0

افزایش ۲۰۰ مگاواتی توان تولید برق نیروگاه رامین برای تابستان سال آینده

  • کد خبر : 119112
  • 05 دی 1402 - 19:54
افزایش ۲۰۰ مگاواتی توان تولید برق نیروگاه رامین برای تابستان سال آینده
محسن حافظی بیرگانی در جریان بازدید خبرنگاران از نیروگاه رامین اهواز با اشاره به اینکه شبکه برق خوزستان و اهواز به شدت به ولتاژ و مگاوات نیروگاه رامین وابسته است و تاثیر بسزایی در پایداری برق این استان ایفا می‌کند، افزود: این نیروگاه، برق حدود ۴۲ درصد برق استان خوزستان و سه درصد کشور را تولید می‌کند.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با اشاره به رشد ۱۸ درصدی تولید برق نیروگاه رامین اهواز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در تلاشیم تا توان تولید برق نیروگاه را برای پیک تابستان سال آینده با افزایش ۲۰۰ مگاواتی به یک‌هزار و ۶۰۰ مگاوات برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا، محسن حافظی بیرگانی در جریان بازدید خبرنگاران از نیروگاه رامین اهواز با اشاره به اینکه شبکه برق خوزستان و اهواز به شدت به ولتاژ و مگاوات نیروگاه رامین وابسته است و تاثیر بسزایی در پایداری برق این استان ایفا می‌کند، افزود: این نیروگاه، برق حدود ۴۲ درصد برق استان خوزستان و سه درصد کشور را تولید می‌کند.
وی با اشاره به رشد ۱۸ درصدی تولید برق تابستان امسال نیروگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: تمامی واحد‌ها و برج‌های این نیروگاه طی یک تا دو سال اخیر مورد تعمیر قرار گرفته و با اقدامات شبانه‌روزی پرسنل مجموعه توانسته‌ایم توان تولید برق نیروگاه در پیک تابستان امسال را ۴۰۰ مگاوات افزایش یافته و به یک هزار و ۴۰۰ مگاوات برسانیم.

*هدف‌گذاری افزایش تولید در تابستان ۱۴۰۳

وی به هدف‌گذاری این نیروگاه برای سال آینده اشاره کرد و گفت: برنامه تولید نیروگاه برای تابستان پیش رو رسیدن به یک‌هزار و ۶۰۰ مگاوات است.
مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز افزود: سال گذشته در این نیروگاه هفت میلیون و ۷۸۴ هزار مگاوات ساعت برق و در هشت‌ماهه سال جاری نیز پنج میلیون و ۸۴۹ هزار مگاوات ساعت برق تولید شده است.
حافظی بیرگانی تعمیرات اساسی واحد شماره پنج، تعمیرات میان دوره‌ای واحدها، تعمیرات و رفع محدودیت برج‌ها و رفع محدودیت استارت بویلر را از جمله اقدامات مهم تعمیراتی انجام شده در نیروگاه طی یک‌سال گذشته عنوان کرد.

*بومی‌سازی قطعات با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در ادامه به بومی‌سازی قطعات نیروگاه با استفاده از توان و دانش داخلی به منظور بی‌نیازی به خارج از کشور اشاره و تاکید کرد: تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان از جمله اولویت‌های شرکت به ویژه در زمینه تولید قطعات و بومی‌سازی آن‌ها است.
حافظی بیرگانی ساخت بوستر پمپ بویلر را یک اتفاق مهم در زمینه قطعه‌سازی برای نیروگاه‌ها عنوان کرد و گفت: بومی‌سازی این قطعه در نیروگاه رامین اهواز با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است و ساخت آن اتفاقی مثبت برای نیروگاه‌های کشور به شمار می‌رود و می‌تواند پس از آن وارد چرخه تولید شود.
مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز ادامه داد: سال گذشته در مجموع هفت هزار قطعه و در هشت ماهه سال جاری نیز چهار هزار و ۳۴۹ قطعه ساخته و بازسازی شد.

*صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیارد ریالی

وی همچنین به ساخت دستگاه “تصفیه روغن سیستم کنترل” به عنوان یکی از اقدامات شاخص نیروگاه اشاره کرد و افزود: با ساخت این دستگاه از محل تصفیه روغن انجام شده ۳۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی ریالی صورت گرفت. این دستگاه با هزینه‌ای حدود پنج میلیارد ریال ساخته شد، در حالی که ارزش آن بیش از یکصد میلیارد ریال است.
حافظی بیرگانی در خصوص استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه، گفت: سال گذشته حدود ۳۰ روز در یکی از واحد‌ها از سوخت مازوت استفاده شد، اما در سال جاری تاکنون از سوخت مازوت استفاده نشده و همکاری شرکت گاز برای تامین سوخت نیروگاه بسیار موثر واقع شده است.

*سوخت مازوت آسیبی برای تجهیزات نیروگاه

وی یادآور شد: سوخت اصلی واحد‌های نیروگاهی گاز طبیعی است و مازوت در واقع به عنوان سوخت دوم در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز ادامه داد: ما به هیچ عنوان تمایلی به استفاده از سوخت مازوت نداریم چرا که مصرف مازوت آسیب‌های زیادی به تجهیزات نیروگاه وارد می‌کند.
وی به طرح‌های برنامه‌ریزی شده در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: تعمیرات اساسی واحد شماره دو، تعمیرات نیمه سنگین واحد شماره سه، پنج و یک، پروژه انتقال آب حیات، استقرار سیستم RO، اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی و تعمیرات و مدرنیزه کردن سه برج خنک‌کننده که نقش اساسی در تولید مگاوات واحد‌ها در سال ۱۴۰۳ دارند، از جمله اقدامات در دست انجام است.
حافظی بیرگانی عمر بیش از ۴۰ سال نیروگاه و فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات و کیفیت پایین آب کارون را یکی از چالش‌های عمده نیروگاه برشمرد و آن را نیازمند توجه ویژه دانست تا براساس شعار سال بتواند در زمینه رشد تولید مجددا به نقطه اوج خود برسد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=119112
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.