2

بهره‌مندی بیش از ۹۵ درصد کشور از گاز طبیعی

  • کد خبر : 122192
  • 22 بهمن 1402 - 15:02
بهره‌مندی بیش از ۹۵ درصد کشور از گاز طبیعی
از وزارت نفت، ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ صنعت گاز کشور نیز در این سال‌ها مانند دیگر بخش‌ها با هدف آبادانی و توسعه گام‌های بلندی برداشته است تا جایی که اکنون ۹۸.۵۷ درصد خانوار شهری، ۸۶.۱۱ درصد خانوار روستایی و در مجموع ۹۵.۵۴ درصد کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا ، از وزارت نفت، ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ صنعت گاز کشور نیز در این سال‌ها مانند دیگر بخش‌ها با هدف آبادانی و توسعه گام‌های بلندی برداشته است تا جایی که اکنون ۹۸.۵۷ درصد خانوار شهری، ۸۶.۱۱ درصد خانوار روستایی و در مجموع ۹۵.۵۴ درصد کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

براین اساس تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستای کشور به شبکه گاز متصل شدند که از این تعداد ۵۰ شهر و ۶ هزار و ۳۵۴ روستا از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی شده‌اند و تعداد مشترکان گاز کشور به ۲۷ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۱۸ رسیده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار ۳۴۲ در دولت سیزدهم جذب شدند.

مجموع شبکه گاز شهری و روستایی اجراشده تاکنون نیز ۴۴۶ هزار و ۳۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۶ هزار و ۳۱۲ کیلومتر در دولت سیزدهم اجرایی شده است. همچنین تعداد کل انشعاب‌های گاز شهری و روستایی اجراشده تاکنون ۱۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۵۳ و تعداد انشعابات گاز شهری و روستایی اجراشده از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۸۳۶ هزار و ۴۲ مورد است.

گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز از ابتدای انقلاب اسلامی با هدف حفظ محیط زیست دنبال شده و سوخت ۱۰۲ نیروگاه اکنون از گاز طبیعی است که ۱۶ نیروگاه در دولت کنونی گازرسانی شدند. تعداد مصرف‌کننده‌های عمده صنعتی گاز هم ۳۲ هزار و ۵۱۸ واحد است و سه هزار و ۱۹۵ واحد در دولت سیزدهم به شبکه گاز متصل شدند.

مجموع خطوط انتقال گاز کشور اکنون بیش از ۳۹ هزار و ۲۱۹ کیلومتر است که بالغ بر هزار و ۴۷۲ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است؛ همچنین ۹۹ ایستگاه تقویت فشار گاز برای پایداری جریان در کشور فعال است که ۵ ایستگاه در دولت کنونی از ابتدای آغاز به‌کار، افتتاح شدند.

بهره‌برداری ۳۶۰۵ پروژه گازرسانی و توسعه‌ای همزمان با فجرِ ۴۵

بهره‌برداری از سه هزار و ۶۰۵ پروژه گازرسانی و توسعه‌ای با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان همزمان با فجر چهل‌وپنجم در ادامه خدمات‌رسانی مجموعه شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع آن انجام شد که شامل بهره‌برداری پروژه‌های گازرسانی به هزار و ۵۶ روستا، ۱۳ شهر و ۲ هزار و ۵۱۸ واحد صنعتی با اعتبار حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال، خطوط انتقال گاز با اعتبار ۱۰۱ هزار میلیارد ریال و آغاز عملیات ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و طرح‌های ذخیره‌سازی با اعتبار ۴۹ هزار میلیارد ریال می‌شود.

آنچه پروژه‌های گازسانی را از دیگر طرح‌ها و پروژه‌ها متمایز می‌کند، افزون بر ایجاد رفاه و آسایش برای مردم به‌ویژه در استان‌های کم‌برخوردار و مناطق دورافتاده، تأمین کالاهای مصرفی این پروژه‌ها از طریق ساخت داخل است که سبب توسعه صنایع وابسته شده و افزون بر حمایت از تولید، شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان را در پی خواهد داشت.

این نکته مهمی است، زیرا این صنایع در شرایط اقتصادی کنونی با تلاش، نبود وابستگی به کالاهای خارجی را برای صنعت گاز کشور به ارمغان می‌آورند و در کنار توسعه گازرسانی، زمینه اشتغال‌زایی خوبی را نیز فراهم می‌کنند که این موضوع به رشد تولید در بخش‌های مختلف صنعت منجر می‌شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=122192

مطالب پیشنهادی

31اردیبهشت
تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است
مدیر عامل شرکت برق حرارتی در بازدید از نیروگاه نکا عنوان کرد:

تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است

31اردیبهشت
بازگشت واحد دوم نیروگاه اصفهان به شبکه سراسری تولید برق
با پایان تعمیرات واحد شماره پنج بخارمحقق شد:

بازگشت واحد دوم نیروگاه اصفهان به شبکه سراسری تولید برق

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.