی در حوزه خطوط انتقال و شبکه توزیع ۲۱ هزار کیلومتر، معادل ۷ درصد کل خطوط انتقال و شبکه توزیع موجود (۲۹۰ هزار کیلومتر) است و این مقدار با توجه به نیازمندی‌ها کفایت نمی‌کند، ولی حرکت مثبت و موثری است که آثار مطلوب آن بر روی توسعه روستایی در آینده نزدیک نمایان خواهد شد.

 

 

نیروگاهیان

معاون مرکز جهاد آبرسانی درباره نهاد‌های همکار با وزارت نیرو در پیشبرد طرح جهاد آبرسانی بیان کرد: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و مجمع خیرین آبرسان از مهم‌ترین نهاد‌های همکار در پروژه جهاد آبرسانی هستند و اجرای پروژه‌های آبرسانی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با حضور مجریان ذیل قرارگاه شامل نیروی زمینی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیا در دست اجرا است.

وی در همین رابطه توضیح داد: برنامه‌ریزی‌های لازم در مرکز جهاد آبرسانی جهت استفاده از ظرفیت‌های مناسب دیگر در ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان به عنوان نهاد‌های انقلابی و همچنین محل مسئولیت‌های اجتماعی صنایع بزرگ صورت پذیرفته که ان شالله در آینده نزدیک اقدامات اجرایی در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها عملیاتی خواهد شد.
خان احمدی درباره اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه توسط خیرین گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط خیرین در موضوع آبرسانی و یا ارتقا پایداری آب به ۲۰۰۰ روستا هزینه شده است که پیش‌بینی می‌شود با تشکیل مجامع استانی، خیرین بیشتری در پروژه‌های آبرسانی حضور فعال یابند.

معاون مرکز جهاد آبرسانی همچنین در مورد هدف گذاری صورت گرفته برای آبرسانی به روستا‌ها تصریح کرد: پروژه‌های جهاد آبرسانی متشکل از پروژه‌هایی که محل تامین اعتبار آن از ردیف اعتبارات ملی، محرومیت‌زدایی. استانی و یا خیرین تامین اعتبار شده باشد با توجه به هدف گذاری انجام شده ۱۰ هزار روستا در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۳۵۰۰ روستا یا آبرسانی شده و یا ارتقا پایداری آبرسانی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=118764
  • نویسنده : رضا رحیمی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

مطالب پیشنهادی

22اردیبهشت
غفلت از قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق
در بررسی احکام توسعه صنعت برق در بودجه ۱۴۰۳ نمایان شد

غفلت از قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.