2
مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی و امور بین‌الملل ساتبا اعلام کرد:

ارتقای چشم‌انداز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 126333
  • 04 فروردین 1403 - 10:56
ارتقای چشم‌انداز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
برنامه راهبردی وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را برشمرد و اظهار کرد: برنامه راهبردی سازمان در انتهای سال ۱۴۰۱ تدوین شد

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازساتبا، برنامه راهبردی وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را برشمرد و اظهار کرد: برنامه راهبردی سازمان در انتهای سال ۱۴۰۱ تدوین شد. این برنامه در تطابق با برنامه وزیر نیرو برای احداث ۱۰.۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی ۴ سال قرار دارد. بر این اساس، چشم‌انداز ساتبا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در افق ۱۴۱۰ افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به حداقل ۱۵ درصد از ظرفیت منصوبه برق کشور و همچنین کاهش هدررفت انرژی در زنجیره تولید تا مصرف معادل ۲۵.۰۰۰ مگاوات معادل سالانه ۸۰ میلیارد کیلووات‌ساعت ترسیم شده است.
وی ادامه داد: این چشم‌انداز و متناسب با آن اهداف و برنامه‌های سازمان در طول سال ۱۴۰۳ بازبینی و در صورت نیاز به روزرسانی خواهد شد. از جمله آنکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، با پیگیری‌های معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا و تدوین مدل‌های متنوع و اخذ مجوزهای لازم، برنامه ایجاد ظرفیت ۳۰.۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی ۵ سال، مورد توجه ساتبا قرار گرفت و عملا چشم‌انداز حوزه تجدیدپذیر کشور ارتقاء یافت.
رضائی به تدوین برنامه‌های اجرایی متناسب با برنامه راهبردی نیز اشاره کرد و گفت: برنامه عملیاتی سال‌ ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای ۱۶ دفتر تخصصی و ستادی سازمان تدوین شد و این برنامه به صورت ماهانه توسط واحد برنامه‌ریزی و نظارت عملیاتی ساتبا مورد پایش و تحلیل قرار می‌گیرد و گزارش‌ها برای بهبود عملکرد دفاتر به صورت متناوب در اختیار مدیران سازمان و بویژه رئیس سازمان قرار می‌گیرد.
وی، برقراری ارتباط بین برنامه عملیاتی و راهبردی سازمان را از دیگر اقدامات ساتبا در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و ادامه داد: این اقدام در سال ۱۴۰۳ تقویت خواهد شد.
وی در خصوص برنامه سال جدید به تدوین برنامه سال ۱۴۰۳ در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: به کمک دفتر فناوری اطلاعات و توسعه مدیریت سازمان به دنبال تدوین “برنامه جاری” سازمان و تکمیل آن در کنار برنامه عملیاتی نیز هستیم.
مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی و امور بین‌الملل ساتبا بر ضرورت بازنگری جایگاه و ساختار ساتبا با توجه به اهداف بلندپروازانه دولت برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید و تصریح کرد: باید ساختار سازمان متناسب با اهداف مدنظر وزارت نیرو و دولت متحول شود، چراکه تجدیدپذیرها آینده انرژی هستند‌.
وی با اشاره به برنامه های ساتبا در سال آینده عنوان کرد: قطعا سازمان در سال آینده کارهای عملیاتی زیادی خواهد داشت؛ از جمله پروژه‌هایی که در سال جاری با حضور رییس جمهور آغاز شد، ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی بود که پایش قراردادهای آن در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.
رضائی با بیان اینکه برنامه‌محوری در دوره مدیریت دکتر کمانی، رییس سازمان ساتبا مرسوم شده است، به برنامه‌های بین‌المللی سازمان نیز در سال آینده اشاره کرد و گفت: از ظرفیت‌های حوزه بین‌الملل برای توسعه حوزه تجدیدپذیر و بهره‌وری برق استفاده خواهیم کرد؛ از جمله آنکه عضویت فعالانه و گسترش فعالیت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیز (آیرنا) در سال ۱۴۰۳ پیگیری خواهد شد.
وی اضافه کرد: پیوستن ایران به اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی از موضوعات دیگری هستند که به آن پرداخته خواهد شد و از ظرفیت های آن برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر استفاده خواهد شد. همچنین ارتباطات بین مجموعه های سرمایه گذاری، نهادهای تامین مالی و ارتقای سطح فناوری در حوزه تجدیدپذیر و نیز بهره وری از موضوعاتی است که باید در سال ۱۴۰۳ بذر آن را پاشید و از ظرفیت های بین المللی بیشتر از گذشته استفاده شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=126333

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.