3
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوال خبرنگاران:

اجرای برنامه‌های وزارت نیرو ناترازی برق را ۵۰ درصد کاهش داد/ لزوم تامین ۲۰ درصد برق بخش اداری از محل انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 112268
  • 27 شهریور 1402 - 16:32
اجرای برنامه‌های وزارت نیرو ناترازی برق را ۵۰ درصد کاهش داد/ لزوم تامین ۲۰ درصد برق بخش اداری از محل انرژی‌های تجدیدپذیر
"مصطفی رجبی مشهدی" در نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: با توجه به هماهنگی و تعامل بسیار خوب میان وزارت نیرو و وزارت صمت از ابتدای دولت سیزدهم مقرر شده است تا ۱۰ هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های تاسیس شده توسط صنایع به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم میزان ناترازی برق کشور چیزی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود، گفت: این رقم هم اکنون با وجود افزایش میزان تقاضای مصرف برق به حدود ۱۰ هزار مگاوات رسیده است و این در حالی است که اگر افزایش بیش از ۷ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور و مدیریت مصرف در دو سال جاری نبود، میزان ناترازی برق کشور هم اکنون به بیش از ۱۹ هزار مگاوات می‌رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مصطفی رجبی مشهدی” در نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: با توجه به هماهنگی و تعامل بسیار خوب میان وزارت نیرو و وزارت صمت از ابتدای دولت سیزدهم مقرر شده است تا ۱۰ هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های تاسیس شده توسط صنایع به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

وی در همین باره افزود: تا کنون دو واحد نیروگاهی توسط صنایع در استان سمنان وارد عملیاتی شده است و تا چند ماه آینده نیز دو واحد نیروگاهی به ظرفیت ۳۷۰ مگاوات توسط فولاد مبارکه اصفهان وارد مدارد می‌شود.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵ هزار مگاوات از ۱۰ هزار مگاوات مورد نظر تولید برق در بخش صنعت وارد فاز عملیاتی شده است که انتظار می‌رود به این واسطه در سال‌های آینده مشکل تامین برق صنایع به حداقل برسد.

رجبی مشهدی در ادامه گفت: در فصل گرم سال جاری میزان مصرف برق صنایع نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشت و به عنوان نمونه میزان برق تحویلی به صنعت آلومینیوم در سال جاری ۸.۵ درصد و میزان برق تحویلی به صنعت خودروسازی نیز ۸۴ درصد افزایش یافت.
وی افزود: همچنین صنایع به دنبال پایان دوره مدیریت مصرف برق می‌توانند در ۶ ماهه دوم سال جاری بدون محدودیت برق مصرف کنند و تولید خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

سخنگوی صنعت برق در ارتباط با نحوه تامین برق مورد نیاز بخش اداری اظهار داشت: بخش اداری در تابستان سال جاری چیزی حدود ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق صرفه جویی انجام داد و بر اساس اسناد بالادستی مقرر شده است تا بخش‌های اداری تا ۲۰ درصد از انرژی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند که این موضوع نیاز به تامین اعتبار کافی دارد.

وی در همین باره توضیح داد: باتوجه به مشکلاتی که در حال حاضر ادارات برای تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر دارند، این امکان برای آن‌ها فراهم است تا برق مازاد مورد نیاز خود را از طریق تابلوی سبز بورس انرژی خریداری کنند.

سخنگوی صنعت برق درباره عملکرد وزارت نیرو در حوزه نصب کنتور‌های هوشمند گفت: یکی از دستورکار‌های وزارت نیرو در حال حاضر توسعه کنتور‌های هوشمند در بخش خانگی است که نه تنها امکان کسب اطلاع از میزان مصرف دقیق برق را برای مشترکان ایجاد می‌کند، بلکه سبب خواهد شد تا مدیریت مصرف برق مشترکان پر مصرف نیز بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف نصب شده است، اضافه کرد: تا پایان سال جاری نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار کنتور هوشمند دیگر نصب خواهد شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم میزان ناترازی برق کشور چیزی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود، افزود: این رقم هم اکنون با وجود افزایش میزان تقاضای مصرف برق به حدود ۱۰ هزار مگاوات رسیده است و این در حالی است که اگر افزایش بیش از ۷ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور و مدیریت مصرف در دو سال جاری نبود، میزان ناترازی برق کشور هم اکنون به بیش از ۱۹ هزار مگاوات می‌رسید.

وی در ارتباط با تبادل انرژی با کشور‌های همسایه نیز گفت: میزان صادرات و واردات برق در زمان‌های مختلف متفاوت است. کمتر از سه درصد مصرف داخل کشور جابه‌جایی برق صورت می‌گیرد که برنامه‌ریزی برای توسعه آن صورت گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به دنبال افزایش تبادل با روسیه و کشور ترکیه هستیم که از طریق سیستم بک تو بک این کار را با کشور ترکیه انجام دهیم. یک بار این کار به صورت آزمایشی انجام شد و شرایط را به گونه‌ای تنظیم خواهیم کرد که میزان تبادل برق افزایش یابد.

 

 

نیروگاهیان

سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که از سه کشور امکان واردات برق و از سه کشور امکان صادرات را داریم افزود: برنامه وزارت نیرو نیز جابه‌جایی برق است به گونه‌ای که در زمان اوج بار میزان واردات افزایش و با عادی شدن شرایط صادرات برق افزایش پیدا می‌کند.

رجبی مشهدی در بخش دیگری از سخنان خود درره باتوسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بیان کرد: ایران یکی از کشور‌های پیشرو منطقه در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است و در حال حاضر بیش از ۶۸۰۰ مگاوات ساختگاه انرژی تجدیدپذیر در کشور داریم که از اعتبار مورد نیاز از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و تابلوی سبز بورس انرژی در حال تامین است و انتظار داریم در آینده نزدیک شاهد جهش خوبی در این حوزه باشیم.

وی در ادامه پیرامون نحوه و میزان تامین برق شهرک‌های صنعتی در فصل گرم سال جاری گفت: برای مدیریت برق شهرک‌های صنعتی در ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرفته بود و قرار بود شهرک‌های صنعتی یک روز کامل مشمول محدودیت شوند، اما با توجه به اینکه در اوایل دوره مدیریت در تامین برق با مشکل کمتری رو به رو بودیم این محدودیت را به ۱۲ ساعت تقلیل دادیم و در ادامه به واسطه افزایش دمای هوا و لزوم تامین برق پایدار همه بخش‌ها این محدودیت تنها به مدت سه هفته به یک ۱۲ ساعت و یک ۶ ساعت تغییر یافت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=112268
  • نویسنده : رضا رحیمی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.