0

تشریح آخرین وضعیت آبگیری سد تاج امیر استان لرستان

  • کد خبر : 127462
  • 15 فروردین 1403 - 10:35
تشریح آخرین وضعیت آبگیری سد تاج امیر استان لرستان
 "داریوش حسن نژاد" گفت: برنامه آبگیری در سدهای خاکی فرایندی حساس و چند مرحله‌ای بوده و این مهم در قالب استانداردها و همراه با رعایت ضوابط فنی دقیق اجرا می شود .

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از  وزارت نیرو(پاون)، “داریوش حسن نژاد” گفت: برنامه آبگیری در سدهای خاکی فرایندی حساس و چند مرحله‌ای بوده و این مهم در قالب استانداردها و همراه با رعایت ضوابط فنی دقیق اجرا می شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: در برنامه مدون و مصوب آبگیری سد تاج امیر که به تایید شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران نیز رسیده است، آبگیری کامل سد منوط به تکمیل بخشی از اقدامات باقیمانده است و بر رعایت معیارهای فنی این مرحله مهم از اجرای سد تاکید و مجوز انجام مراحلی از کار متناسب با آماده شدن شرایط صادر شده است.
حسن نژاد تصریح کرد: به استناد برنامه مذکور اقداماتی مانند استقرار دریچه انسداد مجرای انحراف و بتن‌ریزی‌های پلاک انسداد در مرحله اول انجام می‌گیرد و در مراحل بعدی تراز افزایی مخزن متناسب با میزان و شدت بارش ها وبا رعایت سرعت مجاز تراز افزایی سطح آب مخزن انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: خوشبختانه مطابق با برنامه و پیش بینی‌های انجام شده بخش اول و مهمترین بخش از نظر فنی سد که همان مرحله انسداد و شروع مرحله آبگیری است با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دهه فجر به انجام رسیده است و دریچه نخست ( پایین ترین دریچه) با موفقیت کامل در محل خود تعبیه شده است و اقدامات متعاقب آن شامل بتن ریزی های انسداد مجرای انحراف نیز طبق برنامه آبگیری کامل شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: تراز افزایی مخزن امری تدریجی و تخصصی است و برنامه آن به میزان و شدت بارش هایی که در سال آبگیری پیش بینی و محقق می شود وابسته است. شرایط ترسالی یا خشکسالی سال شروع آبگیری در برنامه آبگیری هر سدی تاثیر قابل توجهی دارد. اولین آبگیری بدنه سدهای خاکی طبق استاندارد موضوعی تدریجی همراه با محدودیت های جدی در سرعت ترازافزایی است.
وی اضافه کرد: در سد تاج امیر نیز با توجه به مسائلی نظیر سرعت مجاز افزایش تراز آب و رعایت محدودیت‌های استاندارد برای اولین آبگیری، حجم محدود مخزن، نوع دریچه ها و آمادگی سازه های جانبی مانند سرریز سد برای تخلیه ایمن سرریز موضوع تراز افزایی مخزن برنامه ریزی شده است .
حسن نژاد خاطر نشان کرد: چنانچه در منطقه مشابه چند سال گذشته با کم بارشی مواجه بود، محاسبات مدل سازی، سرعت تراز افزایی مخزن را در حد متوسط و در موارد محدودی بالاتر از حد استاندارد نشان می داد، ولی با به وقوع پیوستن سال آبی خوب همراه با بارندگی های بیشتر نتیجه مدل سازی تراز افزایی مخزن نشان دهنده سرعت بالا و غیر استاندارد برای اولین آبگیری در سد طی ماه های اسفند و فروردین است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سد تاج امیر برای منطقه شمال لرستان و لزوم رعایت همه ضوابط فنی و معیار های آبگیری به منظور کنترل سرعت آبگیری و از طرف دیگر پرهیز از هر گونه بارگذاری نامتعارف در اولین آبگیری در راستای رعایت مسایل فنی و تخصصی از پر کردن ناگهانی مخزن با سیلاب های ناگهانی طی دو ماهه اسفند و فروردین پرهیز شده است و برنامه تراز افزایی مخزن به آخر فروردین ماه موکول شده است و برنامه آبگیری به نحوی تنظیم شده است تا ضمن احراز شرایط مطلوبتر بتوان به صورت ایمن حجم مناسبی از آب را از آوردهای با سرعت مناسبی ذخیره سازی کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان ابرازداشت: از آنجا که شبکه آب شرب و کشاورزی پایین دست سد هنوز اجرا نشده است، امکان استفاده از آب ذخیره شده فراهم نیست. در عین حال با ذخیره  سیلاب‌های اردیبهشت و خرداد ماه می‌توان آب مورد نیاز بخش عمده اراضی کشاورزی تحت پوشش را صرفا به صورت رهاسازی در مسیر رودخانه تامین کرد. به عبارتی ضرورتی به آبگیری کامل سد تا زمان تکمیل شبکه آبرسانی نیست.
حسن نژاد تاکید کرد: عملیات اجرایی سد تاج امیر در محدوده کارگاهی کماکان ادامه دارد و امکان تردد و استفاده مستقیم از سواحل و مناظرایجاد شده بنا بر لزوم رعایت ایمنی و حفاظت کارگاهی و جان و مال مردم تا تکمیل عملیات مجاز نیست.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان داشت: امید است با تکمیل سد تاج امیر که وابسته به تخصیص اعتبارات مکفی برای اجرای باقیمانده سد و سازه‌های جانبی و شبکه آبرسانی و آبیاری پایین دست است، شرایطی برای این طرح مهم در استان فراهم شود تا نه تنها استفاده آن برای ارتقای وضعیت کشاورزی و شرب پیش بینی شده به عنوان اهداف اولویت نخست طرح  فراهم شود، بلکه برای سال های آتی شرایط مساعدی برای ارتقای امور گردشگری در منطقه حاصل شود تا به لحاظ استفاده به عنوان تفرجگاه طبیعی نیز مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=127462

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.