5

وزیر ارتباطات : تعرفه برق تصویب شده برای ماینرها را مقرون به صرفه نمی دانم

  • کد خبر : 6931
  • 04 شهریور 1398 - 8:24
وزیر ارتباطات : تعرفه برق تصویب شده برای ماینرها را مقرون به صرفه نمی دانم

وزیر ارتباطات می گوید: تعرفه برق تصویب شده برای ماینرها را مقرون به صرفه نمی داند وی در عین حال می گوید که احتمال تغییر در مصوبه دولت وجود دارد. وزیر ارتباطات : تعرفه برق تصویب شده برای ماینرها را مقرون به صرفه نمی دانم به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز، روزنامه ایران در ادامه […]

وزیر ارتباطات می گوید: تعرفه برق تصویب شده برای ماینرها را مقرون به صرفه نمی داند وی در عین حال می گوید که احتمال تغییر در مصوبه دولت وجود دارد.

وزیر ارتباطات : تعرفه برق تصویب شده برای ماینرها را مقرون به صرفه نمی دانم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت : وزیر جوان کابینه دولت روحانی ، بر عکس تمامی وزیران ، راه ارتباط با مخاطبان را با آسان ترین روش ، برقرار کرده است و ادبیات غیر رسمی او در ارتباط با کاربران شبکه های اجتماعی به آنجا رسیده است که وقتی در سفر به یکی از شهرستان ها ، کاربری او را دعوت به خوردن آب دوغ خیار می کند چند ساعت بعد تصاویر وزیر ، نشسته بر سفره ساده آن کاربر جوان در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. شاید بتوان گفت تا این لحظه چنین نوع ارتباطی از سوی وزیران و مسئولان با مخاطبان کم سابقه یا به نوعی بی سابقه باشد اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همیشه برای متعجب کردن مخاطبان خود روش های بسیاری دارد که هر کدام در نوع خود نادر است و می تواند تا چند روز فضای مجازی را مشغول به خود کند.

حال یک روز تصویر وزیر ، بچه بغل در حال سرخ کردن پیاز داغ خبر ساز می شود و روزی دیگر با توئیتی در نیم شب با مضمون «بیدارین»، به هرحال هر رفتار وزیر ، واکنش های متفاوتی را میان کاربران شکل داده است. عده ای او را مردمی می دانند و عده دیگر رفتارهایش را تبلیغاتی می دانند که قرار است راهش را برای انتخابات ریاست جمهوری باز کند.

همین شائبه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سبب شد در زمان گفت و گو با محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت ، اولین سؤالی که از او پرسیده شود برنامه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری باشد، سؤالی که لبخند وزیر جوان را به همراه داشت.

آیا شما برای ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری برنامه خاصی دارید؟

نه ، رئیس جمهوری بشم که چی بشود.

مطمئن هستید؟

مطمئن که هستم ، اما اگر شما برای ورودم به انتخابات اطمینان دارید بگویید که ما هم در جریان باشیم چون من از خودم اطمینان دارم.

فکر می کنید چه دلایلی باعث شده که اکثریت فکر کنند برنامه خاصی برای ریاست جمهوری دارید؟

تلاش من و تیم همراهم این بوده که قول هایی که داده ایم را سروقت اجرا کنیم. شاید همین مسأله جلب رضایت مردم را رقم زده و در همین راستا عده ای چنین تصوری در ذهن شان ایجاد شده که فلانی به دنبال پست ریاست جمهوری است که روی این مسأله دو بحث وجود دارد یکی اینکه گفته می شود این فرد توانایی دارد و بحث دوم برنامه ، که من واقعاً برنامه ای ندارم ، اما امیدوارم بخش توانایی که ناشی از اقدام تیمی همکاران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است درست باشد و مردم از کار ما رضایت داشته باشند که این برای ما واقعاً خوشحال کننده است. مابقی احساس می کنم حجم تخریبی است که عنوان می کنند فلانی با کارهایی که انجام می دهد قصد برنامه ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری دارد که باز هم تکرار می کنم حقیقتاً به این مسأله تاکنون فکر نکردم چه رسد به اینکه برای آن برنامه ریزی داشته باشم.

امکان دارد با گذر زمان نظر شما عوض شود و به ریاست جمهوری فکر کنید؟

ریاست جمهوری یک مسأله شخصی نیست که بشود به صورت فردی به آن فکر کرد چرا که از نگاه من به پارامترها و اتفاق های بسیاری وابسته است و من تاکنون برایش برنامه نداشته و حتی به سمت آن حرکت هم نکرده ام.

داستان توئیت های خاص شما در آخرین نمونه «بیدارین» چیست؟

(با خنده) کد را که نباید باز کنیم.

یعنی این توئیت ها مخاطب خاص دارد؟

نه ، اتفاقاً مخاطب آنها عام است.

 فکر می کنید مخاطب عام پیام شما را دریافت می کند؟

بله ، چرا که سطح ارتباط گرفتن با مردم خصوصاً جوان ها در شبکه های اجتماعی با شیوه های سنتی امکان پذیر نیست و اگر قصد داری صحبت خاصی انجام دهی باید از روش خلاقانه استفاده کنی که این توئیت ها نیز در همین راستا است.

شما غیر از جوان ترین عضو کابینه به فعال ترین فرد دولت در فضای مجازی مشهور هستید آیا در فضای مجازی به دنبال جریان سازی خاصی هستید؟

من تلاش می کنم به مردم گزارش کارهایم را بدهم و با آنها در ارتباط باشم.

این کار را نیز با هشتگ هایی که می زنم می توان پیگیری کرد مثل آینده روشن ، اقتصاد دیجیتال ، ایران هوشمند و از همه مهم تر توجه به حق الناس که با جدیت این مسأله را پیگیری می کنم. چرا که باید به این حق توجه ویژه داشت و این مسأله از کارهای کوچک می تواند شروع و تا کارهای بزرگ ادامه داشته باشد. پس من در فضای مجازی به دنبال جریان سازی نیستم ، بلکه سعی می کنم گزارش کارهایم را به مردم ارائه دهم درعین حال از نظر و پیشنهادهای مردم نیز استفاده می کنم.

شما در توئیتر و اینستاگرام بشدت فعال هستید آیا خودتان آنها را به روزرسانی می کنید و چه مدت زمانی را طی روز صرف این شبکه های اجتماعی می کنید؟

بله به روزرسانی شبکه ها تکلیفی است که برای خودم مشخص کرده ام و به طور متوسط یک تا یک ساعت و نیم صرف این شبکه ها می کنم و بیشتر زمان هایی که در راه هیأت دولت هستم یا بین کارها فرصتی پیش بیاید سعی می کنم توئیتر و اینستاگرام را چک کنم.

 آیا این روش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی را که خودتان در پیش گرفته اید به دیگر مسئولان هم توصیه کرده اید؟

بله ، بارها.

به مرحله اجرا هم رسیده است؟

نه به آن صورت ، چون برخی از مسئولان خیلی با فضای مجازی آشنا نیستند و تلاش دارند در این فضا نباشند چرا که احساس می کنند دردسر این فضا برای آنها بیشتر از نکات مثبت است. توجه داشته باشید وقتی شما در فضای مجازی ورود می کنید به نوعی خودتان را در معرض انتقاد و قضاوت قرار می دهید و باید آمادگی داشته باشید. بنابراین برخی این فضا را دوست ندارند و تمایل دارند اطراف آنها سکوت و بی خبری باشد و این مسأله به ظرفیت فردی افراد برمی گردد.

آقای جهرمی شما به خاطر جوان بودنتان برای ارتباط گرفتن با مخاطبان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید. اگر سن شما همانند دیگر اعضای کابینه بود روش سنتی یعنی استفاده از روابط عمومی را جایگزین می کردید؟

سن بدون تأثیر نیست. البته توجه داشته باشید آشنایی با وسایل ارتباطی نوین تأثیرگذاری بیشتری دارد. خیلی ها با سن بالا هم از این وسایل ارتباطی بهره می برند اما مدل روش تعاملی من با مخاطبان یعنی ادبیات غیررسمی ، پاسخ دادن به کاربران و شوخی کردن با آنها به نوعی به سن و شخصیت خودم بر می گردد.

اگر تحریم ها و فشارهای ناشی از آن بیشتر شود آیا وزارتخانه تحت امر شما برای آن روزها نیز آمادگی دارد؟

ما برای بدترین شرایط سناریو داشته و برنامه ریزی کرده ایم ، اما اگر شرایط سخت تر شود حتماً تأثیر دارد. باید تلاش کنیم آن شرایط سخت را نیز تا حد امکان مدیریت کنیم.

در سفری که به تربت حیدریه داشتید اعلام کردید وزارتخانه برنامه جدی برای تأمین گوشی ارزان قیمت مورد نیاز مردم و حمایت از تولید داخلی دارد دقیقاً وزارتخانه چه برنامه ای دارد؟

به دلیل مشکلات ارزی و شرایط تحریم زنجیره تأمین تلفن همراه در کشور دچار اختلال شده به همین علت قیمت تلفن همراه افزایش پیدا کرده است. شاید شما در بین همکاران خود دیده اید فردی با اینکه صفحه نمایش گوشی اش آسیب دیده اما به سختی با آن گوشی کار می کند چون قیمت همان گوشی چند برابر شده و اگر گوشی فردی به سرقت برود شاید توان خرید دوباره همان مدل گوشی را نداشته باشد و این مسأله روی نمودارهای ما تأثیر دارد. چون یکی از شاخص های توسعه فناوری که ما بررسی می کنیم مثلاً تعداد خانواده هایی که کامپیوتر دارند یا تعداد افرادی که از تلفن همراه استفاده می کنند و ما مشاهده کردیم که شاخص تلفن همراه ، دچار افت شده و ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

به همین علت نگاه کردیم دیدیم در کشور ظرفیت داخلی برای تولید تلفن همراه وجود دارد پس بنا را بر حمایت از این شرکت ها گذاشتیم تا یک گوشی مناسب و ارزان قیمت در حدود یک و نیم میلیون تومان در اختیار مردم بگذاریم. اولین حمایت ما این بود که تعدادی از این تلفن ها را گرفتیم که گوشی خودم نیز از همین گوشی است و حدود ۱۰۰ گوشی نیز با فراخوانی در اینستاگرام به علاقه مندان ارسال کردیم و در مقابل قیمت تلفن ، تنها از کاربران خواستیم یک صفحه از تجربیات خود از استفاده تلفن همراه را برایمان ارسال کنند از این ۱۰۰ صفحه که کاربران ارسال کردند ، ۱۰۰ مورد اشکال جدی در طراحی این تلفن همراه وجود داشت که برای تولید کننده فرستادیم و گفتیم اگر این ۱۰۰ ایراد برطرف شود برای ورود به بازار از آنها حمایت ویژه می کنیم.

حمایت ویژه هم به این صورت است که باندلش می کنیم با اپراتورها و منابع مالی را نیز پست بانک تأمین می کند و اپراتورها این تلفن همراه را به مشترکان خود عرضه می کنند و قسط از قبض تلفن همراه کاربر کسر می شود.

این روش کمک می کند به عده ای که تلفن همراه نیاز دارند اما توان مالی برای خرید ندارد از این طریق بتوانند گوشی را به صورت اقساطی تهیه کنند و نکته بعدی این حمایت باعث می شود بازار تلفن همراه داخلی نیز رونق پیدا کند.

این تلفن همراه که قرار است از تولید آن حمایت شود همان تلفن همراهی است که سیستم عامل بومی روی آن نصب می شود؟

بله روی این گوشی سیستم عامل بومی قابل نصب است.

یعنی اجباری برای نصب سیستم عامل بومی نیست؟

نه ، اجباری وجود ندارد اگر کاربر علاقه داشته باشد براحتی قابل نصب است.

 

دولت به تازگی اقتصاد ارز دیجیتال را به رسمیت شناخته اما انجمن بلاک چین کشور اعتقاد دارد (بیشتر روی بحث تعرفه برق)این مصوبه باعث می شود فعالان این حوزه کشور را ترک و سرمایه خود را به دیگر کشورها انتقال دهند و باید مصوبه تغییر کند در غیر این صورت برای تعلیق مصوبه به دیوان عدالت اداری شکایت می کنند.

 

به لحاظ حقوقی برای تعرفه گذاری امکان شکایت به دیوان عدالت اداری نیست و من قصد ورود به این مبحث حقوقی را ندارم. اما ذکر این نکته ضروری است که من این تعرفه برق برای ماینرها را مقرون به صرفه نمی دانم اما در هرحال خروجی کار مهم است که دولت این کار را به رسمیت شناخته و به نوعی این شغل می تواند آزادانه شکل بگیرد. اگر مصوبه انتظارات را برآورده نکند باید گفت مصوبه قابل تغییر است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=6931

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.