2
برای نخستین بار در کشور

اوراق سپرده کالای برق راه اندازی می شود

  • کد خبر : 122619
  • 26 بهمن 1402 - 13:40
اوراق سپرده کالای برق راه اندازی می شود
حمیدرضا باقری با اعلام این خبر افزود: به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی و نیز استفاده از قابلیتهای بورس انرژی جهت مبادلات برق بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان برق، اوراق گواهی سپرده کالایی برق با همکاری شرکتهای بورس انرژی، ساتبا و مدیریت شبکه برق ایران طراحی و مجوزهای مورد نیاز برای اجرای آن اخذ شد.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری توانیر ، حمیدرضا باقری با اعلام این خبر افزود: به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی و نیز استفاده از قابلیتهای بورس انرژی جهت مبادلات برق بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان برق، اوراق گواهی سپرده کالایی برق با همکاری شرکتهای بورس انرژی، ساتبا و مدیریت شبکه برق ایران طراحی و مجوزهای مورد نیاز برای اجرای آن اخذ شد.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی بورس گفت: گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تائید بورس صادر می شود.
معاون بازار برق ایران تصریح کرد: در این روش، به تولید کنندگان برق براساس مقدار برق تولید شده که توسط دستگاههای سنجش و پایش (کنتور) ثبت شده است، گواهی سپرده کالایی با سررسید معین تخصیص می یابد که می توانند نسبت به فروش این اوراق در بورس انرژی اقدام کنند.
وی افزود: خریداران این گواهی با خرید و ارائه آن به شرکت توزیع و یا برق منطقه ای مربوطه می توانند نسبت به تسویه معادل انرژی گواهی در قبوض خود اقدام کنند و در حقیقت این گواهیها ابزار تسویه مناسبی به خریداران جهت پرداخت تمامی یا بخشی از بهای انرژی مصرفی خود را می دهد.
معاون بازار برق ایران اظهار داشت : به منظور استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور در مرحله اول با تاکید بر گواهی سپرده برق تجدید پذیر، شبکه برق کشور به عنوان انبار تعریف گردید و مجوز شورای فقهی بورس برای استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور دریافت شد.
باقری در پایان با اشاره به هماهنگی انجام شده بین بورس انرژی و ساتبا گفت: مقرر شده شیوه نامه صدور اوراق REC (گواهی سپرده برق تجدید پذیر) توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ و پیش بینی می شود از ابتدای سال آینده امکان معاملات “اوراق سپرده کالایی برق” در بورس انرژی فراهم شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=122619

مطالب پیشنهادی

23اردیبهشت
پست ٢٣٠ کیلوولت غرب رشت آماده بهره برداری است
١٨٠ اقدام عملیاتی صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان ١٤٠٣

پست ٢٣٠ کیلوولت غرب رشت آماده بهره برداری است

23اردیبهشت
اجرای بیش از ٩٠ درصد برنامه های نگهداری و تعمیرات شبکه انتقال و فوق توزیع
مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر خبر داد:

اجرای بیش از ٩٠ درصد برنامه های نگهداری و تعمیرات شبکه انتقال و فوق توزیع

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.