3

مدرسه‌ها تعطیل شد نیروگاه‌های آلوده نه

  • کد خبر : 11591
  • 30 آذر 1398 - 16:13
مدرسه‌ها تعطیل شد نیروگاه‌های آلوده نه

خبرهای فوری: کارشناسان فعالیت برخی نیروگاه‌های تهران را غیرضروری تشخیص دادند به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سهم نیروگاه بعثت و نیروگاه ری در آلایندگی هوای تهران (تولید ذرات بالاتر از ۵/۲ میکرون) ۹.۵ درصد اعلام شده است. این میزان […]

خبرهای فوری: کارشناسان فعالیت برخی نیروگاه‌های تهران را غیرضروری تشخیص دادند

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سهم نیروگاه بعثت و نیروگاه ری در آلایندگی هوای تهران (تولید ذرات بالاتر از ۵/۲ میکرون) ۹.۵ درصد اعلام شده است. این میزان آلایندگی تقریبا هفت‌برابر همه خودروهای سواری تهران، دوبرابر تمام مینی‌بوس‌های تهران، ۱۳ برابر وانت‌بارهای این کلان‌شهر و تقریبا معادل آلایندگی تمام صنایع پایتخت است، اما از آنجا که اقتصاد برق به نحوی تدوین شده که برای وزارت نیرو نمی‌صرفد از بخش خصوصی برق خریداری کند، این وزارتخانه حاضر است این دو نیروگاه آلاینده حتی در روزهایی که به‌خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل شده‌اند، در مدار باقی بمانند و از پتانسیل دیگر نیروگاه‌ها که راندمان بهتری دارند و زمینه هدررفت سوخت را فراهم نمی‌‎کنند، استفاده نشود.
آمار و ارقام منتشرشده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و سهم آلایندگی هر یک از صنایع در تولید ذرات بالای ۵/۲ میکرون نشان می‌دهد که صنعت برق یکی از صنایع آلاینده‌ای است که حتی در روزهایی که به دلیل بالارفتن غلظت آلاینده‌ها نیاز به تخلیه شهر تهران وجود دارد، در حاشیه‌ای امن برای خود فعالیت می‌کند. از آنجا که زندگی امروز بدون برق امکان‌پذیر نیست، هیچ‌کس از وزارت نیرو نمی‌خواهد که نیروگاه‌های خود را از مدار خارج کند. شاید این وزارتخانه با همین توجیه‌ها از زیر بار تعطیلی برخی نیروگاه‌ها شانه خالی کرده است، ولی کارشناسان برق بر این باورند که خروج نیروگاه‌های آلاینده متعلق به وزارت نیرو از مدار تولید، هیچ لطمه‌ای به تأمین برق برای پایتخت نخواهد زد.

سهم ۱۰ درصدی دو نیروگاه در آلایندگی هوای تهران

اعداد و ارقام منتشرشده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که دو نیروگاه فرسوده در تهران سهم چشمگیری در آلودگی هوای این کلان‌شهر دارند. نیروگاه ری ۳.۴ درصد از ذرات بالای ۲.۵ میکرون پایتخت را تولید می‌کند. نیروگاه بعثت هم ۶.۱ درصد از این ذرات را به هوا می‌‎فرستد. این در حالی است که پالایشگاه تندگویان ۱۰ درصد ذرات بالای ۲.۵ میکرون را تولید می‌کند. وانت‌بارها، ۷/۰، تمام مینی‌بوس‌های تهران ۴.۲۱، تمام موتورسیکلت‌ها ۱۰.۵۳، اتوبوس‌های شهری ۱۲.۶۴، اتوبوس‌های بخش خصوصی ۱۸.۲۵، کامیون‌ها ۲۲.۴۶ و صنایع ۱۰.۷ درصد از این ذرات را تولید و هوای پایتخت را برای ساکنان این کلان‌شهر آلوده می‌کنند. در روزهایی که نفس مردم به دلیل آلودگی بند می‌آید، دولتی که پول ندارد ناوگان خودروهای دیزلی را اصلاح کند و برایش نمی‌صرفد که برق را از نیروگاه‌های بخش خصوصی که راندمان بهتری دارند و حداقل سوخت را هدر نمی‌دهند، خریداری کند، صرفا به تعطیلی مدارس بسنده می‌کند. گاهی هم معادن شن و ماسه را تعطیل می‌کنند تا با تعطیلی بخشی از صنعت کشور، کمی هوای تازه برای مردم بخرند.

اقتصاد برق عامل تصمیمات غلط

ابراهیم خوش‌گفتار، عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق، درباره راندمان نیروگاه ری و بعثت عنوان می‌کند: این دو نیروگاه به‌ترتیب راندمان ۲۰ و ۲۲ درصد دارند، اما از آنجا که نیروگاه‌هایی دولتی هستند و اگر دولت از خودش برق بخرد – به دلیل شرایط اقتصاد برق- برایش به‌صرفه‌‎تر است، این نیروگاه‌ها در مدار باقی می‌مانند.
او می‌گوید: امکان خروج این نیروگاه‌ها از مدار تولید در مواقع آلودگی هوا وجود دارد. به گفته خوش‌گفتار، نیروگاه دماوند که متعلق به بخش خصوصی است، راندمان ۴۴ تا ۴۵ درصدی دارد و کلا نیروگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده است، از نظر راندمان وضعیت بهتری دارند.
توضیح اینکه هرچه راندمان نیروگاهی بالاتر باشد، سوخت کمتر هدر می‌رود و این مسئله در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه است و در مقیاس کلان بهتر است که نیروگاه‌های با راندمان بالا در تولید برق به کار گرفته شوند، اما گویا این مسئله برای مسئولان مهم نیست.
عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق می‌گوید: قرار بود نیروگاه بعثت از چرخه تولید در دولت اصلاحات خارج شود و نیروگاه منتظرقائم جایگزین آن شود، اما در موعد مقرر، دولت پشیمان شد و این نیروگاه را از مدار تولید خارج نکرد. او نیروگاه ری را هم جزء نیروگاه‌هایی دانست که قرار بود متروکه شود، اما همچنان در چرخه تولید باقی مانده است.

مصرف بالای آب در برق آلستوم

در آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از نام نیروگاه برق آلستوم که در غرب تهران واقع شده است، خبری نیست، اما خوش‌گفتار سهم آلودگی این نیروگاه را هم بالا اعلام می‌کند.
او اضافه می‌کند: راندمان نیروگاه برق آلستوم ۱۹ درصد است. وزارت نیرو اعلام کرده است از این نیروگاه به‌عنوان پایلوت استفاده خواهد کرد. متأسفانه نیروگاه برق آلستوم مصرف آب بالایی دارد و وقتی بحران آب داریم، باید به این مسئله توجه کنیم.
خوش‌گفتار می‌گوید: در کشوری زندگی می‌کنیم که گویا آب، سوخت و آلایندگی برای تصمیم‌سازان مهم نیست. تا اقتصاد برق اصلاح نشود، رویه‌های فعلی اصلاح نمی‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=11591

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.