4

هیچ چاه آب غیرمجاز فعالی در حال بهره‌برداری در استان سمنان وجود ندارد/ نصب کنتور هوشمند روی بیش از ۷۰ درصد از چاه‌های آب استان

  • کد خبر : 96139
  • 14 بهمن 1401 - 2:28
هیچ چاه آب غیرمجاز فعالی در حال بهره‌برداری در استان سمنان وجود ندارد/ نصب کنتور هوشمند روی بیش از ۷۰ درصد از چاه‌های آب استان
"محسن عسکری" در نشست خبری دهه فجر که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان برگزار شد؛ اظهار داشت : تاکنون با تلاش‌‌های صورت گرفته، روی بیش از 70درصد از چاه‌های آب استان سمنان کنتور هوشمند نصب شده و از این حیث، سمنان جزو استان‌های برتر کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی این استان گفت: هیچ چاه آب غیرمجاز فعالی در حال بهره‌برداری استان سمنان وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “محسن عسکری” در نشست خبری دهه فجر که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان برگزار شد؛ اظهار داشت : تاکنون با تلاش‌‌های صورت گرفته، روی بیش از ۷۰درصد از چاه‌های آب استان سمنان کنتور هوشمند نصب شده و از این حیث، سمنان جزو استان‌های برتر کشور است.
عسکری اضافه کرد: در زمینه طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی بالغ بر ۱۶۰۰ چاه مجهز به کنتور هوشمند شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به دستاوردهای این شرکت برای سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: امسال تا کنون بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی اخذ شده است.
عسکری از تخصیص ۱٫۲ میلیون مترمکعب (حدود ۷۵ لیتر بر ثانیه آب) از محل آب‌های نامتعارف (شور) برای معادن استان خبر داد و افزود: با اختصاص این میزان آب ۳۵ معدن استان سمنان فعال شده و این امر به اشتغال‌زایی در استان سمنان کمک زیادی خواهد کرد.
وی اضافه کرد: حدود ۲ میلیون مترمکعب (حدود ۱۲۰ لیتر بر ثانیه) آب نیز برای روستاهای استان سمنان ویژه مصارف شرب و سایر مصارف تخصیص یافت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با بیان اینکه ۱۴۰ لیتر بر ثانیه آب برای مصارف شرب و بهداشت شهرک‌های صنعتی این استان تأمین شده است، خاطرنشان کرد: امسال حدود ۱۱٫۵ کیلومتر عملیات لایروبی و ۵٫۶ هکتار رفع تصرفات در حریم و بستر رودخانه‌ها در استان سمنان انجام شد.

 

 

نیروگاهیان

عسکری با اشاره به تداوم خشکسالی‌ها و ادامه کم‌آبی در استان سمنان، بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی این استان تأکید کرد.
وی با اشاره به ورود شرکت آب منطقه‌ای سمنان به حوزه دانش‌بنیان برای تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و تقویت آن با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص یادآور شد:  طرح ویژه “بازار آب” با کمک یک شرکت دانش‌بنیان، در دشت سمنان به عنوان نمونه در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه برای کمک به سفره‌های آب زیرزمینی اقدامات متعددی در حال انجام است گفت: از جمله این اقدامات اجرای طرح بازار آب در راستای کمک به سفره‌های آب زیر زمینی‌ است.
عسکری ضمن تشریح روند اجرای این طرح عنوان کرد: در این طرح، کشاورزان با استفاده از الگوی کشت مناسب، روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم‌آب ‌بر و با افزایش بهره‌وری و در نتیجه صرفه‌جویی در میزان آب مصرفی، بخشی از آب صرفه‌جویی شده و در آبخوان باقی مانده و حداقل ۲۵ درصد آب ذخیره شده از این محل در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره می‌شود.
وی با بیان اینکه تا کنون در برخی موارد برای مدیریت مصرف منابع آبی، از سیاست‌های بازدارنده استفاده شده، اما طرح بازار آب یک سیاست تشویقی در این راستا است؛ ابزار امیدواری کرد که با اجرای این طرح، گامی در راستای خدمت رسانی به مردم و حفظ و صیانت از منابع آبی برداشته شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان همچنین از اجرای طرح های سواد آبی “داناب” در راستای فرهنگسازی مصرف بهینه آب در این استان در سنوات گذشته و ادامه این طرح ملی در سال تحصیلی جاری خبر داد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=96139
  • نویسنده : حميدرضا قزويني
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.