4

کاهش سطح صدای ناشی از خود فرکانسی در مخزن ترانسفورماتور

  • کد خبر : 6518
  • 06 مرداد 1398 - 14:10
کاهش سطح صدای ناشی از خود فرکانسی در مخزن  ترانسفورماتور

چکیده  در اثر کارکرد ترانسفورماتور قسمت فعال آن با فرکانس شبکه ارتعاش نموده وموجب میگردد مخزن فولادی نیز به ارتعاش واداشته شود و در نتیجه صدای ناخواسته ایجاد می گردد . در این مقاله فرکانس طبیعی مخزن و نحوه محاسبه آن مورد توجه قرار گرفته است و راه های عملی برای محاسبه فرکانس های مذکور […]

چکیده 

در اثر کارکرد ترانسفورماتور قسمت فعال آن با فرکانس شبکه ارتعاش نموده وموجب میگردد مخزن فولادی نیز به ارتعاش واداشته شود و در نتیجه صدای ناخواسته ایجاد می گردد . در این مقاله فرکانس طبیعی مخزن و نحوه محاسبه آن مورد توجه قرار گرفته است و راه های عملی برای محاسبه فرکانس های مذکور ارایه شده است.

مقدمه

ترانسفورماتور به عنوان یک دستگاه الکتریکی در صنایع، نیروگاه ها و پست های توزیع کاربرد دارد ، این دستگاه با افزایش سطح ولتاژ موجب می گردد جریان برق از نیروگاه به نقاط دور دست انتقال یابد و توسط ترانسفورماتور توزیع سطح ولتاژ کاهش یافته و به سطح ولتاژ در مصارف عمومی برسد . به علت گسترش شهرها و توسعه آنها اکثر پست های برق در مجاورت منازل مسکونی قرار گرفته اند و در آینده نیز شاهد گسترش این موضوع خواهیم بود لذا مراعات قوانین شهر نشینی از جمله جلوگیری از آلودگی صوتی در این پست ها مطرح می باشد و بسیاری از مشتریان ترانسفورماتور به عنوان یک شاخص اصلی در مشخصات فنی خود درج می نمایند ودر صورت افزایش سطح صدا از مقدار مجاز جریمه های قابل توجه از سازندگان ترانسفورماتور دریافت می نمایند .

سازندگان ترانسفورماتور برای کاهش سطح صدا از راهکارهای مختلف استفاده می نمایند ، در بعضی مواقع توسط عایق بندی ارتعاشات ترانسفورماتور را عایق لایه های عایق صوتی پوشش داده می شود . در اثر پوشش دیواره توان دفع حرارتی ترانسفورماتور کاهش می یابد و موجب افزایش هزینه های سیستم سرمایش ترانسفورماتور می شود که میتوان از معایب این روش نام برد .

بسیاری از سازندگان به خود فرکانسی ترانسفورماتور توجه می نمایند وآن را به عنوان یک سیستم ارتعاشی مورد بررسی قرار می دهند در حال حاضر شرکت زیمنس و شرکت ایران ترانسفو از این روش استفاده می نمایند . هرچند صداهای ناخواسته دیگری از جمله صدای مربوط به پمپ ها ، فن ها ، هسته ترانس ، سیم پیچ های ترانس در سطح صدا موثر می باشند ولی با کاهش صدای خود فرکانسی مقدار قابل توجهی از سطح صدا کاهش می یابد .

نویسنده : سعید بیگدلی

Nirogahian-ITCE-5-13

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=6518

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.