0

بهره برداری از ۴۰۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در آینده نزدیک

  • کد خبر : 129708
  • 04 اردیبهشت 1403 - 12:24
بهره برداری از ۴۰۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در آینده نزدیک
خاطرنشان کرد: تمام خانواده های ایرانی از جمله اشخاص حقیقی و صاحبان صنایع و دارندگان کسب و کارهای کوچک می توانند برای فروش برق تجدیدپذیر خود تا دوبرابر ظرفیت انشعاب با ساتبا قرارداد امضا کند

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از  ساتبا ، خاطرنشان کرد: تمام خانواده های ایرانی از جمله اشخاص حقیقی و صاحبان صنایع و دارندگان کسب و کارهای کوچک می توانند برای فروش برق تجدیدپذیر خود تا دوبرابر ظرفیت انشعاب با ساتبا قرارداد امضا کند که در این میان مسئولیت واگذاری نیروگاه های با ظرفیت تا ۲۰۰ کیلووات به شرکت های توزیع برق سراسر کشور سپرده شده است.
وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو در توسعه انرژی های تجدیدپذیر اظهار کرد: خانواده ها در کشورهایی همچون آلمان به دلیل قیمت واحد انواع انرژی، با نصب سامانه های خورشیدی بر روی پشت بامشان، برق مازاد بر نیاز خانه ها را از طریق شبکه سراسری به فروش می رسانند.
محمدنژاد، نرخ خرید برق تجدیدپذیر از سوی ساتبا را جذاب برای سرمایه گذاری دانست و عنوان کرد: در شرایطی که وزارت نیرو برق مصرفی خانوارها را با قیمت پایینی تحویل می دهد، خانواده های ایرانی می توانند برق تولیدی تجدیدپذیر سامانه خورشیدی تا ۲۰ کیلووات را با قیمت ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و ۲۰ کیلووات تا یک مگاوات را به قیمت ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت به صورت تضمینی به ساتبا بفروشند.
مدیر کل دفتر توسعه سامانه های مقیاس کوچک ساتبا درباره نحوه سرمایه گذاری متقاضیان علاقه مند به نصب سامانه های کوچک خورشیدی در منازل مسکونی تشریح کرد: متقاضیان علاقه مند به سرمایه گذاری و نصب سامانه های کوچک خورشیدی می توانند با مراجعه به سامانه مهرسان بر روی وب سایت شرکت توزیع برق استان محل سکونت خود، درخواست را برای نصب سامانه خورشیدی بارگذاری کنند و در پی آن نمایندگان شرکت های توزیع برق، در کوتاه ترین زمان درخواست متقاضیان را بررسی و محل مورد تقاضا برای نصب سامانه را بازدید و بررسی می کنند و در صورت وجود زیرساخت مناسب، نسبت به تایید درخواست سرمایه گذار اقدام می کنند.
وی ادامه داد: پس از این مرحله، شرکت های متعدد مشاوره، مجری و پشتیبان نصب سامانه های خورشیدی مورد تایید ساتبا و شرکت های توزیع برق به متقاضیان دارای شرایط معرفی می شوند و قرارداد با شرکت توزیع به نیابت از ساتبا برای فروش تضمینی برق به مدت ۲۰ سال و قراردادی نیز با شرکت پیمانکار برای نصب نیروگاه مبادله می شود . در صورت اتصال برق این نیروگاه ها به شبکه سراسری توسط شرکت های توزیع برق، ساتبا مکلف به خرید تضمینی برق می شود.
وی با اشاره به هزینه های سرمایه گذاری برای تولید انرژی های تجدیدپذیر تصریح کرد: بر اساس نرخ خرید تضمینی اعلام شده از سوی ساتبا، پیش بینی می شود هزینه های سرمایه گذاری انجام شده در مدت حدود ۵ سال بازگشت خواهد داشت و این در حالی است که خرید تضمینی تا ۲۰ سال توسط ساتبا ادامه خواهد داشت.
وی از ساخت بیش از ۵۰۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: سامانه های خورشیدی ۵ کیلوواتی ساخته شده به بیش از ۵۰۰۰ سامانه رسیده و ۴۰۰۰ سامانه خورشیدی نیز در حال ساخت است که بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
محمدنژاد با بیان اینکه ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر روش های مختلفی پیش بینی کرده است، عنوان کرد: از زمان آغاز به کار ساتبا، قراردادهای خرید تضمینی برق از بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا ایجاد سامانه های تجدیدپذیر کوچک مقیاس توسط مردم جزو اولویت های اصلی قرار گرفت چرا که ویژگی اصلی این نیروگاه ها، پراکنده بودن آن است و می توانند در محل مصرف همچون سقف منازل تولید شوند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=129708

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.