3

ورود خودروهای برقی به ناترازی برق دامن می زند؟

  • کد خبر : 130875
  • 20 اردیبهشت 1403 - 9:41
ورود خودروهای برقی به ناترازی برق دامن می زند؟
مسیح فرزانه کارشناس خودرو درباره واردات خودرو‌های برقی گفت: «از هر منظری به خودروی برقی نگاه کنید چه برای مصرف برق و چه برای ناوگان حمل و نقل و تاکسیرانی چند مورد مهم داریم که پاشنه آشیل بشمار می‌آید

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از  اکونگار، مسیح فرزانه کارشناس خودرو درباره واردات خودرو‌های برقی گفت: «از هر منظری به خودروی برقی نگاه کنید چه برای مصرف برق و چه برای ناوگان حمل و نقل و تاکسیرانی چند مورد مهم داریم که پاشنه آشیل بشمار می‌آید که به آن توجه نشده است. اول، خدمات پس از فروش این خودروهاست و اینکه چه زیرساختی برای خدمات پس از فروش ایجاد کردند و اینکه تا به امروز آیین نامه‌ای برای خدمات پس از فروش خودروی برقی که قرار است به مردم عام فروخته شود تا به امروز تدوین نشده است. بنده با تعدادی از این شرکت‌ها در ارتباط هستم. هنوز فکری به حال زیرساخت و تامین قطعات این خودرو‌ها نشده است.» او در ادامه گفت: «مورد بعدی، متاسفانه در حوزه‌های مختلف ناترازی انرژی داریم. سال گذشته طبق اعلام وزارت نیرو نزدیک به ۱۴ هزار مگاوات ناترازی انرژی داشتیم که براساس پیش بینی‌ها امسال این میزان ناترازی بیشتر خواهد شد. این دو بخش تامین انرژی و تامین ایستگاه شارژ و خدمات پس از فروش سه حفره‌ای که برای این موضوع، مساله‌ای تعریف نشده است. اینکه ایستگاه‌های شارژ در برخی نقاطی مانند شهر تهران و در میدان آزادی گذاشته شده که برای آن حجم از خودروهای برقی کافی نیست.»

فرازنه اظهار کرد: «مساله بعدی؛ صحبت‌های اخیر وزیر صمت است. اظهاراتی مبنی بر اینکه شرایط تامین انرژی خودرو‌های برقی را در مقیاس کلان نداریم. به نظر من، این سه مورد ممکن است برای حمل و نقل شهری دردسرساز شود. در حال حاضر صحبت از واردات اتوبوس برقی هم پیش آماده که حال بماند درست یا غلط است. مساله این است که عملا استفاده از خودروها، اتوبوس، میدباس یا ون‌هایی که برای حمل و نقل شهری استفاده می‌شود در همه جای دنیا اینطور است که باید دوام و پایداری بالایی داشته باشد و سوختش به سرعت تامین شود که متاسفانه در ایران چین اتفاقی پیش نمی‌آید.»

این کارشناس اضافه کرد: «برخی براین باور هستند باتوجه به اینکه ناترازی بنزین داریم بهتر است که خودرو‌های برقی را وارد بازار کنیم، ولی این نکته را باید در نظر بگیرم که ناترازی برق هم کمتر از بنزین نیست. به نظر من، اتفاقی که افتاده و سال هاست ادامه دارد این است که تقریبا ۲۴، ۲۵ نهاد در حوزه خودرو سیاستگذاری می‌کنند و خروجی آن چنین بلبشویی که شاهد هستیم.»

او با اشاره به اینکه ایا واردات خودرو‌های برقی صرفه اقتصادی دارد پاسخ داد: «از لحاظ انرژی اگر برق برای تامین داشتیم کمک می‌کرد ناترازی بنزین تعدیل شود. اما وقتی نهاد سیاستگذار در حوزه انرژی می‌گوید شرایط تامین را نداریم و به وزارت صمت هیچ قولی ندادیم عملا تبدیل به یک حفره می‌شود. وقتی به آمار رجوع می‌کنیم طبق صحبت وزیر؛ در آمار ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته حدود ۳۶ درصد افت تیراژ تولید اتوبوس و میدباس داشتیم و در سال ۱۴۰۲ این عدد بیشتر هم شده است. حجم مونتاژ و تولید اتوبوس در کشور بسیار پایین است و تجمیعی با میدباس و ون و اتوبوس و وانت بار و مینی بوس ۱۴۰ هزار دستگاه سال گذشته بود که از این عدد بخش قابل توجهی وانت بار بوده است. در این مساله نشان می‌دهد که برای تولید ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری مشکلی بوده است. اگر مشکلی وجود نداشت تولید صورت می‌گرفت و با شهرداری قرار گذاشته می‌شد.»

این کارشناس اظهار کرد: «آقای علی آبادی گفتند مشکل تامین ارز هم نداریم. مثال واضح این است که صنعت تایرسازی برای سال ۱۴۰۳ سیصد میلیون یورو نیاز به نقدینگی دارد که چرخش نخوابد و حداقل قیمت تایر از این بیشتر بالا نرود. اگر این ارز وجود دارد به صنعت تایر داده شود. اگر ارز وجود دارد ارز در اختیار خودروساز‌های داخلی یا خصوصی‌ها یا دولتی‌ها گذاشته شود تا بتوانند جواب نیاز شهرداری را بدهند که شهرداری نسبت به واردات اقدام نکند.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=130875

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.