3

ﺑﺮرﺳــﯽ اﻫﻤﯿــﺖ ﻓــنر آﮐﺎﻣﻮﻻﺗــﻮر (spring accumulator) در ﻋﻤﻠﮑــﺮد ﺻﺤﯿــﺢ ﺗــﭗ ﭼﻨﺠــﺮ (OLTC) در ﺗﺮاﻧﺴــﻔﻮرﻣﺎﺗﻮرﻫﺎی ﻗــﺪرت: «ﻣﻄﺎﻟﻌــﻪ ﻣــﻮردی ﭘﺴــﺖ ﺑــﺮق ﻓﺸــﺎر ﻗــﻮی ۶۳ ﮐﯿﻠﻮوﻟــﺖ ﺗﺎﮐﺴــﺘﺎن»

  • کد خبر : 6527
  • 07 مرداد 1398 - 1:49
ﺑﺮرﺳــﯽ اﻫﻤﯿــﺖ ﻓــنر آﮐﺎﻣﻮﻻﺗــﻮر (spring accumulator) در ﻋﻤﻠﮑــﺮد ﺻﺤﯿــﺢ ﺗــﭗ ﭼﻨﺠــﺮ (OLTC) در ﺗﺮاﻧﺴــﻔﻮرﻣﺎﺗﻮرﻫﺎی ﻗــﺪرت: «ﻣﻄﺎﻟﻌــﻪ ﻣــﻮردی ﭘﺴــﺖ ﺑــﺮق ﻓﺸــﺎر ﻗــﻮی ۶۳ ﮐﯿﻠﻮوﻟــﺖ ﺗﺎﮐﺴــﺘﺎن»

چکیده ترانسفورماتور های قدرت نقش مهم و بسزایی در تامین برق پایدار برق دارد از این رو انجام عملیات پیشگیرانه از مهم ترین اقدامات لازم به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت ترانسفورماتورها خواهد بود، در این بین تپ چنجرها جزء حساس ترین اجزا تشکیل دهنده تراتس بوده لذا اهمیت انجام عملیات PM بر روی تپ […]

چکیده

ترانسفورماتور های قدرت نقش مهم و بسزایی در تامین برق پایدار برق دارد از این رو انجام عملیات پیشگیرانه از مهم ترین اقدامات لازم به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت ترانسفورماتورها خواهد بود، در این بین تپ چنجرها جزء حساس ترین اجزا تشکیل دهنده تراتس بوده لذا اهمیت انجام عملیات PM بر روی تپ چنجرها بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در این مقاله سعی شده است به اهمیت فنر آکامولاتور (spring accumulator) در عملکرد صحیح OLTC در ترانسفورماتورهای قدرت پرداخته و یک مطالعه موردی کامل بر روی ترانسفورماتور ۶۳ کیلوولت انجام گردیده است. در این مقاله لزوم عملیات PM بر روی فنر آکامولاتور عنوان نموده است و بر اساس نتایج تست های روتین ترانسفورماتور، تاثیرات آرک های داخلی تپ چنجر به میزان tanσ را نتیجه گیری نموده است.

مقدمه

با توجه به ماهیت عملکرد تپ چنجر در ترانسفورماتورهای قدرت ، به دلیل وجود جرقه های دائمی در تپ چنجرها ، باعث رسوب کربن و تجمع لجن بر روی قسمت های مختلف آن گردیده و میزان ایزولاسیون آنها را بشدت کاهش می دهد و ادامه این فرایند میتواند منجر به اتصالیهای جزئی یا عمده در تپ چنجر گردد. از طرفی دیگر عدم سرویس های دوره ای بموقع و یا عدم توجه و نظارت کافی به قطعات و متعلقات دایورتر سوییچ از جمله ؛ لغی یاتاقانها ، ضعیف شدن فشار فنر آکامولاتورها و … باعث می شود که فشار کنتاکت ها کمتر شده و موجب بالایرفتن چگالی جریان در آنها می شود که این امر خود با گذشت زمان باعث افزایش گازهای تولید شده در تپ چنجر گردیده و هنگامیکه مقدار آن از حد مجاز تجاوز نماید(شکل۸) باعث عملکرد ناخواسته بریکرهای ترانسفورماتور شده و ترانسفورماتور از مدار خارج می گردد.در این میان عدم شناسایی بموقع قطعات در حال فرسایش و در آستانه تخریب ، در زمان سرویس های دوره ای ، میتواند در زمان کارکرد ترانسفورماتور ، یکی از قطعات مستهلک شده کار خود را بدرستی انجام نداده و در نهایت موجب تحریک رله تپ چنجر شود و یا باعث انفجار مخزن روغن گردیده و قطعات متلاشی شده آن از داخل به سیم پیچ ها و عایق های ترانسفورماتور صدمات جبران ناپذیری وارد نماید.

نویسندگان : شیرزاد صادقی ، احمد فخاریان ، محمدمهدی کاظمی نسب

Nirogahian-ITCE-5-14

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=6527

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.