2

چگونگی مدیریت سدهای حوضه آبریز زهره و جراحی به منظور مهار سیلاب

  • کد خبر : 129217
  • 30 فروردین 1403 - 14:35
چگونگی مدیریت سدهای حوضه آبریز زهره و جراحی به منظور مهار سیلاب
مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره ـ جراحی و حوضه‌های جنوبی با اشاره به بارندگی‌های شدید اخیر در حوضه‌های جنوبی کشور و پرشدگی سدها در این حوضه اظهار کرد

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازوزارت نیرو(پاون)، مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره ـ جراحی و حوضه‌های جنوبی با اشاره به بارندگی‌های شدید اخیر در حوضه‌های جنوبی کشور و پرشدگی سدها در این حوضه اظهار کرد: با توجه به اعلام وضعیت قرمز برای سامانه بارشی اخیر، دو جلسه مدیریت سیلاب در شرکت مدیریت منابع آب برگزار شد و با توجه به درصد پرشدگی سدها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، برای هریک از آن‌ها تصمیمات جداگانه ای اتخاذ شد.
وی افزود: در استان هرمزگان تقریبا همه سدها دارای ظرفیت خالی است و تاکنون نیاز به افزایش ظرفیت سدها برای تسکین سیلاب نداشته‌ایم.
رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره ـ جراحی و حوضه‌های جنوبی با اشاره به ظرفیت سدهای سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اسفندماه سال گذشته سیلاب بزرگی را تجربه کردیم، اغلب سدها در حدود ۹۰ درصد و برخی از آن‌ها نیز حدود ۱۰۰ درصد پر شد و به همین سبب دستور بازگشایی سدها تا پیش از ایجاد سیلاب مجدد صادر شد تا فضای متناسبی از سدها خالی شود و بتوان سیلاب پیش رو را به خوبی مدیریت کرد.
احسانی افزود: تاکنون نیز با تخلیه آب صورت گرفته در سد زیردان، تا این تاریخ سد به طور مجدد به حالت سرریز رسیده است و شرایط به طور بهینه مدیریت شد تا آسیبی متوجه پایین دست نباشد.
وی ادامه داد: در سد پیشین نیز شاهد اتفاق مشابهی بودیم، به طوری که همچنان سد دارای ظرفیت خالی است و ادامه سیلاب در روزهای پایانی هفته جاری، وارد سد خواهد شد؛ لذا امید است این میزان از ظرفیت خالی سد بتواند به تسکین سیلاب کمک کند.
احسانی با توضیحاتی در خصوص سد کهیر افزود: سد کهیر نیز ظرفیت خالی بسیاری داشته و در این مکان نیز مشکلی برای ورود و کنترل سیلاب نداشتیم و این مسئله کمک بسیاری برای مدیریت سیلاب داشته است.
وی گفت: سد خیرآباد از اواسط هفته جاری شروع به سرریز شدن کرده است و از آنجا که سد کهیر در پایین دست سد خیرآباد قرار دارد، مشکلی از نظر مدیریت سیلاب نخواهیم داشت و سر ریز این سد نیز وارد سد کهیر خواهد شد.
رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره ـ جراحی و حوضه‌های جنوبی در پایان بیان کرد: به طور کلی تمهیدات لازم برای عبور ایمن سیلاب به نحوی که برای مردم، در پایین دست سدها مشکلی ایجاد نشود، از قبل پیش‌بینی شده و اکنون نیز در دست اقدام است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=129217

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.