4

افزایش تعداد و توان نیروگاه‌ های زغال‌ سنگی در چین/ زغال‌سنگ همچنان سوخت اصلی است

  • کد خبر : 9476
  • 02 آذر 1398 - 21:14
افزایش تعداد و توان نیروگاه‌ های زغال‌ سنگی در چین/ زغال‌سنگ همچنان سوخت اصلی است

در حالی که بر اساس توافقنامه آب و هوایی پاریس و هدف‌ گذاری کاهش گازهای گلخانه‌ ای، کشورهای دنیا در تلاش هستند تا استفاده از زغال‌ سنگ را کاهش دهند؛ اما آخرین مطالعات در مورد نیروگاه‌های چین، بیانگر آن است که طی سال جاری این کشور در حال افزایش تعداد و توان نیروگاه‌های زغال‌سنگی است. […]

در حالی که بر اساس توافقنامه آب و هوایی پاریس و هدف‌ گذاری کاهش گازهای گلخانه‌ ای، کشورهای دنیا در تلاش هستند تا استفاده از زغال‌ سنگ را کاهش دهند؛ اما آخرین مطالعات در مورد نیروگاه‌های چین، بیانگر آن است که طی سال جاری این کشور در حال افزایش تعداد و توان نیروگاه‌های زغال‌سنگی است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از اقتصاد آنلاین، کمتر از چهار سال، پس از آنکه چین تعهد داد مصرف زغال‌ سنگ را کاهش داده و بیش از ۱۰۰ پروژه انرژی زغال‌ سنگ را لغو کند، اکنون تحقیقات جدید بیانگر آن است که این کشور به عنوان بزرگترین انتشار دهنده گازهای گلخانه‌ ای جهان، همچنان ترجیح می‌دهد از زغال‌ سنگ به عنوان سوخت اصلی استفاده کند.

بر اساس گزارش دیده بان انرژی جهانی، یک گروه غیرانتفاعی که ایستگاه‌های زغال‌سنگ را ردیابی می‌کنند، این کشور وسیع آسیایی قرار است نیروگاه‌ های زغال‌ سنگ را با هدف تطابق با کل ظرفیت نیروگاه‌ های زغال‌سنگ اتحادیه اروپا که در حال حاضر ۱۴۹ گیگاوات است، افزایش دهد.

این مطالعات نشان می‌دهد که در سراسر چین ۱۴۸ گیگاوات نیروگاه زغال‌سنگی یا در دست ساخت است و یا مراحل آغازین ساخت را پیش می‌برد. این گزارش همچنین اعلام می‌کند که در سایر نقاط جهان در مجموع تنها ۱۰۵ گیگاوات نیروگاه زغال‌ سنگی در دست ساخت است که این میزان رقم در دست ساخت چین را بسیار قابل توجه می‌سازد.

در حالی که سهم زغال‌سنگ از کل انرژی کشور چین از ۶۸ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۵۹ درصد تا سال گذشته کاهش یافته بود، با این حال مصرف مطلق سوخت فسیلی در راستای افزایش تقاضای کلی انرژی محلی افزایش یافته است.

به منظور تامین نیازهای داخلی، دومین اقتصاد بزرگ جهان، استخراج از چهل معدن زغال‌سنگ را در ۹ ماهه نخست سال جاری تصویب کرده است؛ این در شرایطی است که چین همچنان از “بودجه سبز” برای پشتیبانی از پروژه‌های مرتبط با زغال‌سنگ استفاده می‌کند.

سال گذشته در مجموع ۲۵٫۵ گیگاوات به ناوگان زغال‌ سنگی چین افزوده شد؛ در حالی که در سایر نقاط جهان شاهد کاهش خالص ۲٫۸ گیگاوات از ناوگان زغال‌ سنگی بوده‌ ایم و تعداد نیروگاه‌ های بسته شده بیش از نیروگاه‌ های در حال ساخت بوده است.

کریستین شیرر یکی از نویسندگان این گزارش درباره چین، در این رابطه عنوان می‌ کند: دانشمندان حوزه تغییرات آب و هوایی بر این باورند که به منظور تحقق اهداف توافقنامه آب و هوایی پاریس، نیاز است مصرف انرژی زغال‌ سنگ تا سال ۲۰۳۰ در کل جهان ۷۰ درصد کاهش یابد تا بتوانیم در سال ۲۰۵۰ به طور کلی استفاده از این نوع سوخت را حذف کنیم و پیشنهاد چین در راستای افزودن به ظرفیت زغال‌ سنگ تا سال ۲۰۳۵ به صورت مستقیم اهداف حذف گازهای گلخانه‌ ای را هدف قرار داده و اهداف جهانی آب و هوا را به خطر می‌ اندازد.

معدن‌کاران پیشگام باشند

شرکت‌ های بزرگ معدنی در راستای اهداف جهانی تغییرات آب و هوایی طی سال‌های پیشین استخراج زغال‌سنگ خود را یا متوقف کرده و یا کاهش داده‌اند. به عنوان مثال شرکت ریوتینتو دومین شرکت بزرگ معدنی جهان در مارس سال ۲۰۱۸ با فروش معدن زغال‌سنگ کسترل به طور کلی از بخش زغال‌سنگ خارج شد. شرکت بی‌اچ‌پی نیز در ماه جولای گامی در همین راستا برداشت و گزینه‌هایی را برای واگذاری معادن زغال‌سنگ حرارتی که در استرالیا و کلمبیا مستقر هستند.

با این حال به نظر نمی‌ رسد که سهام‌ داران بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان، دیدی دیگر به مساله استخراج زغال‌ سنگ داشته باشند. در اوایل ماه نوامبر سرمایه گذاران استرالیایی به طرحی علیه آنچه که سیاست‌ های متناقض بی‌ اچ‌ پی با اهداف توافقنامه اقلیمی پاریس خوانده می‌شود، رای دادند. این توافقنامه که با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ ای و گرم شدن کره زمین در سراسر جهان طراحی شده، در سال ۲۰۱۶ مورد امضای ۲۰۰ کشور جهان قرار گرفته است.

شرکت معدنی جنوب ۳۲ استرالیا که در سال ۲۰۱۵ از بی‌اچ‌پی تفکیک شد، از دیگر شرکت‌های معدنی است که اخیرا اعلام کرده دیگر به سمت استخراج زغال‌ سنگ نخواهد رفت. این شرکت در اوایل ماه نوامبر، عملیات استخراج زغال‌ سنگ حرارتی خود را به مبلغ ۶٫۷۸ میلیون دلار پیش فروش کرد.

همچنین شرکت آنگلو امریکن که به تازگی به عنوان شرکت معدنی برتر شناخته شده خبر از قطع استخراج زغال‌ سنگ در آینده نزدیک داده است. این شرکت هدف خود را برای سال ۲۰۲۱، ۲۶ میلیون تن تعیین کرده است؛ در حالی که پیش از این هدف سال ۲۰۲۱ را استخراج ۳۰ میلیون تن زغال سنگ، عنوان کرده بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=9476

مطالب پیشنهادی

31اردیبهشت
تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است
مدیر عامل شرکت برق حرارتی در بازدید از نیروگاه نکا عنوان کرد:

تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است

31اردیبهشت
تامین انرژی پایدار اولویت اول صنعت برق حرارتی است
مدیرعامل برق حرارتی در بازدید از نیروگاه نکا:

تامین انرژی پایدار اولویت اول صنعت برق حرارتی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.