1

پیشرفت۷۵ درصدی مرحله اول جهاد آبرسانی در خراسان جنوبی

  • کد خبر : 127663
  • 16 فروردین 1403 - 13:50
پیشرفت۷۵ درصدی مرحله اول جهاد آبرسانی در خراسان جنوبی
 مهدی دوستی با اشاره یه چالش‌های مهم حوزه آب استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: محدودیت منابع کمی و کیفی آب با توجه به اقلیم استان که در مناطق خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از وزارت نیرو(پاون)، مهدی دوستی با اشاره یه چالش‌های مهم حوزه آب استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: محدودیت منابع کمی و کیفی آب با توجه به اقلیم استان که در مناطق خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد و نبود وجود ردیف اعتباری برای پهنه‌بندی و اصلاح شبکه توزیع آب شهرها و روستاها از جمله این چالش‌ها است.
وی با اشاره به اینکه در استان با عمر بالای تاسیسات آبی مواجه هستیم، ادامه داد: به عنوان مثال عمر شبکه توزیع آب بیرجند بالغ بر یک قرن است. در حال حاضر با چالش انشعابات فرسوده در سطح استان مواجه هستیم که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران این عقب ماندگی ها هستیم.
وی ادامه داد: از جمله مخازن در دست اجرای شرکت می‌توان به مخزن ۱۰هزار مترمکعبی بیرجند، مخزن ۲ هزار متر مکعبی قائن، ۲ هزار متر مکعبی دیهوک، ۵ هزار متر مکعبی فردوس و مخازن هزار متر مکعبی در شهرهای خوسف، گزیک، اسدیه، آبیز، ماژان، ارسک و درح اشاره کرد.
وی نیاز به احداث ۲۶ هزار متر مکعب در سطح شهرهایی که با کمبود سرانه ذخیره مخزن مواجه هستند با اعتبار ۴۵۰۰ میلیارد ریال را از جمله نیازهای اعتباری شرکت آبفای استان برشمرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی میزان پیشرفت مرحله نخست پروژه جهاد آبرسانی در خراسان جنوبی را ۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: این پروژه برای آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان در حال اجرا است که برای تکمیل آن اجرای ۳۲۰ کیلومتر خط انتقال روستایی، ۱۲ هزار متر مکعب مخزن و ۲۵ باب ایستگاه پمپاژ در قالب قرارداد محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی با اعتباری بالغ بر ۲۵۶۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی کمک به تامین منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن و احداث مخازن ذخیره آب در مناطقی را که با کمبود حجم مخازن مواجه هستند  از دیگر اولویت‌های این مجموعه عنوان کرد.
وی به اقدامات شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی برای  تامین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: بیش از  ۳۸۰ کیلومتر شبکه توزیع در قالب ۲۸ پروژه در سطح استان با اعتبار ۶۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست که از این میزان تاکنون ۹۰ کیلومتر اجرایی شده است.
اجرای پروژه های اساسی برای کاهش هدررفت آب استان
وی هدررفت آب را یکی از چالش‌های اساسی این مجموعه عنوان کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده اصلاح خط انتقال در شهرها و روستاها در قالب دو اولویت اجرایی شامل اصلاح خط انتقال فرسوده به طول ۲۰۰ کیلومتر با اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد ریال، اصلاح شبکه توزیع فرسوده به طول ۳۸۰ کیلومتر با اعتبار ۲۴۵۰میلیارد ریال، نشت یابی و رفع نشت انشعابات فرسوده و دارای نشت بالغ بر ۸۶ هزار رشته انشعاب با اعتبار مورد نیاز ۵۶۵۰ میلیارد ریال، انجام مطالعات آب بدون درآمد با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و اقدامات مدیریت فشار شامل نصب و هوشمندسازی شیر فشار شکن به تعداد بالغ بر ۱۷۰ دستگاه با اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال در اولویت اول شرکت آب و فاضلاب استان برای کاهش هدر رفت آب است.
کاهش هدررفت سالیانه ۱۲ میلیون مترمکعب با هزار میلیارد تومان معادل حفر و تجهیز ۱۵ حلقه چاه
وی به نتایج اجرای پروژه‌های مذکور در کاهش هدر رفت آب در استان اشاره کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های مذکور بالغ بر ۱۲ میلیون متر مکعب در سال از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲ درصد هدر رفت واقعی شرکت کاهش یابد که این عدد معادل ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب یا بیان دیگر معادل حفر و تجهیز بیش از ۱۵ حلقه چاه به همراه خطوط انتقال است.
اقدامات انجام شده برای رفع تنش تابستان ۱۴۰۳
وی به سایر اقدامات انجام شده در این حوزه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای استان اشاره کرد و گفت: حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه در سال ۱۴۰۱ با دبی ۴۹۰ لیتر بر ثانیه، حفر و تجهیز ۱۳ حلقه چاه در سال۱۴۰۲ با دبی ۲۹۰ لیتر بر ثانیه به منظور گذر از پیک مصرف تابستان و ایام پایانی سال انجام شده است.همچنین حفر و تجهیز ۷ حلقه چاه دیگر با پیش بینی آب دهی ۱۸۰ لیتر بر ثانیه نیز در دستور کار این مجموعه در سال۱۴۰۳ قرار دارد.
وی افزود:علاوه بر اینکه آبرسانی به شهر طبس جز پروژه‌های اضطراری وزارت نیرو قرار گرفت پروژه‌های آبرسانی به شهرهای بیرجند، قائن و نهبندان نیز در این لیست قرار گرفت که بدین منظور ۱۴۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به بیرجند، ۹۵۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به طبس، ۹۴۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به قائن و ۸۵۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به شهرهای نهبندان و شوسف اختصاص یافته و در مجموع بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد ریال در قالب پروژه‌های مذکور به پروژه های ملی شرکت اضافه شده است.
اقدامات در دست اقدام و انجام شده برای رفع تنش تابستان ۱۴۰۳
وی ادامه داد: از سایر اقدامات موثر انجام شده برای مدیریت تنش آبی در استان می‌توان به اضافه نمودن پروژه های آبرسانی به شهرهای فردوس، اسلامیه، قاین، آرین شهر و شوسف به پروژه‌های تنش آبی عنوان کرد که در حال حاضر ۲۰ پروژه آبرسانی برای شهرهای سطح استان که با کمبود مخزن مواجه بوده یا نیاز به حفر و تجهیز چاه جدید دارند و یا از نظر کیفی دچار مشکلات هستند تعریف شده است.
وی از انجام مطالعات پهنه بندی شبکه توزیع شهرهای استان، تهیه سند قرارگاه آبرسانی سقا به عنوان پایلوت کشوری با همکاری وزارت نیرو و تهیه اطلاعات به منظور ایجاد سامانه GIS شهر ها و روستاهای استان ، هوشمندسازی سیستم اسکادا و تله متری خبر داد.
وی به اقدامات انجام شده از ابتدای یکپارچه سازی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، عملیات اجرایی بالغ بر ۱۷۳۰ کیلومتر لوله گذاری (۴۶۰ کیلومتر اصلاح شبکه ، ۴۲۰ کیلومتر توسعه شبکه ، ۱۳۰ کیلومتر اصلاح خط انتقال و ۷۳۰ کیلومتر اجرای خط انتقال جدید) ، حفر و تجهیز ۸۷ حلقه چاه و احداث بیش از ۴۰ هزار مترمکعب مخزن جهت خدمت رسانی هر چه بهتر به مردم شریف استان اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آبفای استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ با پیگیری های انجام شده نسبت به جذب حداکثری مشارکت خیران در پروژه های اجرایی و اصلاحی در سطح روستاهای استان اقدام شد به طوریکه با جذب مشارکت بنیاد خیریه حاج اکبر ابراهیمی، بنیاد خیریه علوی، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، بنیاد احسان، سازمان هلال احمر اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال  برای توسعه شبکه آبرسانی در ۸۳ روستا ، اصلاح شبکه های فرسوده در ۶۱ نقطه روستایی ، اصلاح و بازسازی کامل شبکه و انشعابات مشترکان در ۳۴ روستا و خرید تانکر آبرسانی و دستگاه آب شیرین کن اقدام شد. همچنین همکاری بسیار خوبی با سازمان یونیسف انجام و اصلاح و نوسازی شبکه توزیع در روستاهای استان به انجام رسید که در نتیجه پیگیری های صورت گرفته روستاییان محترم از نعمت آب آشامیدنی پایدار برخوردار شدند. اقدامات انجام شده در این راستا در سفر نماینده سازمان یوسف در ایران به استان مورد تقدیر قرار گرفت.
مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی اولویت برنامه های شرکت را کاهش آب بدون درآمد شامل کاهش هدررفت و شناسایی مصارف بدون درآمد از جمله انشعابات غیرمجاز بر شمرد و تاکید کرد: برنامه های کاهش هدررفت در شبکه های آب با دو اولویت آماده شده که در صورت تامین اعتبار اجرایی می شود.
وی با توجه به اینکه در سطح استان با شهرهای دارای تنش آبی مواجهیم و اولویت تامین آب مصارف خانگی است لذا تامین آب انشعابات فضای سبز به هیچ عنوان مقدور نیست و در شهر بیرجند هم ۱۱۰ انشعاب فضای سبز از مدار مصرف خارج شد که کمک مناسبی به گذر از تابستان ۱۴۰۳ خواهد بود.
آمادگی برای واگذاری پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به شهرداری
وی تاکید کرد: این شرکت آماده است با انعقاد قرارداد با شهرداری بیرجند پساب تصفیه خانه فاضلاب را در اختیار شهرداری قرار دهد چون در شرایط فعلی آب تصفیه شده شبکه های آب شرب برای فضای سبز توجیه نداشته و قطع انشعابات فضای سبز تکلیف قانونی وزارت نیرو است که به شرکت های استانی آبفا ابلاغ شده است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=127663

مطالب پیشنهادی

24اردیبهشت
اعلام کسری برق ۱۴۰۳/ منتظر خاموشی در تابستان باشیم؟
«اکونگار» اثر ناترازی برق در سال جاری را بررسی کرد

اعلام کسری برق ۱۴۰۳/ منتظر خاموشی در تابستان باشیم؟

23اردیبهشت
رفع برخی مشکلات ناشی از بدمصرفی با پویش «با انرژی»
مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان معرفی شد

رفع برخی مشکلات ناشی از بدمصرفی با پویش «با انرژی»

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.