0

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: کره شمالی احتمالا یک منبع جدید پلوتونیوم برای تسلیحات هسته‌ای دارد

  • کد خبر : 118986
  • 03 دی 1402 - 16:49
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: کره شمالی احتمالا یک منبع جدید پلوتونیوم برای تسلیحات هسته‌ای دارد

پایگاه خبری نیروگاهیان: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید کره شمالی یک منبع جدید بالقوه پلوتونیوم برای سوخت تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد. تصاویر ماهواره‌ای، که این آژانس آن‌ها را دیده، نشان می‌دهد که شاید یک رآکتور آب سبک در مجتمع هسته‌ای یونگ بیون کره شمالی حالا کاملا به راه بیفتد. اگر چنین باشد، سوخت مصرفی […]

پایگاه خبری نیروگاهیان: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید کره شمالی یک منبع جدید بالقوه پلوتونیوم برای سوخت تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد.
تصاویر ماهواره‌ای، که این آژانس آن‌ها را دیده، نشان می‌دهد که شاید یک رآکتور آب سبک در مجتمع هسته‌ای یونگ بیون کره شمالی حالا کاملا به راه بیفتد.
اگر چنین باشد، سوخت مصرفی این رآکتور حاوی پلوتونیوم خواهد بود که می‌توان از آن در ساخت تسلیحات استفاده کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است کره شمالی سال‌ها است که از سوخت مصرف‌شده رآکتور هسته‌ای ۵ مگاواتی در یونگ بیون برای تولید پلوتونیوم برای زرادخانه هسته‌ای خود استفاده می‌کند، اما تخلیه آشکار آب گرم از یک رآکتور بزرگ‌ترآب سبک نشان‌دهنده این است که این رآکتور هم ممکن است عملیاتی شود.
رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفته است که «تخلیه آب گرم نشان‌دهنده این است که رآکتور به مرحله حساسی رسیده، به این معنا که واکنش زنجیره‌ای در این رآکتور به مرحله پایداری رسیده است.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که از ماه اکتبر شاهد خروج شدید آب از سامانه خنک‌کننده این رآکتور آب سبک بوده که نشان‌دهنده راه اندازی پایدار این رآکتور است و آقای گروسی هم گفته که نشانه‌های جدیدتر حاکی از آن است که این آب گرم بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمانی که پیونگ یانگ، در سال ۲۰۰۹، بازرسان این نهاد را از کره شمالی اخراج کرد، به این کشور دسترسی نداشته است.
این نهاد حالا کره شمالی را عمدتا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌کند.
آقای گروسی گفته که بدون دسترسی مستقیم، آژانس نمی‌تواند وضعیت عملیاتی رآکتور را تایید کند.
کره شمالی زیر تحریم‌های شدید سازمان ملل و غرب قرار دارد. هدف از این تحریم‌ها متوقف کردن توسعه سلاح‌های ممنوعه در این کشور است.
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=118986

برچسب ها

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.