3

قدیمی ترین نیروگاه هسته ای جهان

  • کد خبر : 8587
  • 26 مهر 1398 - 10:01
قدیمی ترین نیروگاه هسته ای جهان

بزنائو ، قدیمی ترین نیروگاه هسته ای جهان نگاهی به نیروگاه هسته ای بزنائو (Beznau) در سوئیس ، قدیمی ترین نیروگاه هسته ای جهان که هم اکنون در حال بهره برداری است. به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پاور تکنولوژی ، پس از پایان جنگ جهانی دوم ، قدرت هسته […]

بزنائو ، قدیمی ترین نیروگاه هسته ای جهان

نگاهی به نیروگاه هسته ای بزنائو (Beznau) در سوئیس ، قدیمی ترین نیروگاه هسته ای جهان که هم اکنون در حال بهره برداری است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پاور تکنولوژی ، پس از پایان جنگ جهانی دوم ، قدرت هسته ای در کنار تسلیحات هسته ای توسعه یافت. در سال ۱۹۴۸ اولین آزمایش انرژی هسته ای در راکتور گرافیتی X-10 در آزمایشگاه اوک ریج (Oak Ridge) در تنسی (Tennessee)  انجام شد.
پس از این ، اولین نیروگاه هسته ای در مقیاس کامل نیروگاه هسته ای اوبینسک (Obninsk) در اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۴ بود.

نیروگاه هسته ای بزنائو

باعث افتخار است که نیروگاه هسته ای بزنائو در شمال سوئیس ، قدیمی ترین نیروگاه هسته ای در حال بهره برداری است.
ساخت نیروگاه در سال ۱۹۶۵ آغاز شد و بزنائو ۱ در ۱ سپتامبر ۱۹۶۹ و بزنائو ۲ در سال ۱۹۷۲ تولید برق را آغاز کرد. این دو راکتور آب تحت فشار (PWR) ساخت شرکت وستینگهاوس و هر یک با ظرفیت ۳۶۵ مگاوات و ظرفیت کلی ۷۳۰MW بوده و قادر به تولید ۶۰۰۰ گیگاوات ساعت (GWh) انرژی است. این کارخانه متعلق به شرکت خصوصی سوئیس Axpo Holdings است.

حوادث اتفاق خواهد افتاد

با وجود قدرت تولید طولانی مدت ، بزنائو در محل خود هیچ حادثه ای هولناکی نداشته است. طبق اعلام بازرسی ایمنی هسته ای فدرال سوئیس ، بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ تعداد ۹۱ مورد حادثه هسته ای رخ داده است.
در مقیاس رویدادهای هسته ای بین المللی (INES) ، تعداد ۸۶ مورد از این حوادث در مقیاس ۰ (کمترین میزان در این مقیاس) بود. چهار نفر در سطح ۱ و در سال ۲۰۰۹ یک نفر در سطح ۲ بودند که دو کارگر در این نیروگاه در معرض اشعه “غیرقابل قبول” قرار گرفتند.
پس از بازگشایی آن ، چهار حادثه در سال ۲۰۱۸ ثبت شد.

اعتراض و تعطیلی

معترضان در سوئیس به طور خاص بزنائو و به طور کلی انرژی هسته ای را هدف قرار داده اند. در پی فاجعه هسته ای فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱ ، ۲۰ هزار معترض در شهر دوتینگن (Doettingen) جمع شدند تا در بزرگترین اعتراض ضد هسته ای ۲۵ ساله در این کشور ، بزنائو را محکوم کنند.
در سال ۲۰۱۴ ، ۱۰۰ فعال صلح سبز (Greenpeace) وارد بزنائو شدند و به دلیل نگرانی های ایمنی در مورد پیری کارخانه ، بنری با عنوان “پایان” انرژی هسته ای به یکی از ساختمان های موجود در محل انداختند.
به نظر می رسید که این نگرانی ها در اکتبر ۲۰۱۵ وقتی متوجه شدند بزنائو ۱ دارای ۱۰۰۰ سوراخ ، ترک و تورفتگی در اطراف راکتور باشد ، پایه گذاری شده است.
هنگامی که مشکلاتی در ژنراتورهای بخار آن از مارس ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۸ مشاهده شد ، بزنائو برای تعمیرات بسته شد.

آینده انرژی هسته ای در سوئیس

علیرغم اینکه هنوز برق تولید می کند و یکی از پنج نیروگاه هسته ای است که ۳۵٪ برق سوئیس را تشکیل می دهند ، بزنائو و انرژی هسته ای خود مورد تهدید قرار گرفته اند.
در عوض ، سوئیس به عنوان بخشی از برنامه استراتژی انرژی ۲۰۵۰ ، انرژی های تجدید پذیر بادی ، خورشیدی و نیروگاه برق‌آبی را توسعه خواهد داد. در همین حال مجوز جدیدی برای نیروگاههای هسته ای صادر نخواهد شد، ولی نیروگاههای قدیمی مانند بزنائو تا زمان برچیده شدن، به کار خود ادامه می دهند.
با وجود عمر ، مشکلات ایمنی و عدم اعتماد عمومی ، هنوز هم برق تولید می کند و بخش مهمی از سهم تولید انرژی الکتریکی سوئیس است.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=8587

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.